HanuAncutei.com - ARTA de a conversa!
Haine Dama designer roman

Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )

> Dincolo de Ratiune

Ideea acestui forum nu este de a starni polemici intre cei ce cred si cei ce nu cred in astre, in Dumnezeu, in terapii naturiste, in miracole sau in ghicitul in palma. Pragul acestui forum poate fi pasit de oricine, fara nici o exceptie, dar cei care nu sunt de acord cu ideile sau marturisirile celor care posteaza aici, sunt rugati sa se abtina in a face comentarii malitioase, sau contradictorii. Aici ne dorim sa avem coltisorul lipsit de orice stres, iar scopul real ar fi acela de a-i ajuta pe cei din jurul nostru sa se simta bine, ba chiar sa gaseasca solutii catre iesirea din situatii disperate - de ce nu?

 
Reply to this topicStart new topic
> Experiente Mistice, Generalitati, experimentul lui Deikman
Tudy
mesaj 9 Jan 2004, 10:16 AM
Mesaj #1


Forumistul Filosof in 2003
*****

Grup: Membri
Mesaje: 914
Inscris: 22 March 03
Din: Bistrita / Cluj
Forumist Nr.: 112



Incep aici un thread despre experientele "mistice". Lectura este din nou una destul de consistenta, dar nu e sub nici o forma o pierdere de vreme pentru cei interesati de subiect... wink.gif

Lectura placuta! thumb_yello.gif


--------------------
Dintre cei care nu spun nimic, putini sunt cei tacuti.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tudy
mesaj 9 Jan 2004, 10:18 AM
Mesaj #2


Forumistul Filosof in 2003
*****

Grup: Membri
Mesaje: 914
Inscris: 22 March 03
Din: Bistrita / Cluj
Forumist Nr.: 112



Ce trebuie sa stim despre trairile mistice

Literatura relateaza trairile profund spirituale ale unor oameni care au reusit sa atinga stari de constiinta superioare in urma realizarii unor tehnici specifice de meditatie. De asemenea, marii mistici descriu stari de profunda si preafericita comuniune cu Dumnezeu sau cu Realitatea Absoluta. Diferitele viziuni spirituale, sentimentele arzatoare de iubire, alte fenomene perceptibile specifice sunt considerate a fi etape in vederea atingerii transcendentului, in care o noua dimensiune a realitatii este perceputa, dar nu cu ajutorul organelor de simt obisnuite. Desi anumite viziuni si trairi de natura mistica pot fi percepute de oricine indiferent de orientarea religioasa sau de natura tehnicilor, starea mistica transcendenta cere intotdeauna o practica indelungata in meditatie si este atinsa cu adevarat de foarte putine fiinte umane.

Un rezumat selectiv al literaturii mistice conduce la urmatoarele ipoteze generale:

1. Meditatia contemplativa este principalul factor sau cauza in inducerea experientei mistice (ea s-a aflat la baza a numeroase stari de constiinta superioare, traite de oameni deosebiti in diferite epoci);

2. Antrenamentul in meditatie contribuie la construirea unor bariere psihice impotriva agentilor perturbatori (s-a constatat ca atunci cand misticul este cufundat in meditatie, lupta impotriva gandurilor nedorite sau a factorilor perturbatori nu mai este necesara, iar concentrarea se realizeaza fara efort);

3. Multe dintre fenomenele descrise de mistici pot fi privite ca o consecinta a unei de-automatizari partiale a structurilor psihice care organizeaza si interpreteaza stimulii perceptivi. Conceptele de automatizare si de-automatizare au fost dezvoltate de psihologii Hartmann, Gill si Brenman; pe scurt, automatizarea este considerata a fi un proces fundamental care afirma ca realizarea repetata a unei anumite actiuni conduce treptat la disparitia din constiinta a etapelor intermediare. De-automatizarea este procesul opus automatizarii, in care i se acorda atentie fiecarei etape a actiunii.

Pentru a verifica aceste trei ipoteze a fost realizat un studiu experimental al meditatiei contemplative.


Sursa: www.yogaesoteric.net


--------------------
Dintre cei care nu spun nimic, putini sunt cei tacuti.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tudy
mesaj 9 Jan 2004, 10:19 AM
Mesaj #3


Forumistul Filosof in 2003
*****

Grup: Membri
Mesaje: 914
Inscris: 22 March 03
Din: Bistrita / Cluj
Forumist Nr.: 112



Experiente holotropice

O grupa importanta a starilor alterate sau modificate de constiinta o constituie starile "holotropice". Acest cuvant inseamna "orientat spre intreg" sau "miscandu-se in directia intregului" (din grecescul "holos" care inseamna intreg si "trepein" care inseamna a se misca spre sau in directia a ceva). Intelesul intreg al acestui termen sugereaza ca in starea noastra de constiinta de zi cu zi constiinta este fragmentara, iar noi ne identificam doar cu o mica parte din ceea ce suntem cu adevarat.

In starile holotropice, nivelul de constiinta se transforma calitativ intr-un mod profund si fundamental, dar cu totul diferit de cazul psihozelor organice. Se percep alte dimensiuni ale existentei, perceptii care pot fi foarte intense, chiar coplesitoare. Totusi, in acelasi timp, fiinta nu pierde nici o clipa contactul cu realitatea. Starile holotropice sunt caracterizate de o transformare specifica a constiintei asociata cu transformari perceptive in toate categoriile senzoriale, emotii intense si adeseori neobisnuite si profunde alteratii in procesele gandirii. Sunt, de asemenea, insotite de o varietate de manifestari psihosomatice intense si de forme neconventionale de comportament.

Continutul starilor holotropice este adeseori de natura mistica sau spirituala. Se pot experimenta secvente ale mortii si ale renasterii si un larg spectru de alte fenomene transpersonale, cum ar fi sentimente de comuniune si identificare cu alte fiinte, cu natura, cu Universul, cu Dumnezeu. Pot fi dezvaluite amintiri din vietile anterioare, se poate comunica cu spirite din lumea de dincolo sau se pot vizita numeroase lumi subtile. Constiinta noastra pare ca se separa de corpul fizic si totusi pastreaza capacitatea de a percepe mediul inconjurator.

Psihiatrii occidentali sunt constienti de existenta starilor holotropice dar, din cauza schemei conceptuale de lucru ingusta, limitata doar la biografia postnatala si subconstientul individual freudian, nu le pot explica. Ei le privesc de multe ori precum manifestari patologice ale creierului, simptome ale unei boli mintale. Aceasta concluzie nu este in nici un fel sustinuta de cercetarile stiintifice. Este greu de imaginat modul in care procesele patologice care afecteaza creierul ar putea produce spectrul bogat si variat al experientelor holotropice, cu exemplele pe care le-am enumerat mai sus. In plus, studiul atent al naturii acestor experiente si informatiile pe care ele le poarta contrazic in mod direct o asemenea interpretare. Unul dintre scopurile acestui articol este explorarea statusului ontologic al experientelor holotropice si demonstrarea faptului ca ele sunt fenomene sui-generis - manifestari normale ale psihicului uman care au un imens potential vindecator si integrator.

