HanuAncutei.com - ARTA de a conversa!
Haine Dama designer roman

Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )

> Vrei si tu un Jurnal?

Daca doriti si dumneavoastra un Jurnal, trimiteti un mesaj in acest sens in cadrul topicului Detalii Forum.
Nou: Autorul unui jurnal are dreptul de a decide ca un mesaj scris in cadrul Jurnalului sau de catre altcineva sa fie sters. Daca doriti acest lucru, trimiteti-mi un PM cu adresa mesajului in cauza si acesta va fi sters (bineinteles, atat timp cat nu se exagereaza).

2 Pagini V  < 1 2  
Reply to this topicStart new topic
> la est de Eden...
exergy33
mesaj 6 Mar 2009, 06:38 PM
Mesaj #36


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.958
Inscris: 9 August 05
Din: marginea viselor
Forumist Nr.: 6.763



Am urcat la etaj si am intrat intr-un balcon, cautind un unghi cit mai bun din care sa filmez curtea.
Privind coloanele, gindul mi-a zburat la Palatul de la Mogosoaia.




Printesa Martha Bibescu parea sa zimbeasca de la ea din cerdac.

Ar fi multe de povestit despre printesa Bibescu, insa eu ma voi limita sa dau doar citeva date din biografia ei ce au legatura directa cu Persia. Stiam ca vizitase aceasta tara si ca scrisese depre calatoria ei de la Isfahan, insa nu cunosteam circumstantele.

Voi incerca sa explic cit mai pe intelesul tuturor. smile.gif

Regele Carol I decide sa-i confere o decoratie sahului Persiei, deci o delegatie speciala urma sa plece la Teheran. Din delegatie urma sa faca parte printul George Bibescu. Acesta fusese anterior in Pesia cu ocazia unui raliu automobilistic ce avusese ca punct de finish orasul Isfahan. Pare de necrezut, dar in raliul Galati-Isfahan, Martha se alaturase echipajului. rolleyes.gif

La aflarea vestii ca un convoi diplomatic urmeaza sa plece din nou in Persia, Martha Bibescu ia decizia sa sa mearga si dinsa ... desi, initial, sotul ei nu a fost de acord. Din delegatie mai facea parte si printul Matila Ghyka, diplomat, matematician, istoric si scriitor.
A scris mai multe studii matematice pe tema numarului de aur si a esteticii proportiilor, dar si o lucrare de istorie despre istoria romanilor, din preistorie si pina in epoca moderna.

Sa revin la Martha Bibescu.
Acea calatorie ii pune in miscare talentul scriitoricesc. Lucrurile vazute , traite si simtite, sunt transformate de printesa Bibescu intr-un jurnal de calatorie.
Vizita de la Isfahan, si in special complexul si palatul Hast Behesht, in traducere libera Opt Paradisuri, lasa o puternica impresie asupra ei.

Jurnalul de calatorie, scris in franceza, si publicat in 1908 la Paris, cunoaste un imens succes.
Les huits paradis primeste premiul Academiei Franceze.
Doi ani mai tirziu va publica Alexandre l'Asiatique, un eseu filozofic avind ca figura centrala pe Alexandru Macedon, deasemeni o carte extrem de bine primita de catre cunoscatori. Eseul despre cel mai mare strateg al lumii antice il face pe scriitorul Rainer Maria Rilke sa-si declare admiratia lui definitiva fata de stilul scriitoricesc al printesei.

Notele de calatorie insa, pline de poezie, dar si de date istorice, referinte politice si scurte eseuri de arta, dezvaluie din plin cultura, dar si sensibilitatea acestei fiinte extraordinare care a fost printesa Bibescu.

Aici puteti vedea Steaua ordinului Leului şi al Soarelui ce a fost inminata Şahului Persiei, Mozaffar al-Din Shah, de catre delegatia din care facea parte printul George Bibescu si printul Matila Ghyka. Ordinul a fost conferit de regele Carol I cu ocazia incoronarii sahului.

Ciudate mai sunt caile omului ... chiar si in virtual.

Vara trecuta am vizitat Palatul Niavaran din Teheran, si in pavilionul Saheb Qaranieh, mai exact, in camera armelor, am vazut decoratia din partea regelui Carol I. Insa in acel moment nu m-am intrebat cine i-a inminat-o sahului Persiei.
De abia in urma cu citeva zile, pe un blog pe care il frecventez destul de des, am gasit un post dedicat lui Matila Ghyka, si citind linkurile date in blog, am ramas de-a dreptul fara cuvinte in momentul in care am descoperit conexiunea lui cu Persia. Misterul medaliei a fost descifrat.

Voi incheia cu un link care duce la un tablou pictat de Boldini. Asa arata in 1911 scriitoarea Martha Bibescu.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...sco_Boldini.jpg

Acest topic a fost editat de exergy33: 7 Mar 2009, 05:28 AM


--------------------
*_*_*

Pierdut în Geometria Uitării
Căutând Ipote(nu)zele Fericirii -
Trecătorul -X-

https://exergy33.wordpress.com/
Go to the top of the page
 
+Quote Post
exergy33
mesaj 11 Mar 2009, 04:18 PM
Mesaj #37


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.958
Inscris: 9 August 05
Din: marginea viselor
Forumist Nr.: 6.763




..................................


Voi parasi resedinta familiei Tabatabaei cu aceasta imagine pe care am captat-o pe la ora cinci dupa amiaza de la fereastra unui salon mai mic. Vitraliile nu sunt foarte sofisticate, si tocmai de aceea mi-au placut.
In curte se zaresc rondurile cu flori, copacii si o parte din havuz. In havuz ar trebui sa fie pestisori rosii, acei pesti decorativi ce nu lipsesc din casele iranienilor. Din pacate, aici, nu numai ca nu am vazut nici urma de pesti, dar apa din bazin era acoperita de praf si frunze uscate. Havuzul, sau mai bine zis fintina tisnitoare din mijloc, nu functiona. Am observat totusi ca vreo doi muncitori se ocupau de gradina. Tinind cont ca aceasta resedinta a fost de curind renovata, si alte citeva camere erau in curs de renovare, imi place sa cred ca la vara toate lucrurile vor fi puse la punct. smile.gif



--------------------
*_*_*

Pierdut în Geometria Uitării
Căutând Ipote(nu)zele Fericirii -
Trecătorul -X-

https://exergy33.wordpress.com/
Go to the top of the page
 
+Quote Post
exergy33
mesaj 24 Mar 2009, 06:05 PM
Mesaj #38


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.958
Inscris: 9 August 05
Din: marginea viselor
Forumist Nr.: 6.763



De nenumarate ori am vorbit despre palate, gradini, moschei, biserici, muzee si monumente istorice, insa niciodata pina acum nu am adus in discutie baia traditionala iraniana, una din cele mai surprinzatoare constructii arhitectonice din lumea orientala.
Dar baia nu inseamna doar cladirea propriu zisa si anexele ei, nu se reduce doar la niste pereti foarte frumos decorati, la havuzurile si paturile acoperite cu covoare persane pline de perne de catifea, La orientali, atit in Orientul Mijlociu cit si in Japonia, baia inseamna altceva, ceva foarte diferit fata de ceea ce inseamna ea la europeni.
Astazi ma rezum doar la doua imagini pe care le atasez in ideea de a deschide o mica poarta de intrare intr-un univers inedit.

