HanuAncutei.com - ARTA de a conversa!

Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )

 
Reply to this topicStart new topic
> Drept Comunitar, legislatie comunitara; teoric si practic
andra_v
mesaj 18 Jul 2007, 06:11 PM
Mesaj #1


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.799
Inscris: 9 September 06
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 8.652



Generalitati

Uniunea Europeana: introducere. Izvoarele si principiile dreptului comunitar
S-au implinit 50 de ani de la semnarea Tratului de la Roma constituind CEE (Comunitatea Economica Europeana), avand in art. 2 urmatoarele obiective:
- instituirea unei piete comune si apropierea progresiva a politicilor economice ale statelor memebre;
- promovarea unei dezvoltari armonioase a activitatilor economice in ansamblul Comunitatii;
- o extindere continua si echilibrata;
- o stabilitate in crestere;
- o crestere accelerata si constanta a nivelului de trai
- relatii mai stranse intre statele membre.

Avand ca scop crearea bazelor “unei Uniuni din ce in ce mai stranse intre popoarele europene”, tratatul prevede libera circulatie a marfurilor si protectia fata de statele terte prin tarife vamale comune, libera circulatie a persoanelor si a capitalurilor, asigurarea liberei concurente. Aceste prevederi urmareau in anii '60 instituirea unei piete comune, cu caracteristici asemanatoare pietelor nationale. Cu toate ca Tratatul nu defineste piata comuna, precizarea este facuta de catre Curtea de justitie: “un spatiu economic unificat, lipsit de obstacole interne, in cadrul caruia vor trebui realizate, in mod progresiv, uniunea vamala si uniunea economica”.
De asemenea, Tratatul privind Constituirea CEE vizeaza:
- armonizarea politicilor economice ale statlelor membre;
- stabilirea unor politici sectoriale comune in domeniul agriculturii, transporturilor, relatiilor comerciale externe.

Articolul 3 statueaza masurile pe care trebuie sa le ia institutiile comunitare pentru a realiza obiectivele prevazute in art. 2:

art.3, lit. e privind la politica comuna in domeniul transporturilor;
art.3, lit[/b[b]]. f privitor la necesitatea protectiei liberei concurente;
art. 3, lit. i care instituie Fondului social european.

Deoarece Tratatul nu prevede explicit obligativitatea normelor comunitare in raporturile dintre resortisantii europeni, sau intre ceatateni si state, a fost nevoie de o decizie a Curtii de Justitie din 1964 conf. careia Tratatul CEE, spre deosebire de alte tratate internationale, “ a instituit o ordine juridica proprie, integrata sistemului juridic al statelor membre de la intrarea in vigoare a Tratatului si care se impune jurisdictiilor acestora; instituind o Comunitate pe durata nelimitata, dotata cu atributii proprii, cu personalitate juridica, cu o capacitate de reprezentare in relatiile internationale si, mai precis, cu puteri reale ce izvorasc din limitarea competentelor sau dintr-un transfer de atributii ale statelor catre Comunitate, acestea (adica statele) si-au limitat, chiar daca in domenii restranse, drepturile lor suverane si au creat, astfel, un sistem de drept (independent) resortisantilor si chiar lor; avand un izvor autonom, dreptului nascut din Tratat nu ar putea, deci, in baza naturii sale originale specifice, sa i se opuna, pe cale juridica, un text intern, oricare ar fi acesta, fara sa-si piarda caracterul comunitar si fara sa se puna problema chiar a bazei juridice a Comunitatii” (CJCE, 15 iulie 1964, Flaminio Costo, ENEL, Recueil de la jurisprudence de la Cour de justice des Communautes europeenes, 1964, p. 1141).
TCEE a fost modificat si completat succesiv, un moment de cotitura in instoria Europei fiind semnarea Tratatului de la Maastricht asupra Uniunii Europene (1992), care cuprinde in principal:
1)norme privind cooperarea in domeniul justitiei si al afacerilor interne, deci, in special, intre autoritatile politienesti si cele judiciare;
2)norme privind politica externa si de securitate comuna;
3)norme privind politica sociala.
De asemenea, Tratatul asupra Uniunii Europene mai prevede si o cetatenie unionala, toti cetatenii statelor membre fiind cetateni ai Uniunii. Fiecare cetatean are dreptul:
- sa se deplaseze si sa-si stabileasca domiciliul in mod liber pe teritoriul oricarui satat membru; incalcarea dispozitiei comunitare atrage sanctiuni pt. statul membru;
- sa aleaga si sa fie ales in organele municipale/regionale ale statului in care domiciliaza;
- de a obtine protectie diplomatica sau consulara din partea oricarui stat membru;
- de a adresa petitii Parlamentului European.