Unele civilizatii stravechi au dezvoltat tehnici puternice care pot induce stari holotropice. Aceste "metode ale sacrului" combina in variate moduri incantatiile, procesele respiratorii, sunetul tobelor, dansul ritmic, izolarile sociale si senzoriale si altele. In multe cazuri, au fost folosite in acest scop plante continand alcaloizi psihedelici. Exemple faimoase sunt ciupercile "magice", cactusul mexican peyote, tutunul caraibean sau sud-american, liana banisteriopsis caapi din jungla amazoniana. Printre materialele psihedelice de origine animala sunt secretiile pielii anumitor specii de broaste si carnea unui peste din Pacific numit kyphosus fuscus.

Alte metode importante de inducere a starilor holotropice constau in forme variate de practica spirituala sistematica, ce implica tehnici de meditatie, de concentrare, de respiratie si posturi corporale, utilizate in diferite sisteme de yoga, budism, taoism, crestinism, sufism etc. Alte modalitati erau folosite in cadrul misterelor antice ale mortii si renasterii, cum ar fi initierile lui Isis si Osiris din templele egiptene sau misterele Eleusiene. Specificul procedeelor implicate in aceste rituri secrete au ramas in mare parte necunoscute, desi se cunoaste ca anumite pregatiri psihedelice jucau un rol important in cadrul lor.

Printre mijloacele moderne de inducere a starilor holotropice de constiinta sunt principiile active izolate din plantele psihedelice, substantele sintetizate in laborator, formele puternice de psihoterapie experimentala, cum ar fi hipnoza, abordarile neo-Reichiene etc.

Stanislav Grof este unul dintre cei mai celebri experti in domeniul constiintei. Psihiatru de meserie, el a indraznit sa faca un pas mai departe in studiul psihicului uman, incluzand in cadrul acestuia starile alterate sau modificate de constiinta si tot ceea ce acestea implica. Cercetarile sale au durat peste 30 de ani si au avut un rol extrem de important in a reconsidera rolul spiritualitatii in viata omului. Metoda propusa de Stanislav Grof este respiratia holotropica, o metoda puternica ce poate facilita aparitia starilor profunde prin metode simple: respiratia constienta, anumite muzici si posturi corporale.

Exista de asemenea tehnici de laborator foarte eficiente. Una dintre acestea este izolarea senzoriala intr-un samadhi-tank (deprivare senzoriala realizata prin plutirea intr-o incinta inchisa, neiluminata si izolata fonic, ce contine apa grea, sarata). O alta modalitate de inducere a starilor holotropice este biofeedback-ul, in care fiinta umana este ghidata prin semnale electronice de feedback in stari neobisnuite de constiinta caracterizate de o preponderenta a anumitor unde cerebrale. Putem de asemenea mentiona tehnicile de cisare lucida a lui Stephen LaBerge.

Este important sa subliniem ca aceste stari holotropice de durata variabila pot aparea si spontan, fara a avea o cauza specifica identificabila, si uneori apar impotriva vointei fiintei implicate. De vreme ce psihiatria moderna nu face distinctia, asa dupa cum spune Stanislav Grof, intre starile mistice sau spirituale si problemele mentale, oamenii aflati in aceste situatii sunt deseori considerati labili psihic, sunt spitalizati si primesc tratamentul farmaceutic de rutina.


Sursa: www.yogaesoteric.net


--------------------
Dintre cei care nu spun nimic, putini sunt cei tacuti.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Promo Contextual
mesaj 9 Jan 2004, 10:19 AM
Mesaj #


ContextuALL









Go to the top of the page
 
Quote Post
Tudy
mesaj 9 Jan 2004, 10:20 AM
Mesaj #4


Forumistul Filosof in 2003
*****

Grup: Membri
Mesaje: 914
Inscris: 22 March 03
Din: Bistrita / Cluj
Forumist Nr.: 112



O viziune asupra unei psihologii spiritualizate

Cunoscand faptul ca stiinta in general nu ia in consideratie rolul spiritualitatii in viata omului, Michael Harner, un faimos antropolog saman, afirma ca psihiatria moderna sufera de doua probleme principale. "Este "etnocentrica", ceea ce inseamna ca nu ia in considerare, ca fiind corecte, decat propriile moduri de a vedea psihicul uman si realitatea. Din aceasta perspectiva, experientele sau comportamentele care nu au o explicatie psiho-analitica sau comportamentala sunt atribuite bolilor mentale. Ea este de asemenea "cognicentrica" sau "pragmacentrica", insemnand ca ia in considerare doar experientele si observatiile cu privire la starile obisnuite de constiinta."

Acest dezinteres al stiintei psihicului in ceea ce priveste starile holotropice a condus la o tendinta de a patologiza aproape toate activitatile care nu pot fi intelese in contextul limitat al paradigmei materialismului monistic. Considerate insa ca atare, ele pot conduce la o armonizare emotionala a fiintei, la o transformare pozitiva a personalitatii si a evolutiei constiintei.

Studiul sistematic al acestor experiente conduce inevitabil la o modificare radicala a ideilor noastre fundamentale legate de constiinta, de psihicul uman. Aceste modificari se vor reflecta mai ales in intelegerea si cartografierea psihicului uman, in intelegerea rolului spiritualitatii in viata umana si a naturii realitatii.


Sursa: www.yogaesoteric.net


--------------------
Dintre cei care nu spun nimic, putini sunt cei tacuti.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tudy
mesaj 9 Jan 2004, 10:21 AM
Mesaj #5


Forumistul Filosof in 2003
*****

Grup: Membri
Mesaje: 914
Inscris: 22 March 03
Din: Bistrita / Cluj
Forumist Nr.: 112



Noua intelegere a psihicului uman

Psihologia traditionala utilizeaza un model al psihicului limitat la biografia postnatala si la subconstientul individual freudian. Pentru a intelege fenomenele care apar in cadrul starilor holotropice, intelegerea noastra cu privire la dimensiunile psihicului uman trebuie sa fie in mod drastic largita. Modelul psihicului uman trebuie sa contina, pe langa acestea, si doua domenii trans-biografice: domeniul prenatal, legat de trauma nasterii biologice si domeniul transpersonal, cu referiri la fenomene de identificare cu alte fiinte, cu natura, viziuni ale taramurilor si fiintelor arhetipale si mitologice, experiente karma-ice, identificari cu Mintea Universala sau Vidul Universal. Aceste tipuri de experiente au fost descrise de nenumarate ori in literatura religioasa, mistica si oculta.