.....

Prima imagine am captat-o in salonul principal al Baii Sultan Amir Ahmad din Kashan. In limba persana e denumita Hammam-e Soltan Amir sau Hammam-e Amir Ahmad, si e localizata in apropierea resedintelor istorice despre care am vorbit anterior : Bourujerdi, Ameri(an) si Tabatabaei, dar si de resedinta Abassi(an), despre care urmeaza sa povestesc in viitor.

Cea de a doua imagine e surprinsa pe unul din multele coridoare, in care ai toate sansele sa te pierzi si sa te rotesti in cerc pina ametesti, daca nu esti atent, Voi explica si de ce smile.gif.

Dati click pe imagini in cazul in care doriti sa le vizionati in versiune marita.


--------------------
*_*_*

Pierdut în Geometria Uitării
Căutând Ipote(nu)zele Fericirii -
Trecătorul -X-

https://exergy33.wordpress.com/
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Promo Contextual
mesaj 24 Mar 2009, 06:05 PM
Mesaj #


ContextuALL









Go to the top of the page
 
Quote Post
exergy33
mesaj 25 Mar 2009, 01:30 PM
Mesaj #39


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.958
Inscris: 9 August 05
Din: marginea viselor
Forumist Nr.: 6.763



Spuneam ca te poti pierde foarte usor pe coridoarele baii Sultan Amir Ahmad din Kashan. smile.gif
Nu o spuneam in gluma. Baia are un salon central octogonal, cu opt pereti si opt iesiri, adica in continuarea fiecarui perete porneste un coridor, ca un tunel, care la rindul lui are mai multe nişe, bolte/bolti si coridoare de legatura. Planul constructiei are o forma stelara, cu opt raze, insa aceste raze sunt unite intre ele din loc in loc prin coridoare inguste, prevazute cu luminoare si guri de aerisire, guri prin care se evacua aburul din baie.

Structura de baza a constructiei apartine epocii safavide, sfirsitul sec XV - inceputul sec XVI, insa interiorul a fost modificat de mai multe ori. Decoratiile in caramizi smaltuite si mozaicurile ce se pot vedea la ora actuala au fost executate pe la sfirsitul epocii Qajare, deci cindva pe la sfirsitul secolului al XIX-lea. Decoratiile in ghips si zugraveala sunt de data mult mai recenta.

Azi voi vorbi despre salonul central, locul de retragere ce incheia complicatul ceremonial al baii ...
Dupa ce stateau la aburi, isi curatau corpul cu o pinza aspra din cinepa - denumita lif in persana, isi curatau calciiele cu ajutorul unei pietre de Qazvin - o piatra foarte abraziva de poate lua pielea de pe om, isi curatau parul si pielea capului cu sedr - praf obtinut din plante medicinale uscate, isi clateau corpul cu apa calda, apoi intrau in bazinele cu apa rece, ieseau si isi stergeau pielea uda cu un prosop, dupa care se ungeau cu uleiuri sau creme placut mirositoare, se infasurau intr-o pinza moale, si asa infasurati ca in niste giulgiuri, oamenii se retrageau in salonul central si se intindeau pe lavitele acoperite cu covoare.
Acolo se servea ceai, dulciuri, fructe uscate, serbet rece, fructe de sezon ...
Narghilele erau nelipsite, insa numai barbatii si femeile in virsta uzitau de ele.

In zilele special deschise pentru barbati baia se transforma intr-un veritabil centru mass media. Se discuta politica, dar si istorie, filozofie, agricultura, irigatii ... apoi baia se transforma in bursa, ultimele preturi la tot felul de marfuri fiind trecute in revista de cunoscatori.
Cind oboseau de vorbit, se intindeau pe lavite, iar altii - iubitori de poezie, incepeau sa recite din Sa'adi, Omar Khayyam, Hafez, Attar, Rumi, Baba Taher, Nezami, Ferdowsi, ... acompaniamentul muzical la fluier, tar si setar (instrumente cu coarde asemanatoare mandolinei) sau kamancheh (un fel de vioara), nu lipsea.
Se mai punea la cale cite o casatorie ... uneori cite o razbunare, razmerita, sau un razboi ... devil.gif



Obiectele rezemate de perete se numesc poshti (se pronunta in doua silabe, cu accentul pe 'i'), si reprezinta de fapt niste obiecte cu rama de lemn si arcuri, deci sunt executate la fel ca tapiţeria scaunelor moderne.
In perioada in care baia era functionala, pe laviţe, se gaseau zeci de perne de catifea de forma cilindrica.



Vreau sa amintesc faptul ca baile publice din vechea Persie aveau un program foarte riguros : citeva zile pentru femei, citeva pentru barbati. Numarul zilelor varia functie de oras, de anotimp ... dar intotdeauna programul era respectat cu strictete.

Aceasta baie avea un program foarte deosebit : doua zile pe saptamina erau la dispozitia barbatilor, iar restul de cinci zile, la dispozitia femeilor.

Nu cred ca cineva dintre voi e in stare sa ghiceasca motivul pentru care femeile aveau atitea zile in programul unei bai publice. rolleyes.gif

Atasez in final o imagine cu detaliul unei arcade din salon, urmind ca data viitoare sa continui calatoria virtuala in universul bailor orientale.