Tratatul instituie o Uniune economica, deoarece liniile directoare ale politicilor economice ale statelor membre si ale Comunitatilor vor fi adoptate de catre Consilul de Ministri, care va supraveghea evolutia economica a fiecarui stat membru si in Comunitati. Avem de-a face cu o Uniune monetara, Comunitatea avand o singura politica monetara. Si, in prezent, o moneda unica.

Referirile la PESC si JAI demontreaza ca avem de-a face cu o uniune politica in curs de consolidare.

Modificari importante politicilor si institutiilor comunitare au fost aduse prin Tratatul de la Amsterdam (1997) si Nisa (2001). Despre Constitutie nu putem vorbi, ea fiind respinsa de catrea Franta si Olanda.

Tratatul de la Amsterdam, modificand art. 3, aduce urmatoarele noutati:
a) interzicerea, intre statele membre, a drepturilor de vama si a restrictiilor cantitative la intrarea si iesirea marfurilor, ca si a oricaror masuri cu efect echivalent;
b) o politica comerciala comuna;
c) o piata interna caracterizata prin abolirea, intre statele membre, a obstacolelor in calea liberei circulatii a marfurilor, persoanelor si a capitalurilor;
d) o politica comuna in domeniul agriculturii si al pescuitului;
e) o politica comuna a transporturilor;
f) un regim care sa asigure ca pe piata interna concurenta nu este afectata;
e) apropierea legislatiilor nationale in masura necesara functionarii pietei comune;
[...]
j) o politica in domeniul social, cuprinzand un Fond Social European;
k) intarirea coeziunii economice si sociale;
l) o politica in domeniul mediului;
[...]
t) o contributie la intarirea protectiei consumatorilor;
[...].

Tratatul de la Nisa, printre altele, ca element de noutate, cuprinde o Carta a drepturilor fundamentale ale UE. Carta statueaza o suma de drepturi civile, politice si economica-sociale ale cetatenilor europeni, grupate in urmatoarele categorii: demnitate, libertate, egalitate, solidaritate, cetatenie si justitie. Aceste drepturi isi au izvorul in special, in drepturile si libertatile fundamentale recunoscute in Conventia Europeana a Drepturilor Omului si in tratatele constitutive ale Uniunii Europene.

Institutile comunitare, care formeaza structura de baza a UE sunt in numar de sase:
Consiliul european, format din sefii de stat si de guvern ai tarilor membre; rolul sau este, in principal, politic, stabilind directiile/strategiile de dezvoltare ale Uniunii;
Consiliul de Ministri (Consiliul UE), legislativul Uniunii Europene, organismul decizional;
Comisia – executivul Uniunii;
Parlamentul, cu atributii preponderent deliberative/consultative. In unele domenii, Parlamentul are si un rol (co)decizional;
Curtea de Justitie, la care s-a adaugat Tribunalul de Prima instanta;
Curtea de Conturi.

Uniunea Europeana este organizata pe trei piloni: Comunitatile Europene, Politica Externa si de Securitate Comuna (PESC) si JAI (Justititie si Afaceri Interne).
Primul pilon constituie tipul cel mai evoluat de “comunitarism”. In cadrul CE, institutile pot sa adopte, in domeniile in care sunt competente, acte ce sunt direct aplicabile in statele membre si care au prioritate in fata dreptului intern. In domeniile expres prevazute in Tratate, atributiile suveranitatii sunt exercitate la nivel supranational.
In spatiul CE se gaseste Piata interna cu cele patru libertati fundamentale: libertatea de circulatie a marfurilor, libertatea de circulatie a persoanelor, libertatea de prestare a serviciilor si libertatea de circulatie a capitalurilor si a platilor. Tot in domeniul pietei interne intra si regulile concurentiale. Comunitatea este competanta sa adopte norme cu valoare obligatorie in domenii precum: afacerile economice si monetare, agricultura, politica vizelor, azilul si emigrantii, transporturile, fiscalitatea, ocuparea fortei de munca, comertul, politica sociala, educatia, cultura, protectia consumatorului, industria, transporturile, infractura, retele
trans-europene, cercetarea si dezvoltarea, protectia mediului.