Sursa: www.yogaesoteric.net


--------------------
Dintre cei care nu spun nimic, putini sunt cei tacuti.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tudy
mesaj 9 Jan 2004, 10:23 AM
Mesaj #6


Forumistul Filosof in 2003
*****

Grup: Membri
Mesaje: 914
Inscris: 22 March 03
Din: Bistrita / Cluj
Forumist Nr.: 112



Biografia postnatala si subconstientul individual

Acest domeniu nu necesita o prezentare prea amanuntita, pentru ca el consta in tot ceea ce se cunoaste pana in prezent in psihologie. Exista totusi unele diferente intre a aborda acest domeniu prin psihoterapie verbala sau cu ajutorul starilor holotropice. Amintirile emotionale relevante nu sunt pastrate in subconstient ca un mozaic de imprimari izolate, ci in forma unor constelatii complexe dinamice. Stanislav Grof le-a numit "sisteme de experienta condensata" (SEC). Un astfel de sistem este alcatuit din amintiri incarcate emotional din perioade diferite ale vietii ce se aseamana unele cu altele prin calitatea emotiei sau senzatia fizica pe care le evoca. Fiecare astfel de sistem are o tema de baza, iar straturile individuale contin variatii pe aceasta tema din diferite perioade ale vietii.

Natura temei centrale variaza considerabil de la un sistem la altul. Astfel de teme sunt: amintiri cu privire la toate experientele de umilire, rusine care ne-au condus la pierderea respectului fata de sine, amintiri cu privire la starea de anxietate avuta in experientele socante sau sentimente de sufocare si claustrofobie experimentate in situatiile opresive, amintiri cu privire la respingere sau deprivare emotionala care ne-au condus la pierderea increderii in oameni, amintiri legate de situatii care au generat in noi profunde sentimente de vinovatie si esec, evenimente care ne-au lasat convingerea ca sexualitatea este periculoasa sau dezgustatoare etc. Aceste sisteme contin in special amintiri legate de situatiile care pericliteaza viata, sanatatea si integritatea corporala.

La prima vedere s-ar putea crede ca "sistemele de experienta condensata" guverneaza dinamica nivelului biografic al subconstientului. La o privire mai atenta insa realizam ca radacinile acestor sisteme ajung mult mai in adancime. Fiecare pare a fi in legatura cu un aspect particular al traumei nasterii. In plus, un astfel de sistem ajunge mult mai departe, in formele variate ale fenomenelor transpersonale, cum ar fi experiente din vietile anterioare, arhetipuri jungiene etc.

SEC joaca un rol important in viata noastra psihologica. Ele pot influenta modul in care ne percepem pe noi insine, pe ceilalti oameni, lumea si ceea ce simtim despre toate acestea. Ele sunt forte dinamice ce se afla dincolo de caracteristicile noastre emotionale sau psihosomatice, de dificultatile pe care le intampinam in relatiile cu celelalte fiinte. Exista un joc dinamic intre un sistem si lumea exterioara. Evenimentele exterioare ale vietii noastre pot activa sistemele corespondente si, invers, sistemele ne pot determina sa percepem si sa ne comportam intr-un mod prin care sa recream tema lor fundamentala in viata noastra.

Este important sa mentionam pe scurt o caracteristica extraordinara si foarte importanta a starilor holotropice, care a jucat un rol deosebit in descoperirea teritoriilor experentiale ale psihicului uman. Starile holotropice tind sa actioneze precum un radar intern, care aduce in mod automat la nivelul constiintei continuturi din subconstient care au cea mai mare incarcatura emotionala si sunt cele mai relevante din punct de vedere psihodinamic. Acest fapt este un mare avantaj in comparatie cu psihoterapia verbala, unde pacientul prezinta un spectru larg de informatii de diferite tipuri, iar medicul trebuie sa decida ce este relevant, ce este irelevant si unde se afla blocajul.


Sursa: www.yogaesoteric.net


--------------------
Dintre cei care nu spun nimic, putini sunt cei tacuti.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tudy
mesaj 9 Jan 2004, 10:25 AM
Mesaj #7


Forumistul Filosof in 2003
*****

Grup: Membri
Mesaje: 914
Inscris: 22 March 03
Din: Bistrita / Cluj
Forumist Nr.: 112



Nivelul prenatal al psihicului

Cand procesul de auto-explorare depaseste nivelul amintirilor copilariei si ajunge la nastere, emotiile traite si senzatiile fizice sunt de o extrema intensitate, deseori intrecand tot ceea ce am experimentat pana in acel moment. In acest punct, experientele devin un amestec intre temele vietii si mortii. Ele trezesc un sentiment al amenintarii vietii si determina o lupta de a ne elibera si a de supravietui.

Spectrul experiential al domeniului prenatal al subconstientului nu se limiteaza doar la emotii sau senzatii fizice. El implica si o bogata simbolistica ce tine de nivelul transpersonal. Domeniul prenatal este o interfata importanta intre nivelele biografic si transpersonal ale psihicului. El reprezinta o poarta de intrare catre aspectele mitice si arhetipale ale subconstientului colectiv.

Identificarea cu un bebelus care trebuie sa treaca prin pasajul nasterii pentru a ajunge intr-o alta lume, identificarea cu experienta fetusului de a se lupta pentru a se naste, conduce la o conexiune intima, aproape mistica a tuturor fiintelor care au trecut prin aceasta situatie. Experienta confruntarii cu nasterea si moartea conduce la o mult mai mare deschidere spirituala si la descoperirea unor dimensiuni mistice ale psihicului si ale existentei.

Nasterea biologica are trei etape distincte. In prima, fetusul este in mod periodic presat de contractiile uterine fara a avea nici o sansa sa scape de aceasta situatie, pentru ca cervixul este inchis. Contractiile continue imping cervixul deasupra capului fetusului pana cand cervixul se dilata suficient de mult pentru a crea pasajul de trecere. Dilatarea completa a cervixului si coborarea capului in pelvic marcheaza tranzitia de la prima la cea de-a doua etapa a travaliului care este caracterizata de a propuslie gradata si dificila prin pasajul de trecere. In final, noul-nascut reuseste sa iasa la lumina si, dupa ce cordonul ombilical a fost taiat, devine un organism independent.

In fiecare dintre aceste stadii, fetusul experimenteaza emotii si senzatii fizice intense. Aceste experiente raman in subconstient si mai apoi joaca un rol important in viata individului. Amintirile nasterii pot da forma perceptiei lumii, pot influenta comportamentul zilnic si pot contribui la aparitia unor probleme emotionale sau psihosomatice.

In starile holotropice, aceasta informatie subconstienta poate fi experimentata. Retrairea fiecarei etape a nasterii este asociata cu un model experimental diferit, caracterizat de o combinatie specifica de emotii, senzatii fizice si imagini simbolice. Aceste modele sunt numite matrice perinatale fundamentale. Prima matrice prenatala se refera la experienta intrauterina ce precede nasterea, iar urmatoarele trei la stadiile clinice ale travaliului, descrise anterior.