--------------------
*_*_*

Pierdut în Geometria Uitării
Căutând Ipote(nu)zele Fericirii -
Trecătorul -X-

https://exergy33.wordpress.com/
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Erwin
mesaj 25 Mar 2009, 07:06 PM
Mesaj #40


Cronicar
******

Grup: Admin
Mesaje: 5.082
Inscris: 26 December 05
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 7.531



QUOTE
Nu cred ca cineva dintre voi e in stare sa ghiceasca motivul pentru care femeile aveau atitea zile in programul unei bai publice. rolleyes.gif


poate din cauză că femeile erau mai multe? în proporţie de 2:5? aş zice că pentru fiecare bărbat erau 2-3 femei în harem, cel puţin! smile.gif


--------------------
pantha rhei
Universul Fractal
The universe appears to be fractal, cyclic and self-regenerating. Implied is that it is eternal and infinite.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
exergy33
mesaj 27 Mar 2009, 03:24 PM
Mesaj #41


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.958
Inscris: 9 August 05
Din: marginea viselor
Forumist Nr.: 6.763



Erwin, pai daca ma iau dupa teoria ta si fac citeva operatii algebrice de clasa a III-a, ajung la concluzia ca in Iran ar trebui ca 71% % din populatie sa o reprezinte femeile, iar restul de 29% barbatii, ca sa le ajunga pentru haremuri. rolleyes.gif

In Persia medievala, contrar a ceea ce se crede de catre europeni, doar un numar redus de persani aveau mai multe sotii ( unii negustori bogati, clericii, citiva oameni cu functii inalte in administratie ... si bineinteles si oameni de rind ). Un proverb persan spune : Khoda yaki-zan yeki, adica Dumnezeu unul-sotia una.

La etnicii arabi, baluci si turcii azeri, situatia era mai diferita, dar nici la ei casatoria cu mai multe femei nu reprezenta un fapt cotidian.

... stiu stiu ca ai lansat in gluma 'ipoteza' wink.gif

Revin la subiect si incerc sa dau mai multe amanunte.

(un detaliu de decor de pe un coridor ce ducea la sala bazinelor)

Faptul ca femeilor li se dadea la dispozitie un numar atit de mare de zile are la baza mai multe cauze.
Nu e vorba doar de timpul pe care, in comparatie cu un barbat, o femeie il petrecea acolo, desi perioada de timp necesara toaletei tinea citeva ceasuri bune, uneori mai mult de o jumatate de zi.

Femeile isi vopseau parul cu hanna sau vasma, vopseluri vegetale ce trebuiau tinute pe par cel putin doua ore. Hanna putea da parului o culoare roscata, rosu acaju sau gri-verzui. Cu vasma se obtinea culoarea neagra, iar prin amestecul de vasma si hanna se putea vopsi parul intr-un castaniu inchis, foarte natural. Daca in amestecul de hanna se puneau citeva picaturi de limu torsh (lime - in engleza), parul capata o tenta de saten spre blond.
Tot la baia publica se puneau tot felul de masti si se executa epilarea pielii, uneori cu ceara, alteori cu ajutorul unui fir de ata cerata cu care firele de par, unul cite unul, se smulgeau de la radacina.
Pensarea sprincenelor si lacuirea unghiilor luau si ele timp. Inainte de lacuire, degetele erau tinute intr-un bol cu apa in care se dizolvau tot felul esente vegetale, cu scopul de a intari unghiile si de a catifela pielea miinilor.

Dar la baia publica se mai faceau lucruri care noua, europenilor, nici nu ne trec prin cap. rolleyes.gif

Dupa cum spuneam anterior, baia publica din Persia medievala avea o serie de dependinte ciudate.
De exemplu, intr-un loc anume, era amplasat un aparat ciudat cu ajutorul caruia, din plante, petale de flori sau radacini, se extrageau esente, uleiuri volatile si uleiuri esentiale. E vorba de procedeul de extractie pe baza de aburi.
Doritoarele veneau cu cite un cos de trandafiri, menta, zambile, frunze de nuc, rozmarin ... si plecau acasa cu un flacon de parfum, de ulei aromat sau de apa placut mirositoare. smile.gif

Alta operatiune extrem de complicata il reprezenta vopsirea pinzeturilor. Baia era prevazuta cu cazane speciale, clesti, sfori, rulouri si alte piese mecanice cu ajutorul carora femeile isi puteau vopsi materialele in culorile dorite de ele, in modele unice, ce nu se gaseau de vinzare prin bazaruri.

Mi se pare foarte interesant faptul ca o femeie, in timp ce asteapta doua-trei ore ca sa i se vopseasca parul, nu statea degeaba ... isi prepara un parfum sau isi vopsea materialul pentru o bluza ...

Cind terminau toate treburile, si se usca vopseaua de par, ele intrau la aburi si urmau toate etapele igienice, la fel ca si barbatii. Statul in bazinul cu apa rece, inainte de aplicarea de uleiuri si creme de corp, reprezenta faza finala a complicatului proces ce il presupunea toaleta lor.

Baia era prevazuta cu mai multe bazine de marimea unor cazi normale, de forma circulara, hexagonala sau patrulatera, in care intra o singura persoana. Dupa fiecare folosire, apa murdara era deversata intr-un canal special, peretii mozaicati sau de faianta ai bazinului erau dezinfectati cu alcool, uneori cu otet, dupa care bazinul se umplea cu apa curata.
Apa era schimbata pentru fiecare persoana in parte, de unde putem deduce cita apa era nevoie pentru toaleta fiecarei persoane.
Apa murdara era trecuta prin citeva site de sirma montate direct in canal, dupa care era trimisa prin canale de ceramica sau de caramida spre partea de oras in care erau amplasate gradinile cu legume si livezile. Acelasi mod de reutilizare a apei provenita de la bai l-am vazut la Yazd si Kerman, pentru ca oamenii desertului nu-si puteau permite luxul ca sa risipeasca apa atit de greu adusa prin qanaturi si karizuri forate in inima muntilor de piatra.

Arhitectura cladirii prevedea numeroase guri de aerisire si evacuare a aburului. Cazanele in care se incalzea apa, pietrele fierbinti ce produceau aburul, ventilatia cladirii, iluminarea naturala sau cea cu feliare, ... reprezinta adevarate lucrari ingineresti pe care nu o data le-am admirat, dar cu care nu vreau sa va fac capul calendar. Atasez doar o imagine in care se poate vedea o gura de evacuare a aburului, surprinsa pe culoarul ce duce spre camera de aburi



In final si femeile se retrageau pe lavitele din salonul principal, serveau ceai, dulciuri, zaharicale, fructe si siropuri de fructe ... si bineinteles, discutau.
Birfele erau in top, se subintelege. sorry.gif Nu cred ca se putea intimpla ceva in oras fara ca ele sa stie.
Se puneau la cale casatorii, se discuta despre zestrea fetelor, despre preturile la diferite marfuri (covoare, aur, ceai, orez, matase, obiecte de cupru si argint ..), despre calatoriile la locurile religioase, despre petreceri si sarbatori ... etc.

