HanuAncutei.com - ARTA de a conversa!
Haine Dama designer roman

Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )

> Dezbateri Filosofie

Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.

5 Pagini V  « < 3 4 5  
Reply to this topicStart new topic
> Antropogeneza Si Fenomenul Religios, Religia, produs al experientei ?
mothman
mesaj 9 Jun 2006, 03:05 AM
Mesaj #141


Dregator
*****

Grup: Membri
Mesaje: 783
Inscris: 30 July 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 4.160



QUOTE (dorinteodor)
restabilirea echilibrullui creierului in fata problemei fara solutie a mortii se face cu un model de ecranare


Esti sigur ca e vorba de un echilibrul al creierului, si nu doar de o chestie pur psihologica ? Cand vorbesti despre creier, faci trimitere intr-un fel sau altul la partea hard, la substratul material.

QUOTE (dorinteodor)
un POSIBIL model de ecranare este religia. prin religie inteleg ORICE religie, de la crestinism la taoism, de exemplu.


Nu reusesc sa-mi dau seama daca ceea ce spui tu (ecranarea) este sau nu o cale de rezolvare a unei disonante cognitive. Nu-mi dau seama, pentru ca s-ar parea sa nu e vorba de o disonanta cognitiva aici, dat fiind ca nu avem congnitii. Teoria disonantei cognitive (Festinger) pleaca de la premisa ca oamenii prefera situatiile echilibrate, iar cand apare un dezechilibru intre cognitii, se cauta imediat o cale de a se rezolva acesta situatie. Se refera la opinii, idei, cunostinte despre lume, etc. Si este o chestie pur psihologica.

Ecranarea asta de care vorbesti pare a fi altceva. Asa cum o spui tu, lasi sa inteleaga ca reteaua noastra neuronala e constuita de asa natura, incat o anumita structura cerebrala e resonsabila cu un soi de mecanism de protectie, fara de care, aceasta ar avea de suferit (deci, componenta hard). Protectia asta avand rolul de a impaca instinctul de conservare – care reprezinta un soi de programare prin care individul si specia sa poata supravietui, cu faptul ca noi – ca sisteme foarte evoluate - constientizam (capacitate a constiintei umane) faptul ca nu avem cum sa supravietuim vesinic. Am inteles bine de data asta ?

Daca era disonanta cognitiva erau doua cognitii. Aici, s-ar parea ca avem un instinct si o cognitie...sau ? Eu revin acum la ce am intrebat mai sus. Este ecranarea asta o chestie pur psihologica (ca la disonantele cognitive), sau implica ceva mai profund, cu trimitere la vreo structura cerebrala (hard) ?


--------------------
The decision to build artilects or not, will be the toughest decision that humanity will ever have to make.
Personally, I'm glad to be alive now
- Hugo de Garis
Go to the top of the page
 
+Quote Post
exergy33
mesaj 9 Jun 2006, 08:04 AM
Mesaj #142


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.959
Inscris: 9 August 05
Din: marginea viselor
Forumist Nr.: 6.763



@dorinteodor
QUOTE
rezultatul se vede: religia e tot mai slaba ca importanta. daca urmaresti cine se duce la biserica, o sa vezi persoane in virsta (de teama mortii) si studenti/studente de teama examenelor (nu protestati, asa este in medie). oamenii activi se duc doar de pasti si uneori de craciun (afara doar de botezuri, nunti, inmormintari).


Oricine stie ca faptul de a fi credincios nu implica in mod neaparat 'dusul la biserica' , si viceversa. smile.gif

QUOTE
am citit ceva de grof. stiu ca destabiliza creierul cu droguri. e ciudat sa luam in consideratie aceste experimente (pseudo-experimente mai corect) atit timp cit nu avem un model al creierului in conditii normale.


Grof facea experiente in care utiliza LSD-ul pentru a mari capacitatea de introspectie si de analiza a creierului si pentru a sfarima niste bariere existente in gindirea conventionala , in modul creierului uman de a percepe realitatea imediata . Ceea ce s-a vazut foarte clar este faptul ca in om , adica in mintea lui , se ascund lumi nebanuite , iar ceea ce noi numim constiinta nu este nici pe departe la dispozitia noastra. smile.gif

Contestate sau nu , experientele lui Grof sint considerate a fi stiintifice . Dovada ? Multi dintre posesorii unui premiu Nobel in domeniul stiintific , sau ale altor premii internationale ,au folosit metodele lui Grof.. Marturisirile unora dintre ei sint de-a dreptul socante . Altii au fost doar suspectati de 'consum de LSD sub control medical' , sau cel putin asta e termenul care a aparut in presa. wub.gif

exergy33

Acest topic a fost editat de exergy33: 9 Jun 2006, 08:11 AM


--------------------
*_*_*

Pierdut În Geometria Uitării
Căutând Ipote(nu)zele Fericirii -
Trecătorul -X-

https://exergy33.wordpress.com/
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Catalin
mesaj 9 Jun 2006, 12:41 PM
Mesaj #143


Filosof boem
******

Grup: Membri
Mesaje: 6.222
Inscris: 10 July 03
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 445



Serios? ai si ceva date concrete? care sunt laureatii aia la Nobel care au folosit metodele lui Grof in cercetare?

