Versiunea pentru tiparit a acestui topic

Click aici pentru a vizualiza acest topic in formatul original

HanuAncutei.com - ARTA de a conversa _ Odaia Filosofilor _ Intelesul Muzicii

Trimis de: jet li pe 10 Jan 2005, 03:28 AM

O melodie buna ? Ce este ea ? De fapt e doar o insiruire de sunete, dar care se imbina unul cu celalalt intr-o armonie totala, parca simtim ce sunet (nota muzicala) trebuie sa urmeze, si simtim atunci cand apare o greseala care strica armonia. Ascult acum o melodie de Ennio Morricone Il Tramanto, azi am gasit-o. O melodie descrie o intreaga lume spune mult mai mult decat poate fi spus sau scris. Sa zicem ca faptul ca eu pot vedea asta intr-o melodie se datoreaza mediului in care am trait, un strain poate ar intelege altceva ? Pentru milioane de oameni insa aceasi melodie spune aceasi poveste, si trezeste aceasi stare de spirit. Ca un limbaj care poate fi doar ascultat si nu vorbit. Ascultand muzica , comunicarea prin vorbe imi pare chinuitoare ca si o civilizatie inainte de inventia rotii sau a focului.
Da unele melodii sunt melodii doar cu numele, altele au insa o continuitate perfecta pe care orice in plus sau minus ar strica-o, ar suna "fals". In ce fel reusim sa sitim asta ? Cum poate un sunet care urmeaza altuia sa fie sau nu potrivit ? De unde am invatat ?

Trimis de: Catalin pe 10 Jan 2005, 08:14 AM

Muzica, de fapt sunetul, chiar tinea loc de comunicare inca din preistorie, fiind folosita, probabil, pentru a anunta o primejdie sau pentru a coordona activitatea vanatorilor. Reminiscente ale acestor metode antice poti observa pana in epoca moderna (clopotul bisericii, cornul vanatorului etc.).

Presupun ca in urma unui astfel de trecut am ajuns sa asociem un anumit sentiment cu o anumita combinatie de sunete. Cel mai la indemana exemplu este opozitia dintre acorduri majore si minore. Primele suna optimist, voios, in timp ce celelalte sugereaza tristete si melancolie. De-aici complexitatea poate creste oricat de mult si, odata cu ea, complexitatea sentimentului sugerat.

Trimis de: caa pe 10 Jan 2005, 10:03 AM

Eu cred că muzica se adresează direct sufletului, prin acea īnşiruire (dar nu īntīmplătoare!) de sunete care o caracterizează. Cuvīntul ajunge la suflet după ce mintea īi descifrează īnţelesul/mesajul. Cuvīntul nu ajunge direct la suflet, este "filtrat" şi poate de aceea sufletul e mai sensibil la muzică decīt la cuvīnt...

Deşi o creaţie mai veche a omului decīt cuvīntul, muzica se pare că şi-a păstrat de-a lungul timpului o anumită īntīietate īn preferinţele oamenilor, mai ales atunci cīnd ei sīnt preocupaţi de partea lor sufletească...

Trimis de: gypsyhart pe 10 Jan 2005, 10:39 AM

Muzica se bazeaza pe rezonanta. Daca ai doua chitari acordate la fel si faci sa vibreze o coarda libera la una dintre ele cealalta va produce un "ecou" sesizabil chiar pe aceasi coarda. Considerand omul un instrument muzical (mai mult sau mai putin acordat) acesta va "simti" muzica in functie de cum este acordat....

Trimis de: axel pe 10 Jan 2005, 10:47 AM

QUOTE (gypsyhart @ 10 Jan 2005, 11:39 AM)
Muzica se bazeaza pe rezonanta.

Nu poti sa reduci muzica la rezonanta.
Definitie American Heritage:
QUOTE
The art of arranging sounds in time so as to produce a continuous, unified, and evocative composition, as through melody, harmony, rhythm, and timbre.

Cu alte cuvinte ai 4 elemente:
- linie melodica
- armonie
- ritm
- timbru

Trimis de: gypsyhart pe 10 Jan 2005, 11:24 AM

Toate cele 4 elemente se bazeaza pe propagarea vibratiilor....Daca aceasta nu ar exista armonia de exemplu ar fi simpla fictiune....

Trimis de: axel pe 10 Jan 2005, 12:11 PM

Rezonanta e un mod eficient (energetic) de a produce sunete, dar nu si esential. Gandeste-te de exemplu la difuzoarele cu membrana wink.gif

Si oricum, sa nu confundam instrumentele de producere a muzicii cu muzica! (suntem la filozofie biggrin.gif )

Trimis de: carpatic pe 10 Jan 2005, 12:19 PM

Perceptia despre muzica poate merge foarte departe si foarte adanc...
Desigur va aduceti aminte de Pitagora si a lui "Muzica a Sferelor"...
Jallaludin Rumi spunea ca "este o mare taina in muzica, cel care o va dezvalui va distruge lumea". Muzica este pentru sufisti, mai ales pentru unele secte de dervisi, calea de rezonare cu insusi Dumnezeu. Muzica e sacra prin insasi natura ei si prin potentialitatea ei de a duce la Divinitate.
Si in occident s-a cultivat in mediile bisericesti un anumit fel de muzica, un anumit fel de cantec, care produce efectiv reverberatii (rezonante, vibratii) fizice in cel ce canta si in ascultator. Deloc intamplator.

Trimis de: gypsyhart pe 10 Jan 2005, 01:04 PM

@axel
Faptul ca repetarea periodica a unui sunet are un efect care este mai usor vizibil, simtit etc, nu inseamna ca rezonanta inseamna doar atat. Consider ca "rezonanta" inseamna orice fel de receptare a vibratiilor. Exista ceva perfect opac?

Ce'i cu difuzoarele cu membrana?


Trimis de: axel pe 10 Jan 2005, 01:08 PM

QUOTE (gypsyhart @ 10 Jan 2005, 02:04 PM)
Ce'i cu difuzoarele cu membrana?

IMHO n-au nici un fel de cutie de rezonanta / nu folosesc principiul rezonantei, dar genereaza sunet

Trimis de: gypsyhart pe 10 Jan 2005, 02:34 PM

Aha...
Pai daca genereaza sunet inseamna ca propaga niste vibratii....poate ca acestea sunt mai "subtile" insa sunt tot vibratii....deci rezonanta functioneaza si aici ohyeah.gif


Trimis de: axel pe 10 Jan 2005, 02:39 PM

Eu stiam ca rezonanta se bazeaza pe principiul reflexiei... Propagarea sunetului e alta mancare de peste

Trimis de: jet li pe 10 Jan 2005, 03:14 PM

QUOTE
Eu cred că muzica se adresează direct sufletului, prin acea īnşiruire (dar nu īntīmplătoare!) de sunete care o caracterizează. Cuvīntul ajunge la suflet după ce mintea īi descifrează īnţelesul/mesajul. Cuvīntul nu ajunge direct la suflet, este "filtrat" şi poate de aceea sufletul e mai sensibil la muzică decīt la cuvīnt...