Si aici se recitau versuri acompaniate de muzica, si din acest punct de vedere, se poate spune ca, pentru femeile sarace din oras, sau cele fara stiinta de carte, baia reprezenta un loc de informare si educare.
Femeile care nu stiau sa citeasca aveau ocazia sa auda poezii minunate, pe care de multe ori le memorau.
Ascultau epopei si intimplari din istoria antica, se familiarizau cu nume de orase si tari indepartate, luau cunostinta de dinastiile de regi din acele tinuturi ...

La Kashan, accesul copiilor era permis doar intr-o singura zi pe timp de anotimp rece, si doua zile in sezonul cald; se subintelege ca fetele veneau cu mamele iar baietii cu tatii.

La baia istorica Sultan Amir Ahmad nu am vazut o instalatie de distilare (distilator/extractor) pentru ca de foarte mult timp baia a fost dezafectata si transformata in muzeu, insa in bazar am descoperit o baie veche ce se afla intr-un stadiu incipient de renovare ... iar acolo am reusit sa fotografiez un distilator de pe la inceputul sec XX.
Deci voi reveni pe marginea acestui subiect.



--------------------
*_*_*

Pierdut în Geometria Uitării
Căutând Ipote(nu)zele Fericirii -
Trecătorul -X-

https://exergy33.wordpress.com/
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Erwin
mesaj 28 Mar 2009, 12:20 AM
Mesaj #42


Cronicar
******

Grup: Admin
Mesaje: 5.082
Inscris: 26 December 05
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 7.531



smile.gif sigur că am glumit, evident că femeile persane îşi perfecţionau frumuseţea îndelung... dar pentru ce? Că doar n-au voie să umble decât cu chador? Cine să le admire? unsure.gif


--------------------
pantha rhei
Universul Fractal
The universe appears to be fractal, cyclic and self-regenerating. Implied is that it is eternal and infinite.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
exergy33
mesaj 3 Apr 2009, 08:52 AM
Mesaj #43


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.958
Inscris: 9 August 05
Din: marginea viselor
Forumist Nr.: 6.763



QUOTE(Erwin @ 28 Mar 2009, 01:20 AM) *
smile.gif sigur că am glumit, evident că femeile persane îşi perfecţionau frumuseţea îndelung... dar pentru ce? Că doar n-au voie să umble decât cu chador? Cine să le admire? unsure.gif


Luind drept adevar spusele din propozitia pe care am subliniat-o, ar insemna ca in Iran nu poti vedea decit femei imbracate din cap in picioare cu valuri/chador. smile.gif

As dori sa vii la fata locului si sa vezi ( nu numai tu dar si altii care sunt convinsi de aceste "adevaruri" preluate dintr-un anume tip de mass media) care e realitatea.

Sa stai intr-un loc public din Teheran (parc, supermarket, banca, cinema, statie de metrou, aeroport, spital ...) si sa numeri cite femei ce trec pe acolo sunt imbracate cu chador, si cite cu mantouri, geci, rochii, canadiene, pulovere ... depinde de sezon. smile.gif.
Sa le analizezi, sa le compari cu femeile din Romania sau din orice tara ne-islamica, si sa te convingi ca o femeie frumoase ramine frumoasa chiar daca poarta batic pe cap, sau caciula, sau val ... iar una urita e si mai urita atunci isi expune toata anatomia corpului deformat sau pe care atirna kilograme de sunci.

Apoi sa mergi intr-un oras de provincie si sa repeti experimentul.

Si as mai dori sa cunosti o iranianca din acelea care stiu cum sa lege coada lui Satan in opt noduri laugh.gif ... iar dupa aceea sa mai vorbim si sa vad daca ai sa le mai (de)plingi.

Daca doresti sa continui discutia, ai la dispozitie citeva threaduri chiar aici pe forum, nu are rost sa o deviezi intr-un jurnal personal in care aveam de gind sa scriu cu totul alte lucruri.

................................................................

Deci revin la subiect.
Voi incheia informatiile despre baia istorica Sultan Amir Ahmad din Kashan cu doua imagini.


(vederea de ansamblu a salonului principal)

Tot invirtindu-ma prin zecile de camere, coridoare, nise, dependinte si holuri circulare, am descoperit o constructie ciudata ... un fel de gaura zidita cu caramida. Dorind sa aflu la ce folosea, am intrebat de persoana care raspundea de cladire ( din pacate nu aveau ghid permanent) si mi s-a spus ca respectiva 'gaura' e un cuptor pentru copt piine.



Asa am aflat ca pe timpul cind baia era functionala, functiona si cuptorul. Oamenii luau cu ei piine calda atunci cind plecau acasa. Se zice ca ideea de a pune in functiune un cuptor a apartinut femeilor din oras devil.gif , care, petrecindu-si multe ore la baie, soseau acasa dupa amiza, sau chiar pe la asfintit, si nu aveau timp sa coaca piinea cea de toate zilele.





--------------------
*_*_*

Pierdut în Geometria Uitării
Căutând Ipote(nu)zele Fericirii -
Trecătorul -X-

https://exergy33.wordpress.com/
Go to the top of the page
 
+Quote Post
exergy33
mesaj 9 Apr 2009, 11:43 AM
Mesaj #44


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.958
Inscris: 9 August 05
Din: marginea viselor
Forumist Nr.: 6.763



Dintre multele moschei si locuri religioase pe care le are orasul Kashan, am reusit sa vizitez doar una singura : Aga Bozorg.

A doua zi a vizitei noastre la Kashan, dupa amiaza, cam pe la ora cinci, eram prezenti in fata portii principale a acestui asezamint, care, pe linga moschee, mai cuprindea pe vremuri si o scoala religioasa.

Portarul, un om batrin dar cu o privire sfedelitoare, mi-a taiat tot elanul anuntindu-ma ca moscheea se afla in renovare si ca nu poate sa ma lase sa intru. Sotul meu a incercat sa-i explice de ce insist sa intru. Portarul ne-a invitat in curte ca sa ne arate ca peste tot sunt schele, caramizi, saci de ciment, nisip, scripeti, fringhii.
.. dar nu se vedea nici un zidar. I-am zis ca din moment ce nu se lucreaza, de ce n-as putea intra sa filmez citeva cadre?



El a replicat ca a primit ordin sa nu lase pe nimeni inauntru, ca daca aluneca cineva de pe podeturile de lemn, si isi rupe piciorul, sau ii cade o caramida in cap, trebuie sa-i plateasca spitalizarea pina la ultimul kărun smile.gif .

Mi-a zis ca numai in cazul in care aduc aprobare de la Directia Monumentelor Istorice ma poate lasa in interior, si tot el mi-a zis ca un birou al respectivei institutii se afla aproape de moschee. Dar ce folos! Mai mult ca sigur ca la ora cinci dupa masa biroul era inchis.