LSD-ul nu mareste capacitatea de introspectie si de analiza a creierului. Daca ar face asta, experientele ar trebui sa fie similare in cazul oamenilor si foarte similare in cazul aceluiasi om... in loc de asta,
QUOTE

LSD's psychological effects (colloquially called a "trip") vary greatly from person to person, from one trip to another, and even as time passes during a single trip.


--------------------
A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Promo Contextual
mesaj 9 Jun 2006, 12:41 PM
Mesaj #


ContextuALL









Go to the top of the page
 
Quote Post
exergy33
mesaj 9 Jun 2006, 01:47 PM
Mesaj #144


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.959
Inscris: 9 August 05
Din: marginea viselor
Forumist Nr.: 6.763



Am spicuit citeva date. smile.gif

De exemplu Kary Mullis - cel care a descoperit polimeraza sau Dr.Crick- cel care a descoperit structura ADN-ului.Ambii au obtinut premiul Nobel.
QUOTE

During a press conference on Friday, Hofmann recounted that Nobel-prize-winning chemist Kary Mullis remarked that LSD helped him develop the polymerase chain reaction that amplifies specific DNA sequences. Visionary artist Alex Grey noted that another Nobel-prize-winner, Francis Crick, discoverer of the double helix structure of DNA, also he received inspiration for his scientific ideas from LSD.
QUOTE
Crick, who died ten days ago [2004-07-28], aged 88, later told a fellow scientist that he often used small doses of LSD, then an experimental drug used in psychotherapy, to boost his powers of thought. He said it was LSD, not the Eagle's warm beer, that helped him to unravel the structure of DNA, the discovery that won him the Nobel Prize.


http://www.hallucinogens.com/lsd/francis-c...om/art1699.html

In cartea sa Dansind dezbracat in cimpul mintii /Dancing Naked in the Mind Field el recunoaste deschis consumul de droguri si povesteste unele lucruri care i s-au intimplat atunci. wub.gif
QUOTE
In Mullis's 1998 essay collection, Dancing Naked in the Mind Field, he relates a number of experiences that some consider strange, and which critics point out to question his scientific judgment. He also details his use of LSD. Perhaps the strangest episode Mullis relates, he says, happened while at his cabin in the remote northern California wilds; John Edward Mack noted that episode has many hallmarks of the abduction phenomenon. Late one evening while walking to the latrine, Mullis saw a "glowing raccoon" which spoke to him, saying "Good evening, doctor." The next thing he remembered, several hours had seemingly passed without his recall: it was dawn, and he was strolling on a path near the cabin. His clothing was dry and clean, unlike what he'd expected from wandering the forest in the dark of night for several hours.

Mullis later wrote, "I wouldn't try to publish a scientific paper about these things, because I can't do any experiments. I can't make glowing raccoons appear. I can't buy them from a scientific supply house to study. I can't cause myself to be lost again for several hours. But I don't deny what happened. It's what science calls anecdotal, because it only happened in a way that you can't reproduce. But it happened."[7]


--------------------
*_*_*

Pierdut În Geometria Uitării
Căutând Ipote(nu)zele Fericirii -
Trecătorul -X-

https://exergy33.wordpress.com/
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dorinteodor
mesaj 11 Jun 2006, 09:13 PM
Mesaj #145


Vataf
***

Grup: Membri
Mesaje: 237
Inscris: 25 March 06
Forumist Nr.: 8.030



mothman,

structura de hardware este la baza oricarui sistem de prelucrare a informatiei (asa cum este si creierul). Asa zis-ul "psihic" este asociat cu structura de software. Este clar ca oricare ar fi softwarele, el este determinat in ultima instanta de hardware.

daca te pricepi la calculatoare, sti probabil ca microprocesorul nu stie nici sa adune doua numere binare. Stie de fapt o asa zisa adunare logica. Totusi, daca faci o anumita reprezentatre a numerelor (complimentul fata de 2 de exemplu) adunarea logica devine adunarea aritmetica. Din asta dupa aia poti sa faci logaritmi, exponentiale, tot ce vrei. Totusi, ceea ce stie sa faca in mod efectiv orice microprocesor (in domeniul pur aritmetic, evident) este doar asa zisa adunare logia (ia setul de baza de instructiuni a lui 8080 [care e nucleul de baza chiar si acum cu ultima generatie de microprocesoare intel] si o sa vezi.

acest exemplu arata cit de important este sa sti unde te afli. nu discutam despre fenomene psihice, noi sintem la nivelul fundamental de hardware care determina totul.

o structura logica se poate destabiliza de exemplu daca predictia unui model determina repetarea ei (apar bucle nesfirsite, mai lungi sau mai scurte). fenomenul este cunoscut atunci cind ai o probema fara solutie si orice ai face tot in cerc te invirti.

acest tip de destabilizare apare in problema mortii. ca sa rupi bucla trebuie sa bagi ceva in drumul ei. acesta este modelul de ecranare care ecraneaza ( acopera, separa) o predictie de modelul pe care ar urma sa-l reactiveze. Religia este un astfel de model.

aceasta problema este clar la nivelul de hardware. teoriile de care vorbesti sint la ceea ce tu numesti psihic si este in afara problemei.

trebuie sa intelegi ca softwarele se schimba usor, de la o epoca la alta, de la o persoana la alta. ce ramine invariant este doar hardwarele si este clar ca persistenta multimilenara a religiilor (si resursele care mai exista din plin) nu pot fi explicate decit printr-o particularitate invarianta de hardware.