Frumos. Estetic.Un lucru e frumos, altul e urat. De ce ? De unde vine aprecierea asta ?
O bucata de muzica imi trezeste (sentimente ? simtiri ?) pe care nu pot sa le exprim in cuvinte decat pe bucati, trunchiate, fara sens. Fara inceput fara sfarsit si imposibil de transmis altora, desi si altii probabil tot acelas lucru il vad. O multime de oameni care inteleg fiecare acelas lucru dar nu il pot comunica logic. Atat de aproape si totusi atat de departe ? Nu chiar. Daca logica nu incearca vreo analiza, totul e la locul lui. Dar...un om fara invatatura, exemplu un taran se poate sa nu inteleaga nimic dintr-o melodie. Si lui ii plac unele lucruri si altele nu-i plac, si altele nu le intelege. Muzica se adreseaza ea direct sufletului dar nu pentru toti. Cu cat cunosti mai multe cu atat mai mult vei putea asocia fiecarui lucru o melodie. Cum ?
Nu mi-a spus nimeni : cand vezi asta asociaza-i muzica asta. Aici vad ce inseamna un geniu muzical : un om care privind un eveniment,peisaj,lucru, ii creeaza muzica. Muzica asociata acum cu acel lucru pare sa fi fost dintotdeauna acolo iar el a descoperit-o. Acelas lucru poate avea diferite interpretari muzicale,muzica nu e un cod de bare unic pentru fiecare obiect.
Muzica populara . De exemplu negrii din America si rap. De ce muzica facuta de ei nu suna cum suna de exemplu o muzica populara din Roamania ? Pentru ca viata lor in locul in care traiesc "suna" asa, ei doar o canta, scot la iveala prin sunete cea ce nu poate fi spus in cuvinte, ca o traducere a sufletului. Si de ce suna neaparat asa cum suna si nu altfel ? Asta e un mister, de unde vine asocierea aceasta primara intre exterior si sunet ? De ce eu spun "da" si un american spune "yes" ?









Trimis de: carpatic pe 10 Jan 2005, 03:30 PM

QUOTE
Dar...un om fara invatatura, exemplu un taran se poate sa nu inteleaga nimic dintr-o melodie. Si lui ii plac unele lucruri si altele nu-i plac, si altele nu le intelege. Muzica se adreseaza ea direct sufletului dar nu pentru toti. Cu cat cunosti mai multe cu atat mai mult vei putea asocia fiecarui lucru o melodie. Cum ?

Muzica se adreseaza tuturor, dar o inteleg doar cei care VOR si care CAUTA sa inteleaga. Taranul care nu intelege pur si simplu nu e interesat.
Pe de alta parte, aceeasi bucata muzicala e receptata diferit, chiar de catre cei pregatiti si dornici sa o simta si inteleaga. A "intelege" o muzica poate nu e cea mai buna exprimare, pentru ca ne duce cu gandul la rational. A o simti e ceea ce conteaza.

Trimis de: jet li pe 21 Feb 2005, 12:23 PM

Intrebare despre originea sunetelor :
La inceputul istoriei cand erau numai triburi, in anul 5000 i.e.n, o fi fost ceva si inainte, dar sa zicem ca atunci erau numai triburi.De ce un trib al dacilor de exemplu are pentru brad cuvantul "brad", si alt trib de foarte departe , fara nici o legatura,sa zicem China are alt cuvant ?
Pai normal ca are alt cuvant, daca e asa departe ! smile.gif
Limbajul s-a raspandit el si s-a amestecat, dar cineva l-a inceput. Si mai devreme la inceput, cand oamenii traiau in pesteri si descopereau ce e in jurul lor,(nu spun ca au evoluat din maimute, dar oricum nu s-a nascut nimeni cu limbajul gata invatat) un anumit trib vazand apa a zis "apa" si alt trib a zis "water". De ce unii au simtit in asa fel incat sa-i zica "apa" si altii "water" ? Pentru ca aceste cuvinte isi au originea in sufletul omului, asa a simtit el, sau ei tot tribul cand au vazut apa, si au scos primul sunet ,incepand cu "a".In nici un caz ei nu s-au adunat laolalta ca sa hotarasca denumirea apei, a fost ceva de moment.
Deci de unde aceasta legatura intre exterior si sunet, si de ce la unii e intr-un fel si la altii altfel ? Nu cred ca a fost ceva intamplator, asa s-a nimerit sa o numesca "apa", si ar fi putut fi orice altceva. Cred ca e o traducere a exteriorului, si faptul ca difera se explica prin ?? nu stiu
Ce ziceti ?

Trimis de: Amenhotep pe 21 Feb 2005, 12:59 PM

Şi păsări (din aceeaşi specie) au cāntece diferite, īn funcţie de zona geografică. Şi balenele au cāntece diferite, īn funcţie de grupul "cultural" căruia īi aparţin. O balenă sau o pasăre, dacă este trecută dintr-un grup cultural īntr-altul, īnvaţă noile cāntece. Sau aduce cu ea cāntece necunoscute pentru noua comunitate, cāntece care pot fi adoptate ca "importuri inovatoare" sau respinse ca "barbarisme disonante".

Eu de-aici trag concluzia că e o chestie īn principal culturală: ne place ceea ce am fost īnvăţaţi să ne placă. Şi respingem ceea ce am fost īnvăţaţi să respingem. De fapt, īnvăţăm nu o listă de lucruri "frumoase" şi alta de lucruri "urāte", ci īnvăţăm nişte criterii, nişte filtre. (Şi nu suntem de obicei conştienţi de ele, adică nu le putem explicita -- dar ele există, inefabile, īn structura noastră culturală.) Şi cānd avem de-a face cu ceva nou, filtrul cultural din noi acţionează şi uneori poate accepta ceva ce-a fost creat īntr-o cu totul altă cultură.