In sfera de competenta a comunitatilor europene, normele comunitare sunt supuse urmatoarelor principii:
- principiul aplicabilitatii imediate; din momentul publicarii in Jurnalul Oficial al Comunitatii Europene, norma comunitara este obligatorie pt. subiectele de drept la care se refera;
- principiul aplicabilitatii directe, fara sa fie nevoie de vreo transpunere in dreptul intern. Exceptie: directiva, pe care statele membre trebuie sa o transpuna in ordinea juridica interna. De asemenea, spre deosebire de normele dreptului international, regulile comunitare cuprind norme de conduita si pentru cetateni (persoane fizice/persoane juridice), nu numai pentru state. Deci, nu numai statul este subiect al dreptului comunitar, ci si resortisantii, care pot invoca regulile comunitare in fata instantelor nationale sau comunitare.
- principiul aplicarii prioritare; Normele comunitare au o forta juridica superioara oricarui act normativ intern sau international, inclusiv Constitutiei statelor membre.
- principiul obligativitatii. Normele comunitare sunt obligatorii atat pentru statele membre, cat si pentru cetateni, care pot invoca dreptul comunitar in fata instantelor nationale, a Tribunalui de Prima Instanta si a Curtii Europene de Justitie.
Exista o ierarhie a dreptului comunitar, in varful careia se afla Tratetele constitutive (un fel de Constitutie a UE). Pe baza Tratatelor este adoptat dreptul comunitar derivat (legile comunitare). Normele comunitare obligatorii au forma juridica a regulamentelor , a directivelor si a deziziilor, pe care statele membre si cetatenii sunt tinuti sa le respecte. Daca un stat membru nu transpune/transpune necorespunzator o directiva, cetateanul al carui drept este afectat poate cere despagubiri pt. prejudiciile cauzate de catre inertia legislativului national.
Surse:
Augustin Fuerea: Drept comunitar;
Augustin Fuerea, Manualul Uniunii Europene;
Augustin Fuerea, Dreptul european al afacerilor;
Octavian Manolache, Drept comunitar.

Acest topic a fost editat de andra_v: 18 Jul 2007, 06:15 PM


--------------------
An Appeal From Jamesí Family

An Appeal From Jamesí Family
Unidentified gunmen kidnapped journalist James Foley in northwest Syria on Thanksgiving Day, November 22 2012.

Jim is the oldest of five children. He has reported independently and objectively from the Middle East for the past five years. Prior to his work as a journalist, Jim helped empower disadvantaged individuals as a teacher and mentor assisting them in improving their lives.

The family appeals for the release of Jim unharmed.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
andra_v
mesaj 18 Jul 2007, 06:17 PM
Mesaj #2


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.799
Inscris: 9 September 06
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 8.652



Informatii despre fondurile europene

Cateva site-uri interesante:
eufinantare.info
www.fonduristructurale.info.ro/index.htm



--------------------
An Appeal From Jamesí Family

An Appeal From Jamesí Family
Unidentified gunmen kidnapped journalist James Foley in northwest Syria on Thanksgiving Day, November 22 2012.

Jim is the oldest of five children. He has reported independently and objectively from the Middle East for the past five years. Prior to his work as a journalist, Jim helped empower disadvantaged individuals as a teacher and mentor assisting them in improving their lives.

The family appeals for the release of Jim unharmed.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
andra_v
mesaj 18 Jul 2007, 06:27 PM
Mesaj #3


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.799
Inscris: 9 September 06
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 8.652



Taxa de prima inmatriculare

romanialibera.ro/a90388/ue-a-declansat-procedura-infrigement-impotr...
UE a declansat procedura de infrigement impotriva Romaniei in ceea ce priveste taxa de prima inmatriculare.
Precedent: o decizie a Curtii care a dat castig de cauza unui cetatean maghiar intr-un caz similar.

Precum si cazul C54/05 (Comisia v. Finlanda), cand statul finlandez a fost obligat sa elimine total o asemenea taxa si, in subsidiar, la plata despagubirilor catre cetateni.


--------------------
An Appeal From Jamesí Family

An Appeal From Jamesí Family
Unidentified gunmen kidnapped journalist James Foley in northwest Syria on Thanksgiving Day, November 22 2012.