teoria mea este o teorie a functiilor fundamentale de hardware si implementarea tehnologica nu ma intereseaza. eu nu am folosit si nu folosesc in nici un fel cuvintul "neuron" ( am aflat ca, cica ar fi nu stiu ce componenta tehnologica a creierului dar nu stiu mai mult si nu ma intereseaza)

mothman,

eu sint si ramin la structura functionala de hardware a unui sistem de prelucrare a informatiilor numit creier. daca reusesti sa faci abstractie de implementarea tehnologica, o sa poti pricepe mai mult.

sistemul de protectie (instincte, gesturi reflex) exista in orice creier (animal sau uman) cu scopurile cunoscute (supravietuire vesnica, neconditionata si daca nu se poate atunci supravietuirea speciei). cind constientizezi ca obiectivul de a supravietui vesnic, neconditionat nu poate fi realizat, atunci apare religia in felul in care deja a fost explicat.

cred ca in mare ai inteles corect.

o intrebare interesanta este de ce tot mai multi oameni din lumea civilizata ignora religia (pot fi atei declarati, atei prin comportament sau pur si simplu oameni pentru care problema nu exista). cum se poate intimpla asta cu o structura de hardware invarianta?

ce pare a se intimpla este diminuarea importantei instinctelor. asta explica in acelasi "pachet" si cresterea numarului de homosexuali. instinctele se atenueaza deci si instinctul de atractie catre sexul opus se atenueaza si el.

in cartea mea asta este bine explicat. daca instinctele isi pierd importanta asta duce la atenuarea atit a fenomenului religios cit si a reducerii atractiei catre sexul opus. asta se intimpla in realitate si desi teoria spune ca asta este clar un fenomen de evolutie a creierului, multi il percep ca o degradare. dar asta este alta discutie.dorinteodor



Go to the top of the page
 
+Quote Post
dorinteodor
mesaj 11 Jun 2006, 09:31 PM
Mesaj #146


Vataf
***

Grup: Membri
Mesaje: 237
Inscris: 25 March 06
Forumist Nr.: 8.030



QUOTE (exergy33 @ 9 Jun 2006, 09:04 AM)
@dorinteodor
QUOTE
rezultatul se vede: religia e tot mai slaba ca importanta. daca urmaresti cine se duce la biserica, o sa vezi persoane in virsta (de teama mortii) si studenti/studente de teama examenelor (nu protestati, asa este in medie). oamenii activi se duc doar de pasti si uneori de craciun (afara doar de botezuri, nunti, inmormintari).


Oricine stie ca faptul de a fi credincios nu implica in mod neaparat 'dusul la biserica' , si viceversa. smile.gif

QUOTE
am citit ceva de grof. stiu ca destabiliza creierul cu droguri. e ciudat sa luam in consideratie aceste experimente (pseudo-experimente mai corect) atit timp cit nu avem un model al creierului in conditii normale.


Grof facea experiente in care utiliza LSD-ul pentru a mari capacitatea de introspectie si de analiza a creierului si pentru a sfarima niste bariere existente in gindirea conventionala , in modul creierului uman de a percepe realitatea imediata . Ceea ce s-a vazut foarte clar este faptul ca in om , adica in mintea lui , se ascund lumi nebanuite , iar ceea ce noi numim constiinta nu este nici pe departe la dispozitia noastra. smile.gif

Contestate sau nu , experientele lui Grof sint considerate a fi stiintifice . Dovada ? Multi dintre posesorii unui premiu Nobel in domeniul stiintific , sau ale altor premii internationale ,au folosit metodele lui Grof.. Marturisirile unora dintre ei sint de-a dreptul socante . Altii au fost doar suspectati de 'consum de LSD sub control medical' , sau cel putin asta e termenul care a aparut in presa. wub.gif

exergy33

exergy33,

zici: "Oricine stie ca faptul de a fi credincios nu implica in mod neaparat 'dusul la biserica' , si viceversa. smile.gif "

Exergy,

indiferent daca te duci sau nu la biserica...etc, credinciosul trebuie sa-si arate apartenenta la crestinism prin comportament. Exista percepte crestine bine stabilite in decursul mileniilor si astea nu mai sint respectate

comportamentul poate sa insemne dusul la biserica (nu e dovada dar este un indicator clar ) dar si modul de comportament fata de semeni: sa nu furi, sa nu minti, sa nu fi corupt si sa nu corupi...multe...


exergy33,
ai auzit de reclame comerciale? grof incepe ce nu a mai inceput nimeni pina la el, altii il citeaza ca sa arate ca au comportamente de avangarda, si asa se inventeaza un domeniu care merge exact spre nicaieri.

ca si cind cineva ar face un experiment "stiintific" cu masini, in care baga in rezervor toluen, benzen,,, masoara, scrie comunica ce a obtinut, altii continua munca de "pionierat", ziaristii comunica de preocuparile savantilor in legatura cu lucrarile profesorulu motogrof, se poate ajunge si la premiul nobel. sorry, am ceva legatura cu domeniul si stiu citi se preteaza la asa ceva.

in exemplul meu, nu poti intelege functionarea motorului facind experiente. tot asa, nu poti intelege creierul punindu-l in situatii pentru care nu a fost proiectat. in schimb poti face o reclama comerciala de mina intii.i dorinteodor
Go to the top of the page
 
+Quote Post
axel
mesaj 31 Dec 2006, 11:34 AM
Mesaj #147


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 6.255
Inscris: 3 October 03
Forumist Nr.: 899



"The God of the Old Testament is arguably the most unpelasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control freak; a vindictive, bloodthursty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully."
(Richard Dawkins - (p31) The Gold Delusion, 2006)


--------------------
Azi avem.