Īn concluzie, eu cred că nu există o legătură intrinsecă īntre Homo sapiens şi anumite (succesiuni de) sunete, anumite melodicităţi. Legătura se creează la nivel cultural. Şi cam tot aşa se īntāmplă la unele animale.

a

Trimis de: caa pe 21 Feb 2005, 01:26 PM

Eu zic că se explică prin perceţia diferită, diferenţă provenită din experienţe (de viaţă) anterioare diferite. Şi mai cred că e şi chestie de gusturi, de preferinţe; din moment ce oamenii sīnt atīt de diferit făcuţi unii faţă de alţii apare ca normală diversitatea de... interpretări.

ps amenhotep, nu e cam forţată, totuşi, apropierea animalelor de cultură, fie ea şi "cultură"...?

Trimis de: Amenhotep pe 21 Feb 2005, 01:39 PM

QUOTE (milimetru @ 21 Feb 2005, 01:26 PM)
amenhotep, nu e cam forţată, totuşi, apropierea animalelor de cultură, fie ea şi "cultură"...?

Păi, de ce ar fi forţată? Cultura eu o văd ca fiind un ansamblu de comportamente, deprinderi, obişnuinţe şi preferinţe care nu sunt inerent bune sau rele (avantajoase sau dezavantajoase) şi care nu decurg automat din structura biologică a organismelor cu pricina. Ci sunt dobāndite prin interacţiune (informaţională) cu alţi membri ai speciei. Orice individ din acea specie este capabil să manifeste acele deprinderi/comportamente/etc. dacă este plasat suficient de mult timp (şi suficient de devreme) īn mediul informaţional potrivit.

Aşa văd eu cultura. Din această perspectivă, multe animale au culturi.

Īn discuţia de faţă, aspectul la care ne referim este obişnuinţa emiterii anumitor sunete īn anumite situaţii ("a-p-ă", respectiv "w-h-a-t-e-r" la vederea apei, īn cazul omului). Şi la preferinţa unor anume linii melodice.

a

Trimis de: caa pe 21 Feb 2005, 02:21 PM

hmm.gif Spiritualitatea, anumite(le) cunoştinţe de ordin intelectual nu intervin şi ele īn ceea ce numim "cultură"? Eu acum aud prima dată de animalele culturale! Am rămas eu, cumva, īn urmă cu... informarea?... sad.gif

Trimis de: jet li pe 21 Feb 2005, 05:01 PM

Deci diferenta in asocierea obiectului cu sunetul se explica prin diferentele culturale, care se explica prin : relieful zonei unde este tribul, fauna ,vegetatie, triburi vecine, clima ? Limba de azi este pastrata de mult, si s-a schimbat mult ,a devenit doar un cod de comunicare.
Sunt curios, daca am uita toti sa vorbim, ce cuvinte am crea apoi pentru a descrie lumea ? Cuvinte , adica sunete, vibratii, sentimente. Sunetele si gesturile sunt primele lucruri pe care le-a folosit omul ca sa comunice, apoi au urmat desenele si scrisul.
Am vazut pe Discovery niste mongoli, era un tata cu fiul lui ,si amandoi cantau dupa forma unor nori. Asa era obiceiul la ei sa te uiti la nori si sa canti in asa fel dupa cum sunt norii, adica nu cantau cu cuvinte ,doar faceau sunete.
Cred ca fiecarui lucru i se asociaza o nota muzicala, sau mai multe, care insa depind de la trib la trib, fiecare trib din asta va asocia alta nota aceluiasi lucru ,in functie de viata pe care o duce, cultura, natura in care traieste.
In prezent nu mai se poate vorbi de triburi, poate indivizii unei tari se aseamana la cultura, dar numai in mare. De fapt datorita modului de viata complex,a departarii de natura - nu mai este aceasi natura pentru toti, si a multimii informatiilor pe care le primeste , si diferentei mari intre cultura fiecaruia,fiecare individ este un trib separat, care intelege altceva, noroc ca vorbim aceasi limba ca sa ne intelegem.

Trimis de: Amenhotep pe 21 Feb 2005, 05:03 PM

Milimetru, cultura animalelor este o noţiune cāt se poate de... respectabilă. Etologii (care studiază comportamentul animalelor) o consideră de bază. O căutare pe Google după "animal culture" (ca expresie, cu cele două cuvinte alăturate) relevă 29.400 de rezultate. O căutare specifică pe "'animal culture' behavior birds OR whales song" conduce la 158 de rezultate īn care e vorba fix de cāntecele păsărilor şi ale balenelor (multe site-uri sunt .edu).

Nu e nimic ciudat. Să ne gāndim puţin: oamenii au indubitabil gānduri, sentimente, trăiri, spiritualitate şi intelect. Inclusiv dimineaţa cānd se duc la serviciu. Sau după amiaza, cānd vin de la serviciu. Motivele deplasării fiecăruia prin oraş sunt profund umane, ei nu se mişcă precum nişte roboţei stupizi, lipsiţi de intelect. Şi totuşi, aglomeraţia care se naşte la orele de vārf poate fi observată şi la furnici. Care n-au sentimente umane, n-au intelect şi nici spiritualitate. Dinamica aglomeraţiei este aceeaşi şi-n aşezările umane şi-n aşezările furnicilor. Fenomenul este acelaşi, iar "furnicile n-au spirit/intelect" nu este un contra-argument valabil.

Exact la fel, şi dinamica răspāndirii unor idei/comportamente/obişnuinţe/preferinţe/etc. este guvernată de aceleaşi legi şi la om şi la animale. Mai mult, dinamica respectivă este uimitor de asemănătoare cu fenomene cunoscute din epidemiologie.

Un exemplu ilustrativ este cel legat de obiceiul de a purta şapca īntoarsă invers (cu cozorocul la spate), care s-a răspāndit la un moment dat printre tinerii americani. Cāndva, acel obicei nu exista -- nimeni nu purta şapca invers. La un moment dat, nu se ştie cine şi unde, un tānăr a "inventat" acest obicei. Şi apoi el s-a extins, fiind preluat de tot mai mulţi şi mai mulţi tineri care se aflau īn contact cultural cu "purtătorii" (de data aceasta la propriu -- "purtătorii de şapcă invers"). Dinamica răspāndirii acestui obicei este identică cu dinamica răspāndirii gripei, de exemplu. Deşi īntr-un caz vorbim de o idee (din capul unor fiinţe umane dotate cu spirit şi intelect!), iar īn altul de nişte microorganisme.

Exemplul l-am dat ca să ilustrez faptul că nu e deloc absurd să privim fenomenele culturale desprinse de substratul spiritual uman. O mulţime de concluzii valabile se pot trage īn acest fel. Bineīnţeles, cānd venim şi adăugăm latura spirituală, posibil să găsim nişte concluzii suplimentare, care nu putea fi deduse īn lipsa ei.

a

Trimis de: Amenhotep pe 21 Feb 2005, 05:07 PM

QUOTE (jet li @ 21 Feb 2005, 05:01 PM)
Cred ca fiecarui lucru i se asociaza o nota muzicala, sau mai multe, care insa depind de la trib la trib, fiecare trib din asta va asocia alta nota aceluiasi lucru ,in functie de viata pe care o duce, cultura, natura in care traieste.