Am zimbit, si la rindul meu i-am spus ca mi se pare ciudat faptul ca-mi trebuie o aprobare ... ca doar e o simpla moschee in renovare, nu facilitatea nucleara de la Natanz. devil.gif
Portarul s-a uitat lung la mine si m-a cintarit in sistemul lui propriu de valori.

In timp ce discutam mi s-a parut ca zaresc o silueta pe platforma din fata. El a observat si ne-a explicat ca e vorba despre doamna doctor, care, zilnic vine aici.
Fara alte explicatii am dedus faptul ca trebuie sa fie vorba despre o studenta la doctorat, sau o specialista venita pentru cercetare, si care, bineinteles, avea aprobare. rolleyes.gif

Ma tot gindeam cum as putea sa-l induplec pe acest cerber.
Ca sa nu stau degeaba am inceput sa fotografiez poarta de la intrare si mozaicurile ce impodobeau partea de jos a peretilor.
Sotul meu imi spunea sa plecam si sa revenim a doua zi, insa mie nu-mi place sa ma intorc din drum, asa ca tot scormoneam prin minte dupa o solutie. salvatoare



(dati click pe imagine pentru a vedea detaliile sculpturale ale portii)

Batrinul portar a observat zelul meu, s-a apropiat si a inceput sa-mi dea citeva informatii despre poarta. Am aflat ca e vorba de poarta originala a moscheii ce a fost montata imediat dupa ce a fost terminata constructia, cam pe la sfirsitul anilor 1790.



Am analizat tavanul portalului de deasupra, si imediat am observat imaginea stilizata a vechiului simbol arian al bunastarii, confundat in Europa cu zvastica/svastica nazista.
L-am fotografiat si mi-am exprimat cu voce tare mirarea sa-l zaresc si aici, la Kashan, dupa ce, inainte, l-am intilnit de mai multe ori la Yazd si la Maybod.




Cred ca acestea au fost cuvintele vrajite care au topit neincrederea portarului. Nu-mi venea sa cred ca-mi spune ca pot intra si pot sta inauntru cit vreau ...

Deci, in continuare, voi posta mai multe imagini din interior, insotite de explicatiile de rigoare.


--------------------
*_*_*

Pierdut în Geometria Uitării
Căutând Ipote(nu)zele Fericirii -
Trecătorul -X-

https://exergy33.wordpress.com/
Go to the top of the page
 
+Quote Post
exergy33
mesaj 9 Apr 2009, 11:49 AM
Mesaj #45


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.958
Inscris: 9 August 05
Din: marginea viselor
Forumist Nr.: 6.763



imi merge netul extrem de aiurea smile.gif.

Acest topic a fost editat de exergy33: 9 Apr 2009, 11:54 AM


--------------------
*_*_*

Pierdut în Geometria Uitării
Căutând Ipote(nu)zele Fericirii -
Trecătorul -X-

https://exergy33.wordpress.com/
Go to the top of the page
 
+Quote Post
andra_v
mesaj 9 Apr 2009, 03:42 PM
Mesaj #46


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.799
Inscris: 9 September 06
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 8.652



Aha, foarte interesant tavanul moscheii. Mai ales contextul in care este reprodusa imaginea zvasticii. O bijuterie adevarata, ca si poarta.


--------------------
An Appeal From James’ Family

An Appeal From James’ Family
Unidentified gunmen kidnapped journalist James Foley in northwest Syria on Thanksgiving Day, November 22 2012.

Jim is the oldest of five children. He has reported independently and objectively from the Middle East for the past five years. Prior to his work as a journalist, Jim helped empower disadvantaged individuals as a teacher and mentor assisting them in improving their lives.

The family appeals for the release of Jim unharmed.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Marduk
mesaj 9 Apr 2009, 06:13 PM
Mesaj #47


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 17.291
Inscris: 9 December 06
Din: Din acest univers.
Forumist Nr.: 9.062



QUOTE(exergy33 @ 25 Mar 2009, 02:30 PM) *
Aceasta baie avea un program foarte deosebit : doua zile pe saptamina erau la dispozitia barbatilor, iar restul de cinci zile, la dispozitia femeilor.

Femeia ocupa un loc important in lumea musulmana, atata vreme cat isi cunoaste si isi accepta locul ce i se cuvine.


--------------------
"Problema cu lumea este că proștii și fanaticii sunt întotdeauna așa de siguri pe ei, în timp ce oamenii înțelepți sunt atât de plini de îndoieli." (Bertrand Russell)

"A fi tolerant nu inseamnă a tolera intoleranţa altora" (Jules Romains)

LINEDRONE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
exergy33
mesaj 16 Apr 2009, 02:06 PM
Mesaj #48


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.958
Inscris: 9 August 05
Din: marginea viselor
Forumist Nr.: 6.763



andra, in arhitectura persana tavanului i se da o foarte mare importanta, asa cum i se dadea si in Europa in perioada renascentista, de exemplu.

Am intrat in incinta moscheii. Peste tot santier.
... moloz, caramizi, saci cu ciment si sute de schele pe care trebuia ori sa le inconjur, ori sa ma strecor pe sub ele.



In unele locuri lucrarile de restaurare avansasera considerabil, in altele insa erau abia in stadiu incipient. Trebuia sa am mereu grija sa nu ma impiedic de eventualele obiecte din jur, sau de pe jos, obiecte carora nu le intelegeam utilitatea.





Intr-una din incaperi am zarit un baiat care mergea cu privirea pe tavan. Parea racordat la o sursa de energie ce il purta pe o traiectorie fixa si ii tinea capul intors inspre tavan. smile.gif



L-am urmarit de la distanta si neintelegind ce priveste cu atita insistenta in incaperea prin care patrula fara odihna cu capul in sus, am intrat in incinta circulara sprijinita pe portaluri cu decoratii din caramizi smaltuite. Lumina difuza patrundea din toate directiile tesind o ceata purpurie in partea de sus a incaperii.



Acest topic a fost editat de exergy33: 16 Apr 2009, 03:38 PM


--------------------
*_*_*

Pierdut în Geometria Uitării
Căutând Ipote(nu)zele Fericirii -
Trecătorul -X-

https://exergy33.wordpress.com/
Go to the top of the page
 
+Quote Post
LINICA
mesaj 16 Apr 2009, 02:32 PM
Mesaj #49


Dregator
*****

Grup: Membri
Mesaje: 640
Inscris: 6 August 04
Forumist Nr.: 4.202



exergy33, superb! Multumesc! smile.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
exergy33
mesaj 4 Jun 2009, 01:26 PM
Mesaj #50


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.958
Inscris: 9 August 05
Din: marginea viselor
Forumist Nr.: 6.763



LINICA, multumesc mult pentru vizita. smile.gif

Deci sa reinnod firul povestirii ...