Go to the top of the page
 
+Quote Post
shapeshifter
mesaj 3 Jan 2007, 05:53 PM
Mesaj #148


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 2.453
Inscris: 6 November 05
Forumist Nr.: 7.211



QUOTE
"The God of the Old Testament is arguably the most unpelasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control freak; a vindictive, bloodthursty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully."
(Richard Dawkins - (p31) The Gold Delusion, 2006)

Cum apare o carte nouă, cum ateii îşi dau în petec..
Axelică ia tată de aici:

http://www.kenwilber.com/blog/post/191?page=9
http://www.wired.com/wired/archive/14.11/atheism.html

,,The trinity of active mainstream atheists (Richard Dawkins, Sam Harris, Daniel Dennett) are at it again evangelizing the gospel of the God-less society."

Atei rugaţi-vă la Dawkins, Harris şi Dennett poate vă mântuiesc ei prin fundamentalism..

Acest topic a fost editat de shapeshifter: 3 Jan 2007, 05:57 PM


--------------------
Keep calm and host yourself.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
axel
mesaj 3 Jan 2007, 06:21 PM
Mesaj #149


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 6.255
Inscris: 3 October 03
Forumist Nr.: 899



Ma amuza obsesia voastra cum ca oricine se roaga la cineva, oricine considera ceva ca fiind divinitate, oricine are credinta (faith) in ceva...

Edit: pe respectivii cu articolele ii inteleg. N-au avut nimic de zis asa ca au inventat un strawman. Ca prind bine strawmanii. Fac parte din Propaganda 101 wink.gif

Acest topic a fost editat de axel: 3 Jan 2007, 06:27 PM


--------------------
Azi avem.

Go to the top of the page
 
+Quote Post
shapeshifter
mesaj 3 Jan 2007, 07:46 PM
Mesaj #150


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 2.453
Inscris: 6 November 05
Forumist Nr.: 7.211



iar pe mine ma amuza cei ca tine.. cum poate un Dennett sau Dawkins, care nu pot depasi domeniul profanului, sa isi dea cu parerea despre Dzeu eu nu pricep..

01. Atât timp cât occidentalii îsi vor imagina că nu există decât un singur tip de umanitate, o singur㠓civilizatie” cu diverse grade de dezvoltare, nici o întelegere între Orient si Occident nu va fi cu putintă.

02. Civilizatia occidentală modernă apare în istorie ca o adevărată anomalie: printre toate cele cunoscute mai mult sau mai putin, aceasta este singura care s-a dezvoltat într-un sens pur material, înregistrând concomitent regresul intelectual corespunzător.

03. Există un dispret occidental vizibil pentru civilizatiile orientale, ca si pentru evul mediu european.

04. Pentru occidentali, stiinta merită luată în considerare doar dacă este susceptibilă să dea nastere la aplicatii industriale.

05. Principala eroare a lui Descartes este cea de a limita inteligenta la simpla ratiune, si de a asigna fizicii rolul pe care îl detine metafizica.

06. Rationalismul, incapabil să se ridice la adevărul absolut, lasă cel putin să subziste un adevăr relativ. Intuitionismul contemporan coboară acest adevăr rezidual la simpla reprezentare a realitătii sensibile, în tot ce are aceasta inconsistent si perpetuu schimbător. În cele din urmă, pragmatismul sfârseste prin a evacua notiunea de adevăr identificând-o cu cea de utilitate.

07. În lumea modernă problema Adevărului a dispărut. Totul este reglat făcându-se apel la aplicatiile industriale si la morală, două domenii care se pot lipsi de Adevăr.

08. Cuvântul „civilizatie” nu are mai mult de un secol si jumătate de existentă. El s-a răspândit în secolul XIX din cauza noilor idei ale modernitătii. Cel care a numit perioada contemporan㠄civilizatie” este utopistul Fourier, tot el a confundat ideea de civilizatie cu vârsta modernă... Totusi, în mod obiectiv, nimeni nu a definit niciodată termenul de „civilizatie”.

09. Ideea de „civilizatie” este în conexiune cu cea de „progres”, ambele datând din a doua jumătate a secolului al XVIII-lea, adică în aceeasi epocă în care se naste ideologia materialistă.

10. Istoria adevărată ar putea fi foarte periculoasă pentru anumite interese, si acesta este motivul pentru care anumite metode de construire a istoriei s-au impus în mod oficial, excluzându-le pe toate celelalte. În mod constient sau nu, s-a îndepărtat a priori tot ceea ce ar permite să se vadă clar anumite lucruri, si asa s-a format „opinia publică”.

11. În realitate, nu există nici o obligatie ca o civilizatie să progreseze indefinit, există o alternare a progresului si a regresului, ba chiar cele două pot coexista în domenii diferite. Eroarea progresului continuu, enuntată de Pascal si Bacon, este contrazisă de realitatea civilizatiilor care mor fără să-si fi transmis cunostintele.