Pe langa elementele legate de etapa in sine a nasterii, matricile prenatale fundamentale contin, de asemenea, si scene naturale, istorice si mitologice diverse, insotite de calitati experientiale din domeniul transpersonal.


Sursa: www.yogaesoteric.net


--------------------
Dintre cei care nu spun nimic, putini sunt cei tacuti.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tudy
mesaj 9 Jan 2004, 10:27 AM
Mesaj #8


Forumistul Filosof in 2003
*****

Grup: Membri
Mesaje: 914
Inscris: 22 March 03
Din: Bistrita / Cluj
Forumist Nr.: 112



Matricile prenatale fundamentale

Prima matrice prenatala
Studiile lui Stanislav Grof arata ca, in timpul existentei intrauterine, percepem deseori imagini ale unor regiuni fara limite. Cateodata, le identificam cu galaxii, cu spatiul interstelar sau cu intregul cosmos, alteori avem experienta plutirii intr-un ocean sau a identificarii cu variate animale acvatice, precum pesti sau delfini. Experienta intrauterina poate deschide de asemenea viziuni ale naturii - Mama Natura, sigura, frumoasa, hranitoare. Putem avea, de asemenea, acces la imagini paradisiace asa cum sunt ele descrise in diferite culturi si cum exista in subconstientul colectiv. Cand retraim experiente disturbante in cadrul vietii intrauterine, putem avea viziuni ale unor ape poluate, ne putem intalni cu figuri inspaimantatoare din taramurile arhetipale ale subconstientului colectiv.

A doua matrice prenatala
Ajunsi in acest punct, dupa parerea psihologului Stanislav Grof, avem senzatia ca suntem atrasi intr-un curent gigantic sau inghititi de o fiara mitologica. Putem avea senzatia ca intreaga lume si chiar cosmosul s-a prabusit intr-o prapastie sau s-a scufundat. Aceasta etapa poate fi asociata cu imagini ale monstrilor devoratori. Sentimentul cel mai intens este de teama in fata necunoscutului. In unele cazuri, afirma Stanislav Grof, pot aparea perceptii ale luminii de dincolo.

A treia matrice prenatala
Propulsia prin canalul nasterii dupa ce cervixul s-a deschis, iar capul coboara este deosebit de bogata si dinamica in perceptii. Suntem coplesiti de imagini apatinand subconstientului colectiv care descriu secvente din lupta titanilor si scene din batalii sangeroase, scene pline de violenta. Tot in aceasta etapa suntem confruntati cu impulsurile si energiile sexuale de o neobisnuita intensitate. Trezirea sexuala este o parte importanta a procesului nasterii. Astfel, dupa parerea lui Stanislav Grof, prima noastra intalnire cu sexualitatea are loc intr-un context in care viata noastra este in pericol, cand suferim fizic si nu putem respira, iar sentimentul cel mai profund este cel de anxietate. Putem resimti un amalgam intre dorinta sexuala, panica, anxietate, agresiune, pericol vital, durere, sacrificiu. Acest amalgam este asociat cu un sentiment al numinozitatii sau al sacrului care reflecta faptul ca ne aflam in apropierea unei deschideri spirituale. In finalul acestei etape, multe fiinte au viziunea lui Iisus sau chiar a anumitor figuri eroice din mitologie care simbolizeaza nasterea si moartea, cum ar fi: Osiris, Dionisos, Persephona.

A patra matrice prenatala
Motivul focului purificator apare cel mai adesea in aceasta ultima etapa. Putem avea sentimentul de purificare, de distrugere prin intermediul focului a tot ceea ce este rau in fiinta noastra. Una dintre imaginile simbolice ce pot sa apara este pasarea Phoenix. Acest foc are rolul de a ne pregati pentru o renastere spirituala. Facand o analogie, focul purificator poate reprezenta distrugerea ego-ului, a conceptiilor limitate cu privire la noi insine sau la lumea in care traim. Murim pentru o lume, pentru a renaste in alta. Sentimentul predominat este cel de teama, dar daca reusim sa cultivam o stare de abandon, imediat vom fi coplesiti, asa cum spune Stanislav Grof, de viziuni de lumina alb stralucitoare si uluitor de frumoase. Pot aparea perceptii ale unor lumi subtile paradisiaxce, ale entitatilor angelice. Aceasta experienta a mortii si a renasterii este un pas important pentru evolutia noastra spirituala.


Sursa: www.yogaesoteric.net


--------------------
Dintre cei care nu spun nimic, putini sunt cei tacuti.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tudy
mesaj 9 Jan 2004, 10:31 AM
Mesaj #9


Forumistul Filosof in 2003
*****

Grup: Membri
Mesaje: 914
Inscris: 22 March 03
Din: Bistrita / Cluj
Forumist Nr.: 112



Un experiment care a revolutionat psihiatria

Arthur Deikman, cercetator al Departamentului de Psihiatrie al Universitatii "Colorado Medical Center" din SUA a realizat studii stiintifice extrem de valoroase in ceea ce priveste meditatia, experienta mistica si constiinta. A publicat numeroase articole si trei carti despre misticism si relatia dintre experienta mistica si psihoterapie. In continuare este prezentat unul dintre cele mai valoroase experimente ale sale despre care s-ar putea spune cu usurinta ca a revolutionat psihiatria.

Experimentul a respectat descrierile generale ale tehnicilor de meditatie gasite in literatura mistica:

Locul potrivit pentru meditatie trebuie sa fie cat mai ferit de factorii perturbatori, care favorizeaza distragerea gandurilor, iar obiectul meditatiei trebuie sa fie neutru, desi poate avea multiple conotatii simbolice (cum ar fi crucea crestina). S-a realizat intr-o camera linistita, cu peretii de culoare verde pal si un covor de culoare bej. Lumina provenea din exterior prin doua ferestre asezate pe un perete si de asemenea de la o sursa luminoasa aflata pe tavanul incaperii. In general, culorile si lumina nu erau intense sau puternice, ci blande. Subiectul era asezat intr-un fotoliu, iar distanta dintre ochii sai si obiectul de meditatie (un vas de culoare albastra inalt de aproximativ 30 cm, asezat pe o masa de culoare maronie, aproape de peretele din fata) era de aproximativ 2,5 m. In dreapta si putin mai in spate fata de subiect se afla o masa la care era asezat experimentatorul. Pe masa se afla un casetofon.

Desi in literatura clasica se spune ca meditatia se realizeaza in locuri linistite, in acest experiment au fost introdusi in mod deliberat factori sonori perturbatori. Scopul era de a verifica ipoteza ca de-a lungul practicii subiectii vor ridica bariere psihice impotriva factorilor de distragere. Suplimentar, se presupunea ca lupta impotriva singurei surse de agenti perturbatori va intensifica procesul de meditatie.