Am inspectat toate camerele din partea in care ma aflam. Un adevarat santier inundat de moloz si sprijinit pe schele. Nu prea aveam ce sa fotografiez, dar si asa am luat vreo zece cadre cu caramizi si saci de ciment. rolleyes.gif
Printr-un coridor lateral am iesit pe terasa. Acolo am zarit-o pe mama baiatului, care, foarte concentrata filma de zor curtea moscheii, asa cum se vedea de sus, de acolo de unde eram noi.



Am schimbat cu ea citeva vorbe, de politete, apoi am luat-o spre partea cealalta, spre celalalt ivan/eyvan, deja restaurat.



Daca doriti sa vedeti mai clar decoratiunile, dati click pe imagine ...

Moscheea cuprindea si o scoala teologica bine pusa la punct in care preda unul din cei mai cunoscuti clerici de la sfirsitul sec al XVII-lea, Mollah Mahdi Naghdi - supranumit Agha Bozorg, adica "Domnul cel Mare".

Intre timp sotul meu intrase si el in curte. Vreo jumatate de ceas statuse de vorba cu portarul in camera de la intrare. Fiind in restaurare, cladirea nu avea ghid, asa ca singura sursa de informare, pina sa fac rost de un CD sau de o carte, raminea portarul. smile.gif

L-am intrebat ce aflase de la cerberul care initial nu ne lasase sa intram inauntru.
El mi-a intins hirtia pe care 'telegrafiase' datele, in acelasi timp dind sa-mi zica ceva. Chiar de la inceputul propozitiei m-am uitat câş la el ... stiam eu de ce .... rolleyes.gif

Trebuie sa fac o paranteza si sa dau niste explicatii.
In limba persana la carte se zice ketab, cuvint preluat din araba (kitab).
Locul unde se vind cartile, adica libraria, se numeste ketab-fooroushi, iar locul unde se patreaza cartile, adica biblioteca, se numeste ketab-khane (casa cartilor).

Partea comica e ca sotul meu, indiferent de limba utilizata - romana sau persana, intotdeauna incurca acesti doi termeni.

Se pregatise sa-mi spuna ca pe aleea pe care am venit se afla o librarie ce are de vinzare CD-ul cu moscheea Agha Bozorg, dar zapacit de privirea de tip laser pe care i-o lansasem pe caldura de afara ( mai bine de 40 grade Celsius), a combinat cele doua cuvinte ... librarie si biblioteca.

Mi-a zis ca pe alee este o biblărie laugh.gif ... dar nu a mai apucat sa-si termine propozitia, pentru ca incepusem sa rid pe infundate ... si pina a doua zi m-am tot amuzat de cuvintul nascocit pe neasteptate.

Ca sa nu ramina mai prejos, vreo doua zile a continuat sa vorbeasca cu accent moldovenesc, invatat impecabil de la televiziunea din Chisinau, pentru ca stie ca fac alergie la "dialectul" in cauza.

Acest topic a fost editat de exergy33: 4 Jun 2009, 01:45 PM


--------------------
*_*_*

Pierdut în Geometria Uitării
Căutând Ipote(nu)zele Fericirii -
Trecătorul -X-

https://exergy33.wordpress.com/
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Frisky
mesaj 4 Jun 2009, 03:14 PM
Mesaj #51


Vornic
****

Grup: Membri
Mesaje: 422
Inscris: 18 April 06
Forumist Nr.: 8.115



Exergy, iartă-mă dacă ai explicat undeva, dar ce inseamna ivan/eyvan?

Bilblărie?! laugh.gif Oamenii mari, când stâlcesc cuvintele, sunt la fel de amuzanţi ca şi copiii.


--------------------
Nu este raspunsul cel care lumineaza, ci intrebarea. - Eugen Ionescu

Go to the top of the page
 
+Quote Post
exergy33
mesaj 5 Jun 2009, 08:57 AM
Mesaj #52


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.958
Inscris: 9 August 05
Din: marginea viselor
Forumist Nr.: 6.763



Am mai vorbit despre iwan/ivan/eyvan in vechiul jurnal, atunci cind am povestit calatoria facuta la Yazd, dar am amintit pe scurt si in jurnalul de fata despre acest element tipic arhitecturii persane din perioada de dinainte de islam.

http://www.hanuancutei.com/forum/index.php...st&p=638168

De fapt, eyvanul reprezinta un portal inalt si suplu decorat pe partea interioara cu picturi, basoreliefuri, aplicatii in ghips, cioplitura in piatra ...etc.
In Iran, in paralel, se utilizeaza si termenul taq, cel mai renumit si vechi taq din Iran fiind Taq-Bostan din Kermanshah.

Mai multe informatii poti gasi aici.

Sper sa-ti faci cit de cit o idee. smile.gif


--------------------
*_*_*

Pierdut în Geometria Uitării
Căutând Ipote(nu)zele Fericirii -
Trecătorul -X-

https://exergy33.wordpress.com/
Go to the top of the page
 
+Quote Post
exergy33
mesaj 4 Dec 2009, 12:01 PM
Mesaj #53


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.958
Inscris: 9 August 05
Din: marginea viselor
Forumist Nr.: 6.763



Din vara si pina acum in prag de iarna s-a cam asternut praful pe jurnalul meu. Nu as fi revenit daca nu as fi aflat un lucru care efectiv m-a intors pe dos. Nu pot spune ca m-a socat ... nu mai mai socheaza nici cele mai socante stiri, desi poate ca uneori ar trebui.

Cu doua veri in urma am vizitat Kashanul. Mi-am propus sa descriu locurile si lucrurile vazute, ceea ce am facut pe parcursul acestor doua pagini ... apoi insa am abandonat, desi mi-au ramas multe de povestit. smile.gif

Pe pagina precedenta am vorbit despre Gradinile Fin, locul in care a fost asasinat Amir Kabir - prim ministru reformator al Persiei.
In apropiere de Gradinile Fin se afla mormintul lui Pirouz Nahavandi, cunoscut si sub numele de Abu Lulua sau Firuzan ( arabii neavind litera P au transformat numle Pirouz ( care inseamna 'victorie') in Firuz ....
Nu am reusit sa merg sa-l vizitez deoarece locul era inchis. De jur imprejurul constructiei au fost inaltate niste schele peste care s-au tras cearsafuri albe ce acopereau in intregime turnul multicolor ( pe care il vazusem doar in fotografiile facute de altii), precum si zidurile constructiei.