Jim is the oldest of five children. He has reported independently and objectively from the Middle East for the past five years. Prior to his work as a journalist, Jim helped empower disadvantaged individuals as a teacher and mentor assisting them in improving their lives.

The family appeals for the release of Jim unharmed.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Promo Contextual
mesaj 18 Jul 2007, 06:27 PM
Mesaj #


ContextuALL









Go to the top of the page
 
Quote Post
andra_v
mesaj 18 Jul 2007, 06:29 PM
Mesaj #4


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.799
Inscris: 9 September 06
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 8.652



Rambursarea cheltuielor de spitalizare efectuate in strainatate



Curtea de Justitie Europeana-Cazul C-372/04 Watts, referitoar la dreptul de a avea rambursate cheltuielile spitalicesti efectuate in alta tara a UE
May 18th, 2006
Libertatea de prestare a serviciilor. Interpretarea Articolelor 48, 49, 50, 55 si 152(5) EC si a Articolului 22 al Reglementarii Cosiliului (EEC) Nr. 1408/71 privitoare la aplicarea schemelor de securitate sociala persoanelor angajate, a celor care lucreaza pe cont propriu si a membrilor familiilor lor care se deplaseaza in interiorul Comunitatii Europene. Conditii pentru rambursarea costurilor legate de tratamente efectuate in spitale efectuate de aceste persoane in alt stat membru al Comunitatii, fara aprobare prealabila a Autoritatii Nationale de securitate sociala competente

Yvonne Watts, cetateana britanica in virsta de 74 de ani, care suferea de o artrita a soldulului care ii provoca dureri cronice, a incercat in 2002 sa obtina tratament chirurgical din partea unui spital din tara sa. In ciuda raportului unui medic care arata ca mobilitatea ii era afectata sever de aceasta boala, spitalul britanic la care a fost consultata a considerat cazul sau ca fiind unul de rutina si a plasat-o intr-o lista de asteptare de 1 an pentru efecturarea tratamentului chirurgical. Iar societatea sa de asigurari medicale a refuzat sa ii puna la dispozitie formularele administrative necesare, care sa ii permita efectuarea tratamentului in alta tara a Uniunii Europene. Motivarea deiciziei: lista de asteptare a spitalului de 12 luni era in acord cu hotararile guvernului, care stabileau o limita de asteptare de maximum 15 luni. Dna Watts a optat pt. un tratament in Franta unde a platit £3,900 pentru o operatie de inlocuire a soldului. Dna Watts a dat in judecata guvernul Marii Britanii pentru rambursarea cheltuielilor
Prima instanta i-a respins cazul doamnei.
Instanta superioara a formulat in fata CEJ o intrebare preliminara, suspendand judecata.

In decizia sa, Curtea Europena a statuat ca pacientii care suporta "o asteptare exagerata” in raport cu conditia lor medicala pentru prestarea unui serviciu chirurgical sint indrituiti, conform dreptului UE sa primeasca reimbursarea cheltuielilor efectuate pentru tratament in alt stat al Uniunii. Cazul dnei Watts s-a intors la Curtea de Apel britanica pentru o decizie in acord cu cea a Curtii europene.
Decizia Curtii este obligatorie pt. judecatorul national. De asemenea, decizia CEJ are valoare de precedent judiciar, echivaland cu o lege.
legi-internet.ro/blogs/index.php?blog=6&cat=37&...&disp=posts&paged=2
www.stiri.kapa.ro
Judgment (OJ)
OJ C 165, of 15.07.2006, p. 6 ;



--------------------
An Appeal From Jamesí Family

An Appeal From Jamesí Family
Unidentified gunmen kidnapped journalist James Foley in northwest Syria on Thanksgiving Day, November 22 2012.

Jim is the oldest of five children. He has reported independently and objectively from the Middle East for the past five years. Prior to his work as a journalist, Jim helped empower disadvantaged individuals as a teacher and mentor assisting them in improving their lives.

The family appeals for the release of Jim unharmed.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ilie
mesaj 2 Jan 2008, 07:03 AM
Mesaj #5


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 2.816
Inscris: 16 March 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 2.605



Cum poti afla despre legislatia europeana intr-un anumit domeniu?
Ce se intampla cand legislatia europeana intra in conflict evident cu legislatia romana?
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic

 



RSS Versiune Text-Only Data este acum: 18 September 2018 - 03:40 PM
Ceaiuri Medicinale Informatii despre Certificat Energetic