Meditatia contemplativa presupune o transformare a modului obisnuit de a gandi si de a percepe al subiectului. Mintea trebuie linistita, nu se mai acorda nici o atentie informatiilor primite prin cele cinci simturi cu privire la mediul inconjurator, iar contemplarea propriu-zisa a obiectului trebuie realizata intr-o maniera ne-analitica si ne-intelectuala. Dupa acest model au fost realizate instructiunile pe care experimentatorul le-a citit fiecarui subiect, la inceputul sedintelor.

Acestea erau: "Scopul acestor sedinte este sa invatam despre concentrare. Tu trebuie sa te concentrezi asupra vasului albastru. Prin concentrare nu se intelege analizarea diferitelor parti ale vasului sau initierea unei serii de ganduri cu privire la vas, nici crearea diferitelor asocieri sau conexiuni legate de vas, ci a urmari sa vedem vasul ca si cum ar exista, de sine statator, fara nici o legatura cu alte lucruri. Retrage-ti atentia de la orice alte ganduri sau sentimente, sunete sau senzatii corporale. Nu le lasa sa te perturbe, pentru a-ti putea focaliza intreaga atentie asupra vasului insusi. Lasa perceptia vasului sa-ti cuprinda intregul camp mental. In timp ce tu te concentrezi, eu voi pune o caseta cu diferite sunete. Urmareste sa nu lasi aceste sunete sa-ti distraga atentia ca sa nu-ti perturbe concentrarea. Daca remarci ca te-ai lasat purtat de ganduri, indreapta-ti din nou atentia asupra vasului. Dupa 5 minute (10 minute la a doua sedinta, 15 la a treia si la urmatoarele) te voi anunta ca sedinta s-a sfarsit."

In general, a fost necesar ca anumite instructiuni suplimentare sa fie adaugate pe parcurs, pentru fiecare subiect. De exemplu, dupa o sedinta, un subiect a afirmat ca el scana in mod repetat vasul; i s-a explicat din nou, modul in care trebuie sa se raporteze la vas: intentia sa ar trebui sa fie suspendarea oricaror ganduri legate de vas, a analizarii sale, astfel incat perceptia sa sa fie cat mai directa, completa si intensa. Aceste adaugiri au variat considerabil de la un subiect la altul.

Dupa ce instructiunile au fost citite, casetofonul era pornit si sedinta incepea. Prima sedinta a durat 5 minute, cea de-a doua 10 minute si urmatoarele 15 minute. Anumiti subiecti au dorit prelungirea unor sedinte peste limita de 15 minute. In aceste cazuri, ei se opreau spontan dupa 22, maxim 33 de minute. Cele 12 sedinte pentru fiecare dintre cei 8 subiecti s-au desfasurat pe o perioada de 3 saptamani.

In timpul primelor 5 sedinte, stimulii sonori inregistrati pe caseta erau 15 selectii de cate un minut, rulate fara intrerupere, cu: muzica, lista de cuvinte, muzica, proza, muzica, poezie, muzica, proza, muzica, lista de cuvinte, muzica, proza, muzica, poezie, muzica. O caseta diferita a fost pregatita pentru fiecare sedinta. Volumul era scazut, dar materialul era clar audibil. A sasea, a saptea si a opta sedinta au fost realizate in liniste. A noua si a zecea sedinta au fost realizate tot in liniste sau cu o muzica de fundal continua. A unsprezecea si a douasprezecea sedinta au folosit din nou o caseta cu material verbal si muzica. In cea de-a douasprezecea sedinta, subiectii erau testati in ceea ce priveste recunoasterea stimulilor de fundal. Testul si rezultatele sale vor fi descrise in continuare. La o a treisprezecea sedinta, subiectii ascultau o caseta fara sa mediteze si erau din nou testati in ceea ce priveste recunoasterea stimulilor de fundal, ca o procedura de control pentru testul din sedinta a douasprezecea.


Sursa: www.yogaesoteric.net


--------------------
Dintre cei care nu spun nimic, putini sunt cei tacuti.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tudy
mesaj 9 Jan 2004, 10:33 AM
Mesaj #10


Forumistul Filosof in 2003
*****

Grup: Membri
Mesaje: 914
Inscris: 22 March 03
Din: Bistrita / Cluj
Forumist Nr.: 112



Rezultatele experimentului lui Deikman

Rezultate

Au existat fenomene experimentate intr-o anumita masura de catre toti subiectii, dar au aparut de asemenea si perceptii individuale foarte intense.

Fenomene comune pentru toti subiectii

Perceptia vasului: Toti subiectii au relatat modificarea perceptiei vasului. Dupa o perioada de timp mai lunga sau mai scurta, ei au remarcat o intensificare a culorii vasului: un albastru mult mai profund; "mai viu" a fost expresia cel mai des utilizata. Subiectii au notat de asemenea ca vasul devenea mai luminos in timp ce tot ceea ce se mai afla in campul lor vizual nu se mai distingea si era intunecat. Vasului i s-a atribuit destul de frecvent atributul de "luminos", ca si cum ar fi fost o sursa de lumina. De exemplu, subiectul B, in sedinta a sasea, nota: "Vasul a fost cu mult mai albastru de data asta in comparatie cu datile trecute... era mai intunecat si mai luminos in acelasi timp." Un alt efect experimentat de subiecti a fost o instabilitate a formei vasului, a marimii sale, o pierdere a celei de-a treia dimensiuni si o difuzie sau pierdere partiala sau totala a limitelor perceptuale. Suplimentar, s-a remarcat miscarea vasului. Subiectul C, sedinta a opta: "Apoi si-a schimbat forma radical. Era tot forma unui vas, schimbarea era proportionala, dar exista si o ondulatie in sus si in jos, o astfel de miscare, nu doar la capetele vasului." Subiectul A, sedinta a patra: "Liniile exterioare ale vasului au disparut. Aveam atunci impresia ca ele pur si simplu se dizolva in intregime, iar vasul parea a fi un fel de fluid albastru... ceva foarte fluid.... un gen de miscare."

Perceptia timpului: Toti subiectii au perceput ca timpul trecea foarte repede, ca durata unei meditatii era mai scurta decat timpul inregistrat pe ceas. Daca insa exista o permanenta lupta pentru a atinge sau mentine concentrarea, iar perioadele de succes nu existau, subiectii percepeau o durata foarte lunga a sedintei.

Perceptii conflictuale: Rapoartele subiectilor au aratat ca ei au experimentat astfel de perceptii. Subiectul B, sedinta a treia: "Cu siguranta imi ocupa campul vizual", iar cateva minute mai tarziu: "Nu reusea deloc sa-mi ocupe campul vizual." In cea de-a saptea sedinta, tot el, referitor la peisaj: "...este multa agitatie... dar nu este agitant (agitatie)... este placut..." In general, subiectii au considerat foarte dificila descrierea sentimentelor si a perceptiilor lor din timpul meditatiei. "Este foarte greu de spus in cuvinte", a fost un comentariu frecvent. Aceasta dificultate parea ca se datoreaza partial dificultatii de a descrie experienta fara termeni contradictorii si nepotrivirii termenilor din vocabularul lor descriptiv cu ceea ce experimentasera in meditatie.