Mi s-a spus ca la cererea expresa a Arabiei Saudite Iranul a inchis acest loc istoric.
Tensiunile dintre cele doua tari si sicanele la care sunt supusi iranienii (in special femeile) atunci cind viziteaza Mecca nu-si puteau gasi rezolvarea decit printr-un act, pe care eu personal il consider barbar.
Arabia Saudita, dar si alte tari arabe, au cerut distrugerea mausoleului lui Pirouz Nahavandi.

De ce?

Povestea e lunga dar imi voi face timp sa o povestesc pe scurt.

In epoca in care arabii au inceput expansiunea islamului, atrocitatile comise de ei in teritoriile cucerite nu au avut margini, si dupa cele povestite de localnici din tata in fiu, nici mongolii nu s-au purtat asa.

In anul 636 dHr a a vut loc batalia de la Qadissiyyeh dintre armata persana si trupele armate ale califului Omar.
Printre soldatii luati prizonieri se afla si un timplar cu numele de Pirouz Nahavandi ( Nahovand e numele unui oras din provincia Luristan).
El e vindut ca sclav unui arab de origine egipteana ce traia pe celalat mal al riului Arvand Rud. De o parte a riului traiau persanii zoroastrieni, de cealalta parte arabii musulmani.

Respectivul arab isi da seama ca Pirouz e un timplar foarte bun, deci ii propune ca sa lucreze o perioada pentru el si sa-i plateasca o suma mare de bani, iar daca va reusi ii promite ca il va elibera. Totodata ii da voie sa-si aduca sotia si fetita de doi ani ca sa fie impreuna cu familia.

In legatura cu acea perioada circula mai multe variante ale evenimentelor.
O varianta spune ca Pirouz accepta acest lucru deoarece avea de gind ca sa-l omoare pe califul Omar ca sa-i razbune pe persani. Califul se ruga la aceeasi moschee la care se ruga stapinul sau.

Alta varianta spune ca Pirouz se apropie de islam shiit, si sub influenta unor shiiti ce-l urau de moarte pe califul Omar, i-a hotarirea sa-l ucida pe cel ce trecuse prin foc si sabie pamintul sau natal.
Mi se pare plauzibila a doua varianta pentru ca ea explica de ce Pirouz Nahavandi ( Abu Luluah e numele dat de arabi) a fost inmormintat dupa obiceiul shiit iar piatra de mormint are inscriptii din versetele koranice, nu din Avesta zoroastrienilor.

Povestea continuua in felul urmator.
Pirouz reuseste sa-l injunghie mortal pe califul Omar dupa care fuge si se ascunde la Kashan.
Aici este intimpinat ca un erou. Traieste o perioada linistita impreuna cu sotia, copii si servitorii casei (printre care si un crestin).
Oamenii de incredere ai califului asasinat afla insa locul in care s-a ascuns Luluah/Pirouz. Ei trimit un 'comando' care ii asasineaza pe toti cei din casa ( sotie, copii sugari, servitori, doica ...).

Mai tirziu unii istorici arabi inventeaza o poveste in care spun ca Pirouz l-a asasinat pe calif din cauza unei neintelegeri legate de taxa de eliberare, deoarece stapinul sau vazind cit de priceput e persanul intr-ale timplariei, se razgindeste si nu il elibereaza, desi i-a promis.
Ei spun ca Pirouz a cerut audienta la calif si i s-a plins de nedreptate insa Omar i-a dat drept de cauza arabului egiptean, nu lui.

Stirea care m-a intors pe dos e faptul ca am descoperit faptul ca presedintele a dat un decret presidential pentru distrugerea monumentului.
Nu se stie exact cind a fost inaltat mausoleul, cel mai probabil in sec al XI-lea, dar o placa din interior atesta faptul ca in sec al XIV-lea a avut loc o restaurare generala.
Mi se pare incredibil ca cineva sa dea ordin pentru distrugerea unui loc istoric cu o vechime de cel putin sase secole doar ca sa faca pe placul vecinilor arabi.

Ahmi, ca sa folosesc porecla ce i s-a dat pe forum smile.gif, e de profesie inginer constructor si a facut facultatea pe timpul sahului, adica atunci cind nu oricine intra intr-o institutie de invatamint superior. Mi se pare incredibil ca de dragul politicii ( al arabilor???) sa sacrifice ceva are radacini in istoria si mindria iranienilor care secole de-a rindul l-au privit pe Pirouz ca pe un erou.

Mai multe puteti citi aici si aici.


--------------------
*_*_*

Pierdut în Geometria Uitării
Căutând Ipote(nu)zele Fericirii -
Trecătorul -X-

https://exergy33.wordpress.com/
Go to the top of the page
 
+Quote Post
exergy33
mesaj 12 Feb 2010, 02:36 PM
Mesaj #54


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.958
Inscris: 9 August 05
Din: marginea viselor
Forumist Nr.: 6.763



popas la resedinta Abbasian

Pentru ca afara e frig, la mine noaptea trecuta a fost -16C, m-am gindit sa ma intorc la Kashan, oras de desert impodobit cu numeroase bijuterii arhitecturale.
Acesta ar fi primul motiv. Cel de-al doilea motiv il constituie faptul ca doresc sa reinnod firul intrerupt al calatoriei facute in urma cu doi ani la Kashan.
... nu-mi place sa las lucrurile neterminate iar frigul de afara constituie un bun prilej de a sterge praful real asezat pe acest jurnal virtual. rolleyes.gif

Nu am ajuns la est de Eden ... dar promit ca voi ajunge la finele jurnalului.

Voi lua lucrurile pe rind. smile.gif
...

Mi-a mai ramas sa vorbesc despre o casa istorica pentru a incheia cvartetul resedintelor ce au adus faima Kashanului. Despre casele istorice Bourujerdi, Ameri si Tabatabaei am povestit atit pe pagina precedenta cit si pe aceasta pagina.

Acum a venit rindul Resedintei Abbasi, denumita si Casa Abbassian sau Khane-e Abbasi-ha ( in persana).

Constructia se afla in imediata apropiere a Casei Tabatabaei, pe aceeasi alee cu baia Soltan Amir Ahmad ( am prezentat-o deja in jurnal).

Voi incepe cu interiorul renumit pentru camerele decorate in cioburi de oglinzi si usile triple cu vitralii multicolore, diferite ca design de vitraliile din celelalte resedinte.




Ma uit la fotografiile facute in acea vara si rememorez calatoria, starea mea de atunci, gindurile mele de atunci, tot ceea ce facea parte din mine atunci ... incerc sa-mi dau seama daca m-am schimbat, mult sau putin?, in rau sau in bine?, reversibil sau ireversibil?