12. Cuvintele „Progres” si „Civilizatie”, rostite cu majusculă, fac un efect nemaipomenit în anumite fraze goale, declamate pentru a impresiona multimea, pentru care cuvântele servesc mai putin pentru exprimarea gândirii cât pentru suplinirea absentei ei. Cele două vocabule în cauză au făcut si constituie să facă parte din discursurile oamenilor politici contemporani, contribuind astfel la formidabila operă de (auto)sugestionare care este modernitatea.

13. Modernitatea este o halucinatie colectivă, prin care o parte a umanitătii a ajuns să considere cele mai vane himere drept realităti incontestabile.

14. Prejudecata clasică: occidentalii, începând cu renasterea, a luat obiceiul de a se considera mostenitorii si continuatorii antichitătii greco-romane, ignorând cu desăvârsire restul umanitătii. Conform lui Pascal, „lumea” începe cu grecii, continuă cu romanii, ia o pauză în evul mediu, după care se reia în renastere. În nici un moment „lumea” nu înglobează pe altcineva decât popoarele Europei occidentale.

15. Psihologia modernă analizează un singur tip uman: occidentalul modern. Apoi extinde concluziile ei la ansamblul umanitătii.

16. „Evolutie” este un alt nume pentru dogma modernă a „progresului”.

17. Stiinta se reduce pentru moderni la operatiunile cele mai elementare ale ratiunii, cele care rămân în strânsă legătură cu lumea sensibilă din care si-au făcut câmpul unic si exclusiv de manifestare.

18. Există o relatie inversă între dezvoltarea materială si intelectualitatea pură, una o elimină pe cealaltă.

19. Opozitia sentimentalitate – materialism nu rezolvă problema. În fapt, materialismul si sentimentalitatea sunt departe de a se opune reciproc, iar cea mai bună probă este America, unde cele mai rele extravagante sentimentaloide coiexistă cu o pasiune pentru „afaceri” împinsă la un grad care se învecinează cu nebunia.

20. Materialismul si sentimentalitatea nu constitue un echilibru, ci aditionarea a două forme de dezechilibru.

21. Nu existenta progresului material trebuie contestată, ci importanta lui.

22. În fond, credinta într-un progres indefinit este cea mai naivă si cea mai grosolană formă de „optimism”. Oricare i-ar fi modalitătile, ea este întotdeauna de esentă sentimentală.

23. Lumea modernă a inversat raporturile naturale dintre diversele ordine ale lucrurilor: diminuarea intelectualitătii pure (până la absentă), căreia i se adaugă exagerarea nivelului material si sentimental, toate acestea fac din civilizatia occidentală actuală o monstruozitate.

24. Occidentalii au tendinta de a-i judeca pe altii în functie de punctele lor de vedere, împrumutându-le preocupările si modurile lor de a gândi.

25. Stiinta occidentală este analiză si dispersie. Cunoasterea orientală este sinteză si concentrare.

26. În numele „libertătii”, americanii vor să constrângă pe toată lumea să-i imite.

27. Ceea ce occidentalii numesc „progres”, este pentru orientali numai schimbare si instabilitate. Or, nevoia de schimbare, atât de caracteristică epocii moderne, este în ochii celor din urmă marca unei inferiorităti manifeste. Cel care a ajuns la o stare de echilibru nu mai are nevoie de asa ceva, la fel cum cel care stie nu mai caută.

28. Nimic nu este mai contrariu naturii orientale decât propaganda.

29. „Stiinta”, cu majusculă, ca si „Progresul”, „Civilizatia”, „Dreptul”, „Justitia” si „Libertatea”, este încă una dintre entitătile imposibil de definit, si care riscă să-si piardă orice prestigiu imediat ce este examinată cu atentie. Toate „cuceririle” de care este mândră lumea modernă se reduc la cuvinte mari îndărătul cărora nu e mare lucru – sugestie colectivă, iluzie în masă lipsită de spontaneitate.

30. „Stiinta”, „Progresul”, „Civilizatia” etc., sunt veritabilii idoli ai unei religii laice, a cărei existentă nu poate fi pusă la îndoială.

31. Termenul „liber examen” semnifică în practică suprimarea oricărui principiu superior în gândire.

32. „Toleranta” este indiferenta cu privire la adevăr si la eroare. Toleranta practică se exercită în privinta indivizilor, si ea nu este blamabilă, dar toleranta teoretică, care pretinde să se exercite în privinta ideilor si să le recunoască tuturor aceleasi drepturi, este menită să trezească celui avizat un scepticism radical. Este imposibil să nu constati că, dintre toti propagandistii, apostolii tolerantei sunt în practică cei mai intoleranti dintre oameni.

33. Stiinta occidentală este o cunoastere ignorantă. Este o cunoastere iremediabil limitată, ignorând esentialul, o cunoastere lipsită de principiu, ca tot ceea ce apartine civilizatiei moderne.

34. Stiinta modernă este nevoită să nege tot ceea ce ignoră, acesta fiind singurul mod de a nu-si mărturisi ignoranta. Ea se consideră independentă si autonomă, iar pentru asta trebuie să nege orice aspect superior si sacru.

35. Metafizica este cunoasterea intelectuală pură si transcendentă. Metafizica este cunoasterea principiilor de ordin universal, de care depind toate în mod necesar, fie direct, fie indirect.