Dezvoltarea barierelor impotriva stimulilor: Unul dintre scopurile principale ale experimentului a fost verificarea ipotezei ca in timpul practicii subiectii contruiesc bariere psihice organizate si stabile, impotriva stimulilor perturbatori interni sau externi. S-a remarcat o crestere gradata a abilitatii de a tine departe agentii perturbatori. Acest fenomen a avut doua componente: 1) o descrestere a efectului de distragere a stimulilor, 2) o descrestere a inregistrarii constiente a stimulilor.

Subiectul A a afirmat ca ceea ce era la inceput o activitate care cerea efort a ajuns ca la sfarsitul seriei de sedinte sa nu mai presupuna nici un fel de efort. Dupa cum spunea: "a inchide exteriorul" a devenit "natural". Mai specific, dupa a sasea sedinta, subiectul A a remarcat: "Sunt sigura ca in acel moment era blocata perceperea sunetelor. In acel moment tot ceea ce era exterior iesise din constienta mea... cand ea a revenit, am putut auzi din nou inregistrarea. In acea secunda nu auzeam absolut nici un sunet. Era ca si cum intreaga lume ar fi fost cufundata in tacere." Aceasta stare a mai fost atinsa de subiectul B, in cea de-a noua sedinta: "Cred ca am auzit cam o patrime din ticaiturile ceasului. Sunt sigur ca nu le-am auzit pe toate. Celelalte sunete au fost ca si inexistente." In cea de-a douasprezecea sedinta, subiectul B a afirmat: "...sunetele nu sunt atat de suparatoare. Exista un anumit grad de control.... un fel de generalitate... familiaritate... am invatat intr-un fel sa le tin departe."

Cel mai putin deranjant stimul a fost muzica linistita (cu o linie melodica omogena) si volum scazut. Foarte deranjante au fost pasajele in proza clar audibile care prezentau un anumit grad de interes personal pentru subiecti si pasajele de trecere de la un tip de sunet la altul. Subiectii au afirmat ca la inceput fiecare astfel de trecere ii scotea din stare. Spre sfarsit insa, pe masura ce sedintele au continuat, acesti stimuli au devenit din ce in ce mai putin deranjanti.

Atasarea personala de obiectul de meditatie: Foarte surprinzatoare a fost implicarea personala a subiectilor in ceea ce priveste vasul, judecand dupa reactia pe care au avut-o in cea de-a treisprezecea sedinta, in care nu se asculta decat caseta, iar obiectul de meditatie fusese scos din camera. Toti subiectii isi indreptau privirea spre locul unde fusese vasul si parea ca absenta lui ii socheaza. Subiectul B a glumit: "Hei, termina. Pune-l la loc. Unde l-ai ascuns?" El privea foarte des spre locul unde fusese obiectul si parea deranjat. "Sunt dezamagit sa nu-l vad acolo. Este ciudat." A spus de asemenea ca vasul ii parea a fi cel important lucru din camera si absenta sa era deranjanta. Subiectul A nu a facut comentarii verbale, dar disconfortul era evident. Intr-un interviu ulterior, el a spus: "Iti amintesti ce incantat fusesem prima oara - ca si cum gasisem o jucarie. Iar ultima oara parea ca am pierdut ceva important, mai important decat un simplu obiect neanimat cu care ma obisnuisem... era ca un fel de experienta emotionala de nostalgie, de ramas-bun de la cineva care te invatase ceva... era cel mai viu obiect din camera."

In timpul celei de-a treisprezecea sedinte, subiectul A a fost mai putin capabil de concentrare decat se asteptase, iar vasul ii aparea mereu in minte. Subiectul C de asemenea vedea vasul cu ochii mintii, ca si cum era acolo. In general, toti subiectii s-au comportat ca si cum pierdusera ceva de care erau foarte atasati.

Factorul placere:
Toti subiectii au fost de acord ca sedintele fusesera placute, interesante si valoroase. Cand o neplacere aparea, era datorata nelinistii in ceea ce priveste pierderea controlului cerut si sentimentului de esec - ca nu vor actiona conform asteptarilor.


Sursa: www.yogaesoteric.net


--------------------
Dintre cei care nu spun nimic, putini sunt cei tacuti.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tudy
mesaj 9 Jan 2004, 10:35 AM
Mesaj #11


Forumistul Filosof in 2003
*****

Grup: Membri
Mesaje: 914
Inscris: 22 March 03
Din: Bistrita / Cluj
Forumist Nr.: 112



Succesul in meditatie necesita ghidare

Atat literatura mistica estica cat si cea vestica subliniaza importanta existentei unui guru, maestru, ghid, calauza, mentor spiritual, pentru atingerea succesului in meditatie. Acest experiment a fost imaginat astfel incat experimentatorul sa poata ramane in aceeasi camera. S-a anticipat ca anumite aspecte subconstiente ale relatiei dintre subiecti si experimentator vor juca un rol important in practica meditatiei si in rezultatele observate. Totusi acesti factori nu au fost analizati. In timpul sedintelor de meditatie, experimentatorul a avut un rol activ, incurajand subiectii sa adopte modul nefamiliar de a gandi care se cerea, pentru a indeparta anxietatea sau stresul legate de experimentarea unor fenomene neobisnuite. S-a realizat acest lucru prin sublinierea naturii extrem de interesante a fenomenului si prin a arata subiectilor ca sunt capabili sa limiteze ei insisi intensitatea si durata efectelor observate.

La sfarsitul fiecarei sedinte de meditatie, experimentatorul a realizat un interogatoriu (o cercetare) neformala, pentru a afla informatii cu privire la starea emotionala (dispozitia) subiectului, la perceptia vasului, la gradul de constientizare a stimulilor ambientali (de fond) si la perceptia peisajului exterior. Interogatoriul cuprindea urmatoarele intrebari: 1) Cum te simti?; 2) (subiectul era rugat sa mearga pana la fereastra) Priveste pe fereastra si descrie cum arata ceea ce vezi. 3) (subiectul revenea in fotoliu) Descrie cum a decurs aceasta sedinta. 4) Cat timp ai reusit sa te concentrezi pe deplin, astfel incat sa fii constient doar de existenta vasului si de nimic altceva? 5) Ce metode ai folosit pentru a mentine starea de concentrare? 6) In ce masura ai reusit sa nu acorzi atentie sunetelor? 7) Iti amintesti vreun sunet din cele care au rulat? 8) Ce ganduri ai avut in timpul acestei sedinte? 9) Ce sentimente ai trait? 10) Cum ai perceput vasul? 11) (intrebare optionala, adresata dupa mai multe sedinte) Ce urmaresti cand privesti vasul? 12) Vrei sa adaugi ceva cu privire la aceasta sedinta?