Exact aşa gāndesc şi eu!

Cu menţiunea că impersonalul "i se asociază" eu īl īnţeleg nu ca pe o necesitate apriorică şi absolută (adică nu ca şi cum una anume ar fi "asocierea bună"), ci īn sensul că "se īntāmplă ca diverse comunităţi/culturi să asocieze sunetul X fenomenului Y".

a

Trimis de: jet li pe 22 Feb 2005, 03:37 PM

QUOTE (Amenhotep @ 21 Feb 2005, 06:07 PM)
Cu menžiunea cć impersonalul "i se asociazć" eu īl īnželeg nu ca pe o necesitate aprioricć ŗi absolutć (adicć nu ca ŗi cum una anume ar fi "asocierea bunć"), ci īn sensul cć "se īntāmplć ca diverse comunitćži/culturi sć asocieze sunetul X fenomenului Y".

Da, deci asocierea nu e unica, obiectele si starile sufletesti nu vin fiecare cu nota muzicala atasata si neschimbatoare, aceasta apare dupa ce a trecut prin om."Frumusetea este in ochiul privitorului", muzica nu este o traducere a sentimentelor/lucrurilor,ci sunt insasi ele, dar auzite, nu vazute - un mod de a percepe deci realitatea care lasa foarte mult loc pentru subiectivism, spre deosebire de celelalte simturi. Cum adica auzite ?, doar lucrurile nu canta,apa unui lac nu si spune numele "apa".
Dar pentru multi oameni , aceasi muzica are acelas sens, asta datorita culturii comune. Nu reusesc sa despart cultura de om.

De obicei cand postez, gandesc pe loc , dau raspuns la ce intrebari ma gandesc. Cu ce am scris pana acum se pare ca nu i dau de capat smile.gif, o las asa pana la noi idei

Trimis de: Amenhotep pe 28 Feb 2005, 12:35 PM

Jet Li, subiectivismul instaurat sub forma culturii este foarte puternic şi capătă forţă egală cu realitatea obiectivă. Devine realitate obiectivă, devine forţă modelatoare a psihicului uman.

Nu văd de ce spui că nu-i dai de capăt... Concluziile pe care le-ai formulat īmi par valide. Şi nu mai lasă īntrebări fără răspuns.

a

Trimis de: actionmedia pe 28 Feb 2005, 12:39 PM

QUOTE (Amenhotep @ 28 Feb 2005, 12:35 PM)
subiectivismul instaurat sub forma culturii este foarte puternic şi capătă forţă egală cu realitatea obiectivă. Devine realitate obiectivă, devine forţă modelatoare a psihicului uman.

Si este o caracteristica universala, care se aplica si in alte domenii, nu doar in muzica. smile.gif

Trimis de: jet li pe 3 Dec 2006, 02:31 AM

Salut, uite la ce e bun un forum, mi-a pastrat ideile de acum aproape doi ani smile.gif Daca nu scriam aici sigur uitam. Ma gandesc ca daca nu ar fi internet si forumuri oamenii ar scrie pe hartie mai mult smile.gif Nu mi am pierdut curiozitatea in legatura cu muzica, poate o sa ma vedeti si peste 100 de ani ca mai adaug o idee la un topic de pe aici inceput acum rofl.gif
Muzica poate crea sentimente. Am descoperit - adica simt ca asa trebuie sa fie , oamenii pot fi asemanati cu niste corzi care vibreaza. Eu daca ma supar pot incerca oricat sa redevin calm, nu pot sa o fac brusc, trebuie sa treaca un timp, la fel cred ca toti oamenii, si la fel e cu orice sentiment. Trecerea intre ele nu e brusca. Cum se face trecerea de la un sentiment la altul ? Nu deodata ca un comutator, starile sufletesti sunt insa legate intre ele cumva - in armonie teoretic, la fel ca armonia unei muzici. Cred ca in felul asta oamenii pot decide daca o muzica pe care o aud e falsa sau nu
De aici pot sa incep cu 1000 de speculatii, intrebarea care o pun e cum traducem noi muzica, ce inseamna pentru noi, de ce eu pot sa ascult ceva si sa dau din mana in ritmul muzicii, fara sa ma fi invatat nimeni asta, de ce la un anumit interval de muzica sa zicem ridic mana si nu o cobor, cum am simtit eu ca trebuie sa o ridic atunci ?

Trimis de: jet li pe 3 Dec 2006, 10:43 PM

Nu exista raspuns la intrebare, de fapt eu incerc sa obtin o descriere logica pentru ceva ce nu are sens, adica intreb de dragul de a intreba.Cand eram la ora de matematica ne spunea profesoara despre solutii elegante, care dadeau raspunsul imediat si solutii muncitoresti care dadeau raspunsul dupa multe calcule , cred ca abordarea logica e solutia muncitoreasca, numai ca pentru ce intrebare am pus raspunsul nu poate fi scris ,de fapt nu exista si nici nu l mai caut smile.gif

Trimis de: abureala pe 4 Dec 2006, 10:39 AM

"Nu exista nici o diferenta intre lacrimi si muzica. Cine nu a inteles acesta din prima, nu a inteles nimic din muzica" Emil Cioran. Asta, daca cauti un inteles al muzicii.

Trimis de: jet li pe 4 Dec 2006, 12:07 PM

Emil Cioran greseste in afirmatia lui. El o fi inteles ca nu exista nici o diferenta intre lacrimi si muzica. De ce generalizeaza si extinde la toti oamenii ce a inteles el. De ce trebuie sa inteleaga cineva ceva din muzica ? Sunt cei care au inteles ceva deasupra altora ? Este muzica importanta incat sa necesite eforturile tuturor de a o intelege ? Din ce spune apare ca noi am avea vreo legatura cu Cioran, el e roman si noi la fel , si toti din grupul nostru in evolutia noastra ar trebui sa intelegem muzica si nu oricum ci cum a spus Cioran. Nu trebuie sa ii pese de cum inteleg altii muzica, nu pe lucrurile astea se bazeaza relatia intre oameni. Sau nu e vorba de o relatie ? Atunci de ce vorbeste despre altii, de ce nu se multumeste sa ramana singur cu intelesul lui ? Eu daca postez aici ceva si vine cineva si ma contrazice, se poate sa zic in gandul meu "nu e asa cum zice asta", dar nu ma supar pe modul lui de gandire - poate il contrazic si eu dar nu e ca si cum ar fi un lucru care ar conta, sau ar avea vreo legatura daca sunt sau nu prieten cu el presupunand ca l-as cunoaste
Orice discutie e degeaba si oamenii vorbesc doar pentru a vorbi, si eu fac asta, pentru asta e un forum smile.gif