36. Trăsăturile gândirii moderne sunt:
- absenta completă a cunoasterii metafizice;
- negarea oricărui alt fel de cunoastere decât cea stiintifică;
- limitarea arbitrară a cunoasterii stiintifice însesi la anumite domenii particulare, excluzând altele.

37. Orice cunoastere din care metafizica este absentă, câstigă în independentă (de fapt, nu de drept), dar pierde în profunzime si în importantă. Stiinta occidentală este una de suprafată, ea se dispersează în multiplicitatea aspectelor exterioare.

38. Metoda care pretinde că ajunge la sinteză în urma unei analize este falsă. Superiorul nu se poate obtine din inferior, iar sintezele astfel „obtinute” nu pot fi decât ipotetice. Adevărata sinteză pleacă din principii, din cele adevărate, si nu din ipotezele stiintifice.

39. Stiintele, chiar cele experimentale, au în Orient o bază traditională. Contrariu a ceea ce se petrece în Occident, ele sunt întotdeauna conectate la anumite principii. Astfel, ele studiază lucrurile contingente ca fiind consecintele si manifestările exterioare a ceva ce e de alt ordin.

40. Stiinta occidentală modernă este în perfectă armonie cu nevoile unei civilizatii pur materiale.

41. Confuzie modernă: se numeste „stiint㔠ceea ce este de fapt „industrie”; se desemnează sub numele de „savant” ceea ce de fapt este un inginer, un inventator sau un constructor de masini.

42. Propaganda si vulgarizarea nu sunt posibile decât în detrimentul adevărului. A pretinde se aduce ceva „la îndemâna tuturor” înseamnă în mod necesar o diminuare si o deformare, căci este imposibil de admis că toti oamenii sunt capabili să înteleagă orice.

43. Dorinta vulgarizării face ca toate conceptiile stiintifice si filosofice ale epocii moderne să pară mai mediocre decât sunt de fapt.

44. Învătământul european conduce la anarhie si al dezordine. Rezultatul lui este o semi-stiintă dobândită în urma lecturilor vulgarizatoare, cu mult mai nefastă decât ignoranta pură si simplă. Ignorantul are cel putin posibilitatea de a învăta dacă ocazia i se oferă, el poate încă să posede un oarecare „bun simt” natural, căruia i se adaucă constiinta incompetentei sale. Omul care, dimpotrivă, a primit o jumătate de instructie, are aproape întotdeauna o mentalitate deformată, iar ceea ce crede că stie îi dă o asemenea suficientă încât crede că poate vorbi despre orice fără distinctie. O si face oricând si oricum, cu atât mai mare facilitate cu cât este mai incompetent. Totul i se pare simplu celui ce nu stie nimic...

45. În ochii orientalilor, studiul a ceva ce nu impune nici o calificare deosebită nu poate avea o mare valoare, si nu ar putea contine nimic cu adevărat profund.

46. Cele două forme prin care a proliferat propaganda „stiintific㔠sunt: a) instructia obligatorie si b) vulgarizarea.

47. „Egalitatea” se reduce pentru occidentali la uniformitate.

48. Orgoliul, ca si umilinta, sunt lucruri occidentale. Umilinta ascunde si ea un oarecare orgoliu, pentru că pleacă de la presupunerea că omul ar avea o superioritate care în fapt îi lipseste.

49. Civilizatiile orientale participă la imutabilitatea principiilor. Atunci când se schimbă, este vorba doar de adaptare. Civilizatia occidentală este lipsită de principiu, si din această cauză ea este eminamente schimbătoare.

50. Occidentalul modern apare ca fiind esentialmente schimbător si inconstant, destinat unei miscări fără oprire si unei agitatii neîncetate. Starea lui este cea a unei fiinte care nu poate ajunge să-si găsească echilibrul, dar care refuză chiar să admită că acest lucru este posibil. Ceea ce el numeste în fond „progres” este schimbarea în care se complace, care nu conduce la nimic si pe care o iubeste pentru ea însăsi, ca si cum ar fi suficient să mergi într-o directie oarecare pentru a avansa în mod sigur.

51. Este frapant gustul occidentalilor pentru cercetarea fără finalitate, de dragul cercetării.

52. Occidentalii numesc „moarte” tot ceea ce constituie o finalitate definitivă, la fel cum numesc „viat㔠tot ceea ce este agitatie sterilă.

53. Problemele filosofiei moderne există numai pentru că sunt prost puse, se nasc si subzistă numai din cauza unor echivocuri întretinute cu grijă.

54. Denuntarea sentimentalismului nu înseamnă negarea sentimentalitătiii, la fel cum denuntarea rationalismului nu este totuna cu negarea ratiunii. Sentimentalismul si rationalismul nu reprezintă decât niste forme de abuz ale unor tendinte firesti, însă complet scăpate de sub control.

55. Grecii antici erau incapabili să se elibereze de formă; modernii par mai ales inapti să se degajeze de materie.

56. Filosofia pragmatică neagă adevărul din cauza inutilitătii sale imediate.

57. Teoria extrem-orientală a non-actiunii nu este accesibilă mentalitătii occidentale, pentru că nu este conceptibil pentru un occidental obisnuit că cineva s-ar putea elibera de actiune.