De regula, subiectii incepeau sa vorbeasca despre experientele traite fara nici o introducere a experimentatorului. Dupa aproximativ cinci minute erau intrerupti (daca era necesar) si rugati sa mearga la fereastra. Majoritatea subiectilor acopereau singuri intreaga topica a chestionarului. Interogatoriul era inregistrat pe caseta audio si transcris ulterior.

S-a ales in mod arbitrar o limita de 12 sedinte, in speranta ca acest experiment va oferi suficient material pentru un studiu ulterior.

La experiment au participat 8 subiecti. 4 au realizat cele 12 sedinte si 4 au realizat procedura scurta de control al meditatiei. Subiectii erau adulti, cu varstele cuprinse intre 30 si 40 de ani, intelectuali; majoritatea erau implicati profesional intr-o anumita masura in domeniul psihiatriei. Nici unul dintre ei nu realizase anterior vreun studiu al experientei mistice.


Sursa: www.yogaesoteric.net


--------------------
Dintre cei care nu spun nimic, putini sunt cei tacuti.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tudy
mesaj 9 Jan 2004, 10:36 AM
Mesaj #12


Forumistul Filosof in 2003
*****

Grup: Membri
Mesaje: 914
Inscris: 22 March 03
Din: Bistrita / Cluj
Forumist Nr.: 112



Gandirea mistica – o gandire a viitorului?

De multe ori gandirea realizeaza fenomene tainice care nu lasa nici un fel de urma in digestie, de exemplu. Chiar daca am admite (lucru totusi depasit la ora actuala) ca gandirea ar fi secretata de creier, la fel cum ficatul secreta bila, totusi niciodata nimeni nu a putut aduna un gand intr-o eprubeta. De ce? Pentru ca, in realitate, gandurile apartin unui alt plan al acestei manifestari.

Daca totusi admitem (ceea ce trebuie sa fie clar dovedit) ca gandirea mistica este net superioara celei obisnuite, la fel cum aceasta (gandirea obisnuita a fiintei umane) este superioara celei animale, ne putem astepta ca mentalul sfintilor sa genereze o gama complexa de fenomene, botezate de obicei "miracole", care pot sa fie tot atat de surprinzatoare pentru noi, asa cum pot fi surprinzatoare pentru o maimuta unele dintre manifestarile noastre umane!

Acest mod de exprimare si comparare s-ar putea sa ne afecteze orgoliul de "fiinte superioare". Putem fi insa siguri ca evolutia rasei umane se va face tot in domeniul gandirii. Ea se va traduce in primul rand printr-o organizare fizica noua si printr-o cunoastere profunda de tip nou asupra proprietatilor materiei.

Astfel s-au petrecut lucrurile inca de la nasterea vietii pe aceasta planeta. Si de aici incolo noi nu putem sa nu fim frapati de faptul ca gandirea mistica da nastere la fenomene biologice si fizice care sunt adeseori inexplicabile. Oare poate fi ea considerata gandirea omului in viitor?

Chiar daca va fi asa sau altfel, trebuie insa sa ne dam seama ca in mintea omului germineaza deja acest mental nou, pe care gandirea noastra comuna nu il poate atinge, pentru ca el reprezinta, de fapt, propria ei transcendenta. Pentru cel intelept absurdul nu este decat acea parte a misticismului care scapa ratiunii. Si deocamdata ratiunea refuza sa treaca dincolo de ea insasi, intr-o noua forma superioara, careia ii da nastere chiar ea.


Sursa: www.yogaesoteric.net


--------------------
Dintre cei care nu spun nimic, putini sunt cei tacuti.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
IO
mesaj 3 Feb 2004, 03:21 PM
Mesaj #13


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.637
Inscris: 20 January 04
Forumist Nr.: 1.907



OK, Tudy!
Citit si placut. Da' tu .. ai avut ceva experiente?


--------------------
Perseverenta e favorabila.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bralgei
mesaj 4 Feb 2004, 12:00 AM
Mesaj #14


Haiduc
**

Grup: Musterii
Mesaje: 88
Inscris: 18 January 04
Forumist Nr.: 1.873



Corect!
Desi ar parea stupid pentru unii, prea multa teorie otraveste fiinta, o ingradeste si nu ii perm ite sa respire.
Sunt foarte de acord ca evolutia umana are mevoie de mistic, de sacru, dar acesta trebuie sa se reflecte si in practica.
Tonal si Nagual.
(Eu am vazut matricea umana - asta ca exemplu de expeienta mistica)


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tudy
mesaj 4 Feb 2004, 12:33 AM
Mesaj #15


Forumistul Filosof in 2003
*****

Grup: Membri
Mesaje: 914
Inscris: 22 March 03
Din: Bistrita / Cluj
Forumist Nr.: 112



QUOTE (RZA @ Feb 3 2004, 03:21 PM)
OK, Tudy!
Citit si placut. Da' tu .. ai avut ceva experiente?

Da.


--------------------
Dintre cei care nu spun nimic, putini sunt cei tacuti.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
IO
mesaj 4 Feb 2004, 11:40 AM
Mesaj #16


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.637
Inscris: 20 January 04
Forumist Nr.: 1.907



Multumesc ... pentru concizie, Tudy.

Bralgei, ce intelegi prin matricea umana? Vreau sa vad daca avem aceeasi terminologie wink.gif


--------------------
Perseverenta e favorabila.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
zET
mesaj 11 Feb 2004, 12:25 PM
Mesaj #17


Haiduc
**

Grup: Musterii
Mesaje: 96
Inscris: 11 February 04
Forumist Nr.: 2.182



Toate aceste teorii si experiente reprezinte de fapt putintza omului de a "taia firu' in patru". La ce e buna teoria stiintifica in acest domeniu? Oare credeti ca influenteaza materialismul uman aceasta realitate spirituala? Credeti ca prin "antrenamente constiente" puteti trece pragul spre lumea spirituala?


--------------------
viatza... acest labirint al eternitatii...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Marcus
mesaj 11 Feb 2004, 02:28 PM
Mesaj #18


forumistul sahist - cel mai pasionat forumist
******

Grup: Moderator
Mesaje: 3.308
Inscris: 26 January 04
Din: Bucuresti / Braila
Forumist Nr.: 1.995



zET, incearca si convinge-te singur...