Trimis de: abureala pe 6 Dec 2006, 05:11 PM

Dar oare daca va veni si ziua in care vei trai "revelatia" ca nu exista diferenta intre lacrimi si muzica? Daca in acea zi ceea ce credeai tu ca ai inteles devine dintr-o data un subset al un set mult mai extins de reguli? Si vei vedea ca ai trecut la celalalt nivel al jocului si toate de dinainte iti vor parea o copilarie? smile.gif Si vor mai trece ani si ani si dintr-o data vei descoperi ca de fapt ceea ce ai crezut tu ca sensul muzicii este intrisec legat de lacrimi iti vor pare o copilarie si vei vedea adevaratul sens al muzicii? smile.gif In fond atat de putine lucruri conteaza pana la urma. Pre multe intrebari si prea putin timp, dupa cum zice si poetul.

QUOTE

Am zarit lumina pe pamant
Si m-am nascut si eu
Sa vad ce mai faceti
Sanatosi? Voinici?
Cum o mai duceti cu fericirea?
Multumesc, nu-mi raspundeti.
Nu am timp de raspunsuri,
Abia daca am timp sa pun intrebari
Dar imi place aici.
E cald, e frumos,
Si atata lumina incat
Creste iarba.
Iar fata aceea, iata,
Se uita la mine cu sufletul...
Nu, draga, nu te deranja sa ma iubesti.
O cafea neagra voi servi, totusi
Din mana ta.
Imi place ca tu stii s-o faci
Amara


Vei spune poate ca femeia nu este amara, caci stii cat este de dulce, caci si el se inseala ca si celalalt. Probabil. Ca multi altii de atfel. Dar poate daca vei scormoni prin memorie vei gasi ca u fost melodii care poate te-au facut sa ai o lacrima il coltul obrazului si poate vei intelege ca daca ai fost Cioran si plansul ar fi fost cu adevarat intens si ai fi avut o varsta in care esti intransigent cu ceea ce afirmi, ai fi inteles de ce a spus asa. Dar asa cum ai spus , nu conteaza, nu raman de noi nic raspunsurile, darmite intrebarile. Sper sa gasesti sesnul muzicii intr-un final, dincolo de cuvant. Adica in necuvinte, cum spunea tot poetul.

Trimis de: el kuluum pe 10 Dec 2006, 05:11 PM

"dupa tacere, muzica e cel mai bun mijloc de exprimare a inexprimabilului" thumb_yello.gif tongue.gif

Trimis de: shapeshifter pe 21 Dec 2006, 06:13 AM

muzica e pt. dansul lui Shiva.. cine nu are simtul ritmului nu e facut pt. asta.. in manifestare..

Trimis de: Florina R. pe 4 Mar 2007, 07:49 PM

"Muzica e limbajul pur al relatiilor temporale si co-temporale". Nu mai stiu cine a spus asta, dar mi-a placut enorm, desi n-am inteles in intregime ce vrea sa spuna.

Trimis de: axel pe 4 Mar 2007, 07:51 PM

QUOTE (Florina R. @ 4 Mar 2007, 07:49 PM)
Nu mai stiu cine a spus asta, dar mi-a placut enorm, desi n-am inteles in intregime ce vrea sa spuna.

blink.gif

Trimis de: Florina R. pe 4 Mar 2007, 08:09 PM

Am fost sincera.Am spus ca nu am inteles"in intregime", nu deloc.Presupun ca se refera la faptul ca prin muzica se poate stabili un fel de conexiune intre epoci. Adica, de exemplu, ascultand Mozart, intelegi foarte bine"spiritul" epocii lui, te simti chiar putin transpus acolo. La fel, ascultand o romanta sau un vals.De fapt, si muzica e un vehicul de informatie, dincolo de efectul estetic, relaxant, etc.
Asta am inteles eu, dar nu stiu sigur daca exact asta a vrut autorul sa spuna. E un citat pe care l-am pastrat demult, din liceu.
Multumit? Apropo, as vrea sa stiu si ce intelegi tu din el.

Trimis de: Merlina pe 4 Mar 2007, 08:26 PM

Cred ca modestia ta a fost prost inteleasa draga Florina R.. Probabil nu ti-ai mai impartasit parerea cu nimeni daca nu ai indraznit sa fii destul de sigura pe ea. Nici eu nu inteleg mai mult din acel citat decat ai inteles tu. smile.gif

Trimis de: axel pe 4 Mar 2007, 08:43 PM

QUOTE (Florina R. @ 4 Mar 2007, 08:09 PM)
Am fost sincera.Am spus ca nu am inteles"in intregime", nu deloc.Presupun ca se refera la faptul ca prin muzica se poate stabili un fel de conexiune intre epoci. Adica, de exemplu, ascultand Mozart, intelegi foarte bine"spiritul" epocii lui, te simti chiar putin transpus acolo. La fel, ascultand o romanta sau un vals.De fapt, si muzica e un vehicul de informatie, dincolo de efectul estetic, relaxant, etc.
Asta am inteles eu, dar nu stiu sigur daca exact asta a vrut autorul sa spuna. E un citat pe care l-am pastrat demult, din liceu.

Nu cred ca la istoria muzicii s-a referit autorul sorry.gif Se referea la muzica, nu la istoria ei wink.gif
Altfel, e la fel de valabila si urmatoarea fraza: "Constructia de automobile e limbajul pur al relatiilor temporale si co-temporale". devil.gif

Trimis de: axel pe 4 Mar 2007, 08:45 PM

QUOTE (Merlina @ 4 Mar 2007, 08:26 PM)
Cred ca modestia ta a fost prost inteleasa draga Florina R..

Modestie? blink.gif Care modestie?
Arata-mi-o si mie... smile.gif

Trimis de: Merlina pe 4 Mar 2007, 11:07 PM

@Florina R.

QUOTE
Presupun ca se refera la faptul ca prin muzica se poate stabili un fel de conexiune intre epoci. Adica, de exemplu, ascultand Mozart, intelegi foarte bine"spiritul" epocii lui, te simti chiar putin transpus acolo.

Intr-un fel muzica descrie cel mai bine universul emotional, parca mai mult decat celelalte arte despre care s-ar putea spune la fel de bine ca apartin limbajului relatiilor temporale si co-temporale. Ce parere ai?