58. Moralismul nu este decât o altă formă a sentimenalismului.

59. Morala, oricare ar fi baza ce i se dă, si oricare ar fi importanta ce i se atribuie, nu este decât o regulă de actiune. Pentru cei care nu se interesează decât de actiune, este evident că ea trebuie să joace un rol primordial, si ei o pretuiesc cu atât mai mult cu cât consideratiile de acest ordin pot da iluzia gândirii într-o perioadă de decadentă intelectuală.

60. Degenerescenta ideii religioase în sectele protestante se manifestă prin reductia elementului doctrinal în avantajul profitului elementului moral sau sentimental. În cele din urmă, religiei se substituie religiozitatea, adică o aspiratie sentimentală mai mult sau mai putin vagă si inconsistentă.

61. Superstitia este, etimologic, un lucru care si-a supravietuit siesi, ajungând în situatia în care si-a pierdut adevărata ratiune de a fi.

62. O idee pură nu are nici un raport imediat cu domeniul actiunii, si nu poate avea asupra exteriorului influenta directă pe care o exercită sentimentul.

63. Dacă orientalul poate suporta cu răbdare dominatia materială a Occidentului, este pentru că nu ignoră relativitatea lucrurilor tranzitorii, si pentru că poartă, în profunzimile fiintei sale, constiinta eternitătii.

64. Occidentalii, în ciuda opiniei exacerbate pe care o au despre ei însisi si de civilizatia lor, simt bine că dominatia lor asupra restului lumii este departe de a fi asigurată într-un mod definitiv, si că ea poate fi pradă evenimentelor pe care este imposibil să le prevadă, si cu atât mai mult să le împiedice.

65. Cel mai mare pericol pentru Occident este Occidentul însusi. În punctul în care au ajuns lucrurile acum, nu este nevoie de multă imaginatie pentru a anticipa o distrugere a Occidentului prin propriile sale mijloace, fie printr-un război gigantic, fie prin efectele neprevăzute ale unei manipulări neîndemânatice.

66. Occidentul, care se crede etern, uită că nu avea nici o existentă istorică într-o epocă în care civilizatiile orientale îsi atinseseră dezvoltarea deplină. În ochii orientalilor, el trebuie să apară ca un copil care, mândru că a dobândit rapid niste cunostinte rudimentare, se crede în posesia unei cunoasteri totale si ar dori să-i instruiască pe niste bătrâni plini de întelepciune si experientă.

67. Adevăratul pericol pe care îl reprezintă Occidentul este utilizarea pe care o dă fortei brute. În rest, nu există riscul unei „asimilări”, pe care occidentalii sunt perfect incapabili s-o realizeze, fiind inferiori atât intelectual cât si fizic.

68. Toate superioritătile cu care se laudă Occidentalii sunt pur imaginare, cu exceptia simplei superiorităti materiale. Nimeni nu o poate constata, dar nici nu merită să fie invidiată.

69. Atunci când o natiune europeană acaparează o tară oarecare, ea caută să-i facă pe toti să creadă că este pentru plăcerea sau onoarea de a-i „civiliza” pe învinsi. Cel care crede acest lucru trebuie să fie naiv pentru a nu-si da seama că motivul se află în speranta unor profituri cu mult mai tangibile. Occidentul nu tolerează ca niste oameni să continue să trăiască după cutumele lor, si cum cuvântul „exploatare” sună rău, se foloseste în limbajul modern expresia „a pune în valoare”. Simpla schimbare a vocabulei nu mai jigneste sensibilitatea comună.

70. Printr-o ciudată stare de spirit, oamenii care vorbesc fără încetare de „drept” si de „libertate” sunt exact cei care neagă altor civilizatii decât a lor dreptul la o existentă independentă.

71. Comunismul nu a fost o atitudine occidentală, chiar dacă rusii posedau câteva trăsături orientale. Comunismul a fost si el o pură formă a modernismului.

72. Diversitatea civilizatiilor, care a existat dintotdeauna, este consecinta naturală a diferentelor mentale care caracterizează rasele.

73. O civilizatie normală, în sensul exact al cuvântului, va putea întotdeauna să se dezvolte fără să fie un pericol pentru celelalte civilizatii. Fiind constientă de locul exact pe care trebuie să-l ocupe în ansamblul umanitătii terestre, va stie să si-l păstreze fără să creeze nici un antagonism.

74. Două semne ale tendintelor antitraditionale sunt: a) fascinatia pentru nou si b) căutarea originalitătii.

75. Prozelitismul este semnul predominantei sentimentalismului în detrimentul puritătii.

76. Pentru un oriental avizat asupra traditiei sale, filosofia europeană, cu încercările ei de explicatie, cu delimitările ei arbitrare, cu subtilitătile ei inutile, cu confuziile ei neîncetate, cu discutiile ei fără scop si cu verbiajul ei fără consistentă, îî apare ca un joc deosebit de pueril.

77. Productiile orientalistilor, prin neîntelegerea etalată în ele, a oferit cea mai supărătoare probă a incapacitătii pe care o au occidentalii de a întelege Orientul.

78. Majoritatea orientalistilor nu sunt decât niste eruditi. Or, eruditia nu este decât o miopie intelectuală care limitează orice formă de cunoastere la niste căutări de detaliu.

79. Adevărul este că nici o conceptie orientală nu este „pesimistă”, cum nu este nici „optimistă”. Pentru a înfătisa lucrurile astfel este nevoie de sentimentalismul occidental. Seninătatea profundă pe care o dă hindusilor pura contemplatie intelectuală este dincolo de aceste contingente.