--------------------
* * * Nu lăsa visele să piară, pentru că dacă visele mor, viața nu este decât o pasăre cu aripi rupte care nu mai poate să zboare! (Langston Hughes) * * *

Turneul de Sah HanuAncutei 2012
Go to the top of the page
 
+Quote Post
IO
mesaj 11 Feb 2004, 07:07 PM
Mesaj #19


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.637
Inscris: 20 January 04
Forumist Nr.: 1.907



zET
Rolul antrenamentului spiritual nu este neaparat de a trece pragul catre lumea de dincolo, ci de a pregati persoana catre un "dincolo" mai bun. La fel ca un culturist care trebuie sa-si faca zilnic exercitiile pentru a acumula masa musculara, apoi "definitie" etc., acel rugati-va neincetat este un indemn la exercitii spirituale, cele mai simple fiind rugaciunea si meditatia, exercitii intalnite la absolut toate religiile lumii. Aceste antrenamente spirituale (dar mai ales practica) ajuta la configurarea structurilor noastre nemuritoare, al caror grad de configurare atesta nivelul de elevare al unei fiinte si determina Cerul in care aceasta se va duce dupa destrupare.
Si da, ca sa-ti raspund la intrebare, cred ca de multe ori in cursul acestor antrenamente se trece pragul catre lumea spirituala, in sensul ca o parte a susnumitelor structuri nemuritoare se destrupeaza .. Este la fel ca in timpul somnului, cand creierul emite, in ordine, unde alfa, delta si theta, numai ca avem de-a face cu o stare constienta si autoprovocata.
Parerea mea. biggrin.gif


--------------------
Perseverenta e favorabila.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
zET
mesaj 12 Feb 2004, 03:46 PM
Mesaj #20


Haiduc
**

Grup: Musterii
Mesaje: 96
Inscris: 11 February 04
Forumist Nr.: 2.182



QUOTE
zET, incearca si convinge-te singur...

De convins sunt convins, nu incape indoiala. De incercat, nu mai este cazul pentru mine. Ma refeream mai sus la acele persoane care nu se pot debarasa de starea materialista in care se afla si doresc, totusi, sa aiba experiente "spirituale".
QUOTE
Rolul antrenamentului spiritual nu este neaparat de a trece pragul catre lumea de dincolo, ci de a pregati persoana catre un "dincolo" mai bun

Dar pana la urma, nu-i asa, cu totii trecem dincolo... chiar daca (unii) o facem de mai multe ori in viata asta... wink.gif Si de ce sa-l botezam : "antrenament spiritual", cand de fapt tot ceea ce facem, ceea ce gandim, ceea ce spunem ne poate ridica sau cobori. Acest antrenament nu trebuie sa fie permanent??? Putem lua 'pauza"??? Probabil ca aici am incercat sa gandesc pentru altcineva, mai putin obisnuit cu cele sfinte. Eu sper ca stiu raspunsurile bune! smile.gif


--------------------
viatza... acest labirint al eternitatii...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bralgei
mesaj 20 Feb 2004, 11:39 PM
Mesaj #21


Haiduc
**

Grup: Musterii
Mesaje: 88
Inscris: 18 January 04
Forumist Nr.: 1.873



RZA, matricea umana este ceva ce multi mistici o descriu ca fiind Isus sau Imaginea divina, uneori este chiar confundata cu Dumnezeu.
Pentru cei ce vad acest lucru nu poate fi confundat. E o chestie de bun simt sa nu te lasi coplesit de partea ta sentimentala si sa cazi in adoratie. Nu sunt ateu si cred in divin, dar nu e bine sa confunzi lucrurile.
Matricea este matrice, este perfecta si mai mult nu se poate spune despre ea, dar se poate intui.

Bralgei


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tudy
mesaj 23 Feb 2004, 01:31 AM
Mesaj #22


Forumistul Filosof in 2003
*****

Grup: Membri
Mesaje: 914
Inscris: 22 March 03
Din: Bistrita / Cluj
Forumist Nr.: 112



În primul rând aş dori să-mi cer scuze, deoarece dintr-o mică neatenţie (sorry.gif) am scris "Daniken" în loc de "Deikman" în descrierea thread-ului. Acest aspect s-ar fi "clarificat" însă de la sine în urma unei lecturări atente a thread-ului, unde apare numele corect...

Deci, repet: nu e vorba de scriitorul von Daniken... Thread-ul de faţă nu are nici cea mai mică legătură cu el. Persoana la care se face referire în thread este Dr. Arthur Deikman.

Îmi cer scuze încă o dată pentru eventualele confuzii care au putut să apară de pe urma erorii mele...


--------------------
Dintre cei care nu spun nimic, putini sunt cei tacuti.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
zET
mesaj 12 Mar 2004, 03:20 PM
Mesaj #23


Haiduc
**

Grup: Musterii
Mesaje: 96
Inscris: 11 February 04
Forumist Nr.: 2.182



Tu, gio, ai avut vreo experienta mistica?

Acest topic a fost editat de gypsyhart: 30 Mar 2005, 12:38 PM


--------------------
viatza... acest labirint al eternitatii...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gio19ro
mesaj 12 Mar 2004, 04:35 PM
Mesaj #24


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 2.656
Inscris: 6 March 03
Forumist Nr.: 21



Da.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tudy
mesaj 12 Mar 2004, 06:34 PM
Mesaj #25


Forumistul Filosof in 2003
*****

Grup: Membri
Mesaje: 914
Inscris: 22 March 03
Din: Bistrita / Cluj
Forumist Nr.: 112



gio19ro: thumbs-up.gif


--------------------
Dintre cei care nu spun nimic, putini sunt cei tacuti.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Falanstera
mesaj 10 Apr 2006, 11:59 AM
Mesaj #26


Haiduc
**

Grup: Musterii
Mesaje: 63
Inscris: 31 December 03
Forumist Nr.: 1.667



sunt de acord cu zET. exercitiile astea parca prea au legatura cu contingentul. e vorba de ceva mult prea intim pentru a putea sa se incadreze in urmarea unor pasi prestabiliti, a unor tipare de ajungere la rezultatul luminos scontat. suna a retzeta . hai, cine vrea putina spiritualitate? pai de 3 ori/ zi, pe stomacu' gol, stand in cap etc. cam asa suna. asa mi-au sunat mereu toate antrenamentele astea spirituale -asa-zis spirituale, de fapt!-, toate curentele astea spirituale foarte in voga. oameni buni, m-am saturat de yoga, kabbalah si ce-o mai fi. smile.gif

auzi tu, practica spirituala... practica, adica aplicatie, cum ar veni, nu? p-orma verifici daca ai facut exercitiile corect, nu? ca la matematica. vezi daca ti-a dat 2476, asa si-aici, vezi daca ti-a dat nu-stiu-ce. hai, mai, oameni buni, chiar avem nevoie de tot importul asta de spiritualitate estica?! nu contest ca s-ar putea sa te ajute anumite exercitii de yoga, da' asta doar pentru relaxare cel mult, control, chestii d-astea practice. da' sa "inveti" sa-ti cultivi sufletul asa... io zic mai bine sa-l lasi in pace sa traiasca, nu sa-l chinui atata! tongue.gif rofl.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic

 



RSS Versiune Text-Only Data este acum: 28 March 2024 - 05:36 PM
Ceaiuri Medicinale Haine Dama Designer Roman