Trimis de: Florina R. pe 5 Mar 2007, 08:07 AM

Multumesc pentru intelegere, Merlina.
Intr-adevar, acest citat nu se refera la istoria muzicii(cel putin, asta inteleg si eu).Nici nu am spus asa ceva.Nicidecum o istorie nu poare fi un "limbaj", ci doar o reletatre de fapte.Oricum, tot nu am inteles care e parerea ta despre citat, axel.(Poate pentru ca nu ai nici una?)Dar, ai fost dragut ca de obicei, multumesc.

Trimis de: axel pe 5 Mar 2007, 04:53 PM

QUOTE (Florina R. @ 5 Mar 2007, 08:07 AM)
Intr-adevar, acest citat nu se refera la istoria muzicii(cel putin, asta inteleg si eu).Nici nu am spus asa ceva.

rolleyes.gif Nu zau:
Presupun ca se refera la faptul ca prin muzica se poate stabili un fel de conexiune intre epoci. Adica, de exemplu, ascultand Mozart, intelegi foarte bine"spiritul" epocii lui, te simti chiar putin transpus acolo. La fel, ascultand o romanta sau un vals.

Trimis de: Florina R. pe 5 Mar 2007, 09:07 PM

Imi cer scuze, cred ca avem notiuni diferite despre cuvantul "istorie".Eu inteleg prin "istorie", respectiv a muzicii, o insiruire de date :compozitorul cutare s-a nascut in anul cutare si a compus...sau genul cutare a aparut in perioada X si este reprezentat de compozitorii cutare...Tot asa cum istoria dreptului, sau a medicinei, nu e tot una cu dreptul sau medicina.Eu m-am referit la muzica in sine - din diferite epoci, adevarat- dar la latura ei emotional-informationala, prin care se pot stabili conexiuni cu noi, cei de acum. A fost , deci, o neintelegere de termeni. Poate tine si de formatiile noastre particulare, care foarte greu pot ajunge la un numitor comun. (Observa ca nu am spus "deloc", ci doar"foarte greu").

Trimis de: axel pe 5 Mar 2007, 09:57 PM

QUOTE (Florina R. @ 5 Mar 2007, 09:07 PM)
Imi cer scuze, cred ca avem notiuni diferite despre cuvantul "istorie".Eu inteleg prin "istorie", respectiv a muzicii, o insiruire de date :compozitorul cutare s-a nascut in anul cutare si a compus...sau genul cutare a aparut in perioada X si este reprezentat de compozitorii cutare...

Influentele sub care un anumit compozitor a creat nu fac parte tot din istoria muzicii? Punerea operei artistice in contextul epocii nu face parte din istoria muzicii?

Imi pare rau ca tu intelegi prin istorie numai o insiruire de nume si ani, legate in special de oameni morti...

Trimis de: Florina R. pe 6 Mar 2007, 10:21 PM

Intrucat iti place sa ai ultimul cuvant, am sa te las sa-l ai. Nu are rost sa mai pierdem timpul cu:"eu inteleg asta asa", "pentru mine e dincolo". Ar fi ca si cum un martian ar discuta cu un venusian. Macar am inteles acest lucru esential. Poate intr-o alta realitate(pe care eu o numesc 'alta viata`) vom putea sa ne intelegem cu totii la nivel de esente.

Trimis de: axel pe 6 Mar 2007, 10:49 PM

QUOTE (Florina R. @ 6 Mar 2007, 10:21 PM)
Ar fi ca si cum un martian ar discuta cu un venusian.

Vad ca iti place sa te flatezi smile.gif

Trimis de: Florina R. pe 7 Mar 2007, 09:25 PM

Scuze ca n-am inteles ce lucru nobil e sa fii martian!(sau venusian!?)nevrednica de mine! Cum am putut...?Eu, care nu sunt decat saturniana! hh.gif

The end

Trimis de: itzilibitzii pe 13 Mar 2007, 09:59 PM

Dupa ce-ai distilat indeajuns lucrul si intelesul lui, ramane doar muzica.

Trimis de: exergy33 pe 29 Apr 2007, 06:16 PM

Cioran spunea ca :"in afara materiei, totul este muzica."

Pentru a patrunde intelesul unei piese muzicale este nevoie in primul rind de o anumita stare . smile.gif Stare care sa te ajute sa te identifici, sa te recunosti si sa-ti recunosti sentimentele in acele acorduri muzicale.

Trimis de: yuanescu pe 7 May 2007, 05:28 PM

QUOTE (abureala @ 4 Dec 2006, 12:39 PM)
"Nu exista nici o diferenta intre lacrimi si muzica. Cine nu a inteles acesta din prima, nu a inteles nimic din muzica" Emil Cioran.

chestia aceasta cu lacrimile nu o prea intelegeam pana intr-o zi cand am ascultat balada lui c. porumbescu care m-a emotionat profund ( desi o mai ascultasem si inainte totusi abia atunci m-a fascinat ...

Trimis de: jet li pe 27 Aug 2009, 11:24 AM

Daca amesteci toate culorile obtii alb.
Pentru muzica fiecare nota care urmeaza se potriveste celor dinainte la fel cum nu exista nepotriviri intr-un organism viu, altfel nu ar exista.

QUOTE
We had no churches, no religious organization, no sabbath days, no holidays, and yet we worshiped. Sometimes the whole tribe would assemble and sing and pray: some times a smaller number, perhaps only two or three. The songs had a few words, but were not formal. The singer would occasionally put in such words as he wished instead of the usual tone sound.

- Geronimo (Goyathlay) Chiricahua -("one who yawns") (1829-1909)

Trimis de: jet li pe 28 Aug 2009, 10:37 AM

Mai ziceti careva ceva, de aia e forum, singur pot sa vb si fara forum smile.gif
Imi citesc posturile vechi si imi dau seama ca eram mai destept pe atunci smile.gif

Trimis de: leirn pe 31 Aug 2009, 09:33 PM

Mi se pare funny sa dau de topicul asta exact cand ma simteam ca o unda sonora. Nu stiu sa explic...ascultam o melodie si o simteam vie, simteam ca unul dintre aspectele fiintei mele e sunet. Cercetatorii au descoperit ceea ce demult se numea "muzica sferelor". Soarele, planetele...scot sunete armonioase.
Din cand in cand ascult o melodie si "meditez" la cum incetez sa exist...atunci tot ce e iluzie inceteaza sa existe.



Trimis de: leirn pe 31 Aug 2009, 09:58 PM

Mai mult decat sunet...culoare. Cand numa' stau, fara sa am mintea agitata, simt culorile muzicii. Culorile canta, iar sunetele sunt colorate... Treaba asta o percep doar cand sunt relaxata, cand mintea tace.