80. Occidentalii au căutat mai putin să înteleagă doctrinele orientale cât să le reducă la propriile conceptii, ceea ce este totuna cu a le denatura complet.

81. În Occident sunt numite „principii” legile stiintifice ceva mai generale decât altele, care nu sunt în realitate decât concluzii si rezultate inductive, dacă nu simple ipoteze. Mai sunt numite „principii” si opiniile morale cu bază sentimentală.

82. În Occident, cuvântul „principiu”, ca si cuvântul „traditie”, se aplică la tot si la nimic îndeosebi. De asemeni, cuvântul „religie” se regăseste în combinatii ca „religia patriei”, „religia datoriei”, „religia stiintei”.

83. Egalitarismul democratic nu este decât consecinta si manifestarea, în ordinea socială, a anarhiei intelectuale.

84. Intelectualitatea fiind suprimată, fiecare domeniu este privit în Occident ca fiind independent. Raporturile naturale sunt pervertite, ceea ce ar trebui să fie subordonat se afirmă a fi autonom, orice ierarhie este abolită în numele unei himerice egalităti, atât în ordinea mentală cât si în cea socială. Si, cum egalitatea este imposibilă în fapt, se crează false ierarhii, în cadrul cărora locul principal este ocupat de orice: stiintă, industrie, morală, politică sau finantă.

85. Stiintele occidentale se ocupă de cantitatea rezultatelor, fără nici o atentie la calitate.

86. Stiinta si filosofia occidentală sunt două forme de sinucidere a inteligentei.

87. Civilizatia occidentală a evului mediu avea un caracter traditional. Ceea ce azi îi seamănă cel mai mult este civilizatia islamică.

88. Există mai multe resurse într-un ignorant decât în cel care s-a specializat într-un nivel de studii esentialmente limitate, si care a suferit deformarea inerentă acestui tip de educatie. Ignorantul poate avea în el posibilităti de întelegere cărora le-a lipsit ocazia să se dezvolte.

89. Tot ceea ce tine de nivelul metafizic este susceptibil să deschidă orizonturi nelimitate. Această afirmatie trebuie înteleasă literal, ca o consecintă imediată a universalitătii însesi a principiilor. Pe lângă metafizică, toate celelalte exercitii intelectuale sunt jocuri de copii. Din această cauză, cei care nu posedă calificarea necesară pentru a o întelege se retrag imediat ce intră în contact cu ea: adevăratele mistere se apără singure împotriva oricărei curiozităti profane, natura lor fiind o garantie împotriva oricărei atingeri a prostiei umane.


--------------------
Keep calm and host yourself.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 3 Jan 2007, 08:25 PM
Mesaj #151


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



Vă rog să încercaţi să vă concentraţi pe subiectul acestei conversaţii, aşa cum a fost el expus de autor:

QUOTE (mothman @ 1 Apr 2006, 05:24 PM)
M-am tot gandit daca sa deschid acest nou topic si iata ca pana la urma m-am decis. Desi despre religie s-a tot vorbit pe acest subforum, desi ce incerc eu aici se leaga oarecum si de topicul “ce a fast mai intai - ateism sau religie”, cred ca inca nu s-a spus totul despre aceasta si fenomenul religios poate fi abordat si de pe alte pozitii. Cred ca ar fi foarte interesana o trecere in revista a teoriilor mai mult sau mai putin academice, a parerilor si ideilor personale cu privire la aparitia acestuia. Cel mai interesant ar fi sa abordam problema din perspectiva paleoantropologica.

Din experienta mea cu acest forum, am observat ca sunt multe persoane care nu impartasesc nicidecum credintele religioase. Dat fiind acest lucru, inseamna ca au niste explicatii pentru aparitia fenomenului, explicatii proprii, sau poate preluate de la antropologi, filosofi, etc.

Asadar, plecand de la premisa ca religia este un fenomen cat se poate de natural, un produs al culturii, al intelegerii limitate a lumii inconjuratoare - data fiind explozia de nou si noianul de intrabari pe care hominizii si le-au pus odata cu aparitia primelor licariri de constiinta, de capacitate cognitiva capabila sa opereze cu concepte – care considerati ca au fost experientele cruciale din primii zori ai umanitatii, care si-au pus in asemenea masura amprenta asupra stramosilor nostrii, incat asistam astazi la un adevarat fenomen, in cel mai pur sens al cuvantului ? Poate gresesc, dar am din ce in ce mai mult convingerea ca acest fenomen isi are radacinile in primele experiente ale hominizilor, ale “oamenilor dinaintea oamenilor” sau ale omului paleolitic.

Pe de alta parte, sa fi aparut oare religia doar pentru ca a servit unui scop, pentru ca a marit sansele de supravietuire a unei populatii care venerau o divinitate, cum pare sa sugereze noua carte a celebrului filosof american Daniel C. Dennett  - "Breaking the Spell: Religion as a Natural Phenomenon"? Din pacate inca n-am citit-o, dar sunt sigur ca este interesnata. Voi cum vedeti lucrurile?

Mesajele off topic vor fi şterse.

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post

5 Pagini V  « < 3 4 5
Reply to this topicStart new topic

 



RSS Versiune Text-Only Data este acum: 25 April 2024 - 06:50 AM
Ceaiuri Medicinale Haine Dama Designer Roman