Trimis de: jet li pe 1 Sep 2009, 08:48 AM

Manele. Muzica o fi, dar de ce "nu imi plac" ? Nu am chef sa le aud. Simt ca ma "reduc" daca as incerca sa le ascult, dansez. Oricum foarte rar ma apuca cheful de dans.
Muzica sunt si manelele, povestesc insa despre niste "trairi", "viata" "inferioare" ? Si asta ar fi cauza pentru care multi spun "nu imi plac". Sau gresesc si nu sunt deloc "inferioare" ? Muzica spune o poveste, si nu finalul e important ci povestea. Ei bine la "povestea" unei manele, chiar fara cuvinte, nu vreau sa iau parte.
Este toata muzica la fel ? Poate fi "depasita" in timp, daca "evoluezi" ? Cred ca nu. Sau da ? smile.gif

Trimis de: LINICA pe 1 Sep 2009, 09:15 AM

Muzica este parte a sufletului nostru. Doar al nostru...
Interactiunea dintre noi si ceilalti poate influenta sonoritatea cu care ne-am obisnuit, inconstient sau brutal. Cred ca bagajul de sunete al fiecaruia dintre noi, cu precadere al meu, de care sunt aproape singurul responsabil, poate fi pastrat, cu sanse mari, doar daca raman cat mai Insami. Restul rezultat e ... susur in tacere sau zgomot in neatentie/graba/indiferenta/neputinta... de a ne identifica... si a asculta.
Oboseala oare ce muzica are?

Trimis de: jet li pe 1 Sep 2009, 10:48 AM

Da-o incolo de muzica. Muzica si viata e armonie, viata moderna e distugere. Nu distrugerea muzicii - distrugerea puterii de a simti armonia. Nu vi se intampla sa ramaneti cu o melodie in minte ? Cateodata imi place, cateoda incerc sa scap de ea...

Orice om "primitiv" canta. Avea ce. Cantam si noi - ce vedem in jurul nostru. Cand vedem. Cand nu ne mai identificam cu o rotita din masina. Oamenii liberi din "triburile moderne" - bande, etc, continua sa cante. De ce sunt "liberi" ? Pentru ca asa se simt ei nu de altceva. Manelistii compun manele si negrii din bande canta rap. Spun povestea lor , transpun ce simt ei in muzica.
E nevoie de un om liber (care se hotaraste ca e liber) - pentru a canta sau "compune" ceva. A exprima cea ce nu poate fi exprimat. Deci noi vb degeaba aici smile.gif

---
Ignorati tot, n-am zis nimic smile.gif

Trimis de: LINICA pe 1 Sep 2009, 11:36 AM

Jet li, nu ai/ati vorbit degeaba pentru mine.
Stii ce mi se intamplat odata?
De cand ma stiam, eram cu muzica in cap. Retineam la un moment dat si sunetul ploii de pe acoperis, care ajungea pe streasina si curgea apoi in butoiul pe care il tinea tata in santul de scurgere a apei de pe acoperis. In fine, nu mai spun ca fredonam cateo saptamana catecele care imi ramaneau in minte de la liturghia de dimineata (ma duceau ai mei la liturghia copiilor, unde se cantau cantece mai ritmate:) ).
Dupa ce am teminat facultatea(insotita de cantari nu doar in camin si dupa/inainte de cursuri, speclacole de tot felul etc), mai dormeam peste noapte la logodnicul meu. Eram indragostita si traiam intens de dimineata pana dimineata smile.gif . Si cantam/fredonam mereu.
Intr-una dintre dimineti, mama lui, in timp ce spalam vasele si, bineinteles, fredonam(de obicei inventam melodii- nu era un cantec anume, imi placea sa ma joc cu sunetele si sa le proiectez altitudinea inainte de a termina de "scos" sunetul in derulare- e f interesant- uneori iesea si fals de ma zgaraia la ureche), mi s-a adresat foarte dur cum ca a observat ca mereu ingan ceva acolo si m-a intrebat serios daca mi-am pus problema ca nu este in regula. I-am raspuns ca ma simt bine si ca imi alimenteaza entuziasmul (a se specifica ca lucram cu copiii si trebuia sa fiu mereu vesela cu ei - de fapt, atunci nici nu ma gandeam ca nu as putea fi vesela, ca as putea fi obosita la jocuri, sau ceva de genul). Zile la rand, ma pomeneam cu intrebari de genul : Iar te-a apucat?
Pana intr-o zi cand mi-a zis ca e posibil sa am probleme serioase, ca ma port ca o nebuna si ... alte tampenii care aveau legatura cu frica de a-i fi nora si sotie baiatului.
Nu stiu de ce (ti-)am povestit - este un lucru f personal. Cert este ca acest subiect si cel care propune sa comentam melodia de mai sus(oare unde o fi Moon Child), m-au facut sa-mi amintesc ca mi-am impus sa nu mai simt muzica. Poate ca din momentul in care m-am obligat "sa nu o mai deranjez", s-a schimbat ceva si in mine... Uite, mi-ai dat de gandit.
Stii ca de vreo sase ani nu am mai putut compune melodii? Doar scriu versuri. Iau chitara si ... nu se lega nimic. M-am intrebat daca nu cumva nu am mai putut fi indragostita ca atunci si daca intr-adevar e vorba de a avea o muza - desi, de multe ori m-am chinuit sa ii compun si lui un cantec adevarat, pe care sa il pot canta la munte, la focul de tabara...
Nu mai am timp sa termin, trebuie sa plec la o intalnire, dar ... voi reveni. Poate Muzica face parte din iubirea impartasita cu armonia din noi... mergand pe ideile ce strabat intregul han de la o vreme... smile.gif Poate ca muzica ne ajuta pe unii dintre noi sa ne deschinem... Poate ca muzica ascultata, un anumit tip de muzica, care ni se potriveste sau nu din prima, nu este o intamplare... "flower"


Trimis de: jet li pe 1 Sep 2009, 12:07 PM

Citat dintr-un post de-al meu de mai sus :

QUOTE
Am vazut pe Discovery niste mongoli, era un tata cu fiul lui ,si amandoi cantau dupa forma unor nori. Asa era obiceiul la ei sa te uiti la nori si sa canti in asa fel dupa cum sunt norii, adica nu cantau cu cuvinte ,doar faceau sunete.


Si eu cand eram mic cantam. Odata cu cresterea presiunii indoctrinarii si modelarii prin scoala, viata programata in "munca" si "joaca", a disparut treaba asta.

Trimis de: kumarbi pe 1 Sep 2009, 02:43 PM

QUOTE(leirn @ 31 Aug 2009, 10:58 PM) *
Mai mult decat sunet...culoare. Cand numa' stau, fara sa am mintea agitata, simt culorile muzicii. Culorile canta, iar sunetele sunt colorate... Treaba asta o percep doar cand sunt relaxata, cand mintea tace.

Se numeste synestezie (Synaisthesis). Si eu sunt "bolnav" de asa ceva. Nu doar sunetele, dar chiar si cuvintele, numele oamenilor, mirosurile, toate au o culoare a lor. leirn, de exemplu, e galben auriu, devenind albastru-cenusiu spre final (pe masura ce il pronunti). smile.gif

Despre muzica: cred ca e cea mai expresiva, intensa si precisa forma de exprimare a constructiei interioare a fiecaruia, fie ca esti creator de muzica sau doar ascultator. Adevarat, am auzit opinii ca muzica este o forma de exprimare si de traire a celor superficiali, ca inteleptii pot trai extazuri asemanatoare sau mai intense in fata unor idei. Se prea poate sa fie asa, dar pe de alta parte cred ca lipsa pasiunii pentru muzica e caracteristica sufletelor sarace, vestejite.
Si mai e ceva.
Muzica e guvernata de ritm. Multe lucruri sunt guvernate de ritm pe lumea asta, inclusiv poezia si dansul (asociate muzicii). Dansul cosmic al lui Krishna poate ca tocmai asta simbolizeaza, ca universul intreg e guvernat de ritm.
Mai este insa ceva guvernat de ritm, asociat cu viata si cu omul: respiratia.
Respiratia presupune o interiorizare (inspiratia) si o exteriorizare (expiratia). Identitatea de simbol lingvistic intre primul moment al respiratiei si revelatia mentala cu origine exterioara, nu e specifica doar limbii romane. Suflul e asimilat vietii, viului dar si spiritului, deci inspiratia este vazuta ca o interiorizare deopotriva a materiei (functie fiziologica) si a spiritului. In acelasi fel, expiratia este o exteriorizare a materiei si spiritului propriu de data asta. Nu intamplator, expiratiei anticii i-au atribuit puterea de a crea. (Brahma, in somnul sau milenar, creeaza prin respiratie: fiecare expiratie a sa creaza o lume, absorbita prin urmatoarea inspiratie.)
Dar nu oricum! Ce se afla la capatul expiratiei? Sunetul: cuvant sau muzica, cuvant si muzica si intotdeauna forta, pentru ca suflul este o manifestare a materiei vii. Si astfel, muzica este ritmul nostru interior facut cunoscut lumii. Respiratia si actul sau final, sunetul, sunt manifestarile spirituale ale sinelui.
Poate ca atunci cand Biblia spune ca "La inceput a fost cuvantul" ceea ce se spune cu adevarat e ca la inceput a fost muzica, armonia. Asa cum preotii din vechime isi cantau litaniile, de ce nu ar fi crezut omul antic ca si primele acte ale creatiei au fost de fapt un cantec al zeului.
Muzica a insotit intotdeauna ritualurile religioase, de fapt, se pare ca asa a si aparut, ca o manifestare a vietii religioase (la fel dansul). Ea este deci de la inceputuri expresia celor mai intime trairi: extazul religios.
Oricat de mult s-ar fi laicizat intre timp, mi se pare de necontestat faptul ca ea ramane o forma de comunicare ce poate reda cu mai multa precizie decat cuvantul sau gestul trairi profunde si poate fi extrem de eficienta intre oameni care simt in mod asemanator.

Trimis de: jet li pe 3 Sep 2009, 02:57 PM

Muzica poate induce cea ce nu vrei, un intreg univers intr-o melodie, dar cateodata nu vrei sa intri acolo, se intampla sa vreau sa raman "lucid" in prezent - asa ca pot sa ignor muzica - care devine o adunatura de sunete si ma intreb ce oare le-a dat vreo semnificatie.
Repeta un cuvant de multe ori - o sa ajungi sa te intrebi "dar ce e asta, nu mai are nici un inteles, de ce a avut ?"

Altadata - insasi melodia vine de la mine - cand se intampla sa se potriveasca perfect cu tot ce se intampla si nu doresc sa "scap" de ea.

Trimis de: jet li pe 2 Jan 2010, 04:50 PM

La multi ani !

http://en.wikipedia.org/wiki/Synaesthesia#Links_with_other_areas_of_study

QUOTE
An example of this is the bouba/kiki effect. In an experiment first designed by Wolfgang Köhler, people[who?] are asked to choose which of two shapes is named "bouba" and which "kiki". In one study, 95% to 98% of people chose "kiki" for the angular shape and "bouba" for the rounded one. Individuals on the island of Tenerife showed a similar preference between shapes called "takete" and "maluma". Even 2.5 year-old children (too young to read) show this effect

Ramachandran and Hubbard[3] suggest that the kiki/bouba effect has implications for the evolution of language, because it suggests that the naming of objects is not completely arbitrary.



Care e "booba" si care e "kiki" ? smile.gif

Ce spune asta ? "Numele obiectelor nu sunt arbitrare". Normal ca nu sunt. "Random". Nimic. Haos. La fel cum viata nu e "random". Arunci niste elemente chimice undeva - daca maresti pana la atomi si dincolo de ei - nu gasesti nimic. Informatii apoi nimic. In rest totul e ordonat. Nu stiu sa explic. Ideea ca limbajul ar pute fi "intamplator" - numesti obiectele - fara nici o idee, "random" - asta e un lucru pe care numai "stiinta" moderna putea sa-l spuna.

Kumarbi - abia acum vad ca ai scris despre "synaesthesia". Nu mi-a dat prin gand sa dau search mai demult smile.gif

Trimis de: kumarbi pe 4 Jan 2010, 04:23 PM

kiki si buba:
fac parte din aia 95%: kiki are unghiuri ascutite. bouba e rotunda. mi se pare "logic" asa.

Trimis de: Marduk pe 4 Jan 2010, 06:32 PM

QUOTE(jet li @ 3 Sep 2009, 02:57 PM) *
Muzica poate induce cea ce nu vrei, un intreg univers intr-o melodie

http://www.youtube.com/watch?v=fxehGzwaelg



Trimis de: Blakut pe 24 Jan 2010, 09:19 PM

Eu am zis pe dos. Cand am auzit buba m-am gandit la o explozie, adica forma ascutita. Kiki a ramas cealalta...

Tehnic:Invision Power Board (http://www.invisionboard.com)
© Invision Power Services (http://www.invisionpower.com)