In urma a toate au ramas doar aceste culori calde pe display-ul compului in care se reflecta fulgii mari si pufosi de afara.



Timpul trece ... dar nu trec toate odata cu el.


--------------------
*_*_*

Pierdut în Geometria Uitării
Căutând Ipote(nu)zele Fericirii -
Trecătorul -X-

https://exergy33.wordpress.com/
Go to the top of the page
 
+Quote Post
exergy33
mesaj 15 Feb 2010, 05:32 PM
Mesaj #55


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.958
Inscris: 9 August 05
Din: marginea viselor
Forumist Nr.: 6.763



Sa spun citeva cuvinte despre complexul rezidential Abbasi/Abbasian.
Primul corp de cladire a fost construit pe la inceputul anilor 1700 insa ulterior, de mai multe ori, au fost adaugate noi corpuri ce sunt legate intre ele prin pasaje si curti interioare centrate pe havuzuri dreptungiulare si parculete miniaturale.
Ceea ce poate fi admirat la ora actuala e un complex arhitectural omogen.

Toate corpurile de cladire au cite doua etaje si functioneaza independent unele de altele.
Nu stiu exact citi metri patrati are intregul complex, insa pot spune ca e foarte mare.
Are patru curti interioare principale, cu havuz, ronduri de flori, copaci, etc.., si doua curti de trecere.



Initial resedinta a apartinut unui cleric. El a dat ordin arhitectilor sa construiasca o serie de pasaje subterane prin care, in caz de pericol, sa poata fugi toti membrii familiei si servitorii casei.

Voi mai posta imagini din resedinta.
Cei ce doresc detaliile fotografiei le pot obtine dind un click aici :


--------------------
*_*_*

Pierdut în Geometria Uitării
Căutând Ipote(nu)zele Fericirii -
Trecătorul -X-

https://exergy33.wordpress.com/
Go to the top of the page
 
+Quote Post
exergy33
mesaj 19 Feb 2010, 10:37 AM
Mesaj #56


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.958
Inscris: 9 August 05
Din: marginea viselor
Forumist Nr.: 6.763



... ...

S-a vorbit si s-a scris mult despre vitraliile resedintelor din Kashan, la fel si despre saloanele decorate cu cioburi de oglinzi si pereti pictati in culori vii sau despre cupolele si tavanele decorate cu motive geometrice complexe.

Mai putin insa s-a vorbit despre fatadele exterioare si felul in care au fost aranjate holurile de trecere, dar si mai putin despre lemnaria constructiilor ( usi, ramele ferestrelor, balustradele balcoanelor ...)

De aceea voi incerca prin citeva imagini sa aduc in prim plan finetea decoratiilor din ghips de la resedinta Abbasi sau Abbasian.

Ornamente din ghips pe pereti din caramida arsa, caramida cruda, uneori din chirpici ...
Ce poate face imaginatia si gustul pentru frumos dintr-un perete de pamint, apa, paie si balegar ...
Ori de cite ori merg prin orasele de desert ale Iranului nu incetez sa admir fatadele.
Culori simple, placute ochiului, de la alb la caramiziu, de la galben pai la oranj, de la ocru la culoarea boabelor de cafea, de la griuri sterse la culoarea nisipului, iata paleta de culori a arhitectilor, uneori anonimi, ce au lasat in urma lor aceste bijuterii ce au sfidat secolele si vinturile aride.

Prima imagine infatiseaza corpul de cladire ce adaposteste salonul principal al resedintei.
Cinci ferestre cu vitralii pe care urmeaza sa le postez in viitor.

In a doua imagine am incercat sa surprind un detaliu de pe fatada. E vorba de acei copaci stilizati ce apar in toate resedintele vechi din Yazd, Maybod, Kashan, Kerman ...
E vorba de Pomul Vietii. rolleyes.gif
Dati click pe imagine in cazul in care doriti sa o vedeti mai bine.

Ultima fotografie am facut-o in unul din nenumaratele coridoare de trecere ale casei Abbasian.
Am incercat sa surprind usile, decoratiile peretilor si ceva din aranjamentul spatial.



De remarcat ca arhitectul constructiei a dat o aceeasi importanta unor parti minore, ca aceste holuri, scarilor ce duceau la subsol, pasajelor de evacuare in caz de pericol sau beciurilor in care se pastrau alimentele.
Totul a fost conceput cu gust, cu minutiozitate si cu raspunderea lucrului bine facut.

In ultima vacanta din Romania am revizitat citeva minastiri din nordul Bucovinei, vechile cladiri ale Brasovului si bisericile din Iasi, insa le-am privit cu alti ochi ... cu mai multa atentie.
Frumusetea lor mi-a iesit si mai mult in evidenta. La fel si geniul mesterilor locali ce au imbinat lemnul si piatra intr-un fel stiut doar de ei.

Acest topic a fost editat de exergy33: 19 Feb 2010, 12:24 PM


--------------------
*_*_*

Pierdut în Geometria Uitării
Căutând Ipote(nu)zele Fericirii -
Trecătorul -X-

https://exergy33.wordpress.com/
Go to the top of the page
 
+Quote Post
exergy33
mesaj 22 Feb 2010, 07:10 PM
Mesaj #57


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.958
Inscris: 9 August 05
Din: marginea viselor
Forumist Nr.: 6.763





O intrare ce ducea spre fostele dependinte si camari. Ornamentele nu numai ca nu lipsesc dar sunt executate cu mare grija.
Repetitia fara cusur a modelelor geometrice poate deveni enervanta.

Oamenii aceia chiar nu greseu niciodata distantele si pozitionarea rozetelor, pomilor vietii, lalelelor stilizate, a frunzelor, romburilor, ghirlandelor, arcelor ...? unsure.gif
As vrea sa-i vad astazi traind in apartamente din beton de 70-80 m2. Nu cred ca ar putea subzista.



--------------------
*_*_*

Pierdut în Geometria Uitării
Căutând Ipote(nu)zele Fericirii -
Trecătorul -X-

https://exergy33.wordpress.com/
Go to the top of the page
 
+Quote Post
exergy33
mesaj 1 Mar 2010, 06:42 AM
Mesaj #58


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.958
Inscris: 9 August 05
Din: marginea viselor
Forumist Nr.: 6.763






Vitraliile din salonul principal al resedintei Abbasi (Abbasian), mai ales la ora asfintitului, ofera o atmosfera ce vibreaza de mister.
Ai impresia ca spiritele locuitorilor acestei resedinte de dimensiunile unui palat se intilnesc peste secole, pentru a se saluta si a fi citeva minute impreuna.

Efectiv am simtit o apasare in aceasta camera, o insuficienta de aer ... respiram cu greu si auzeam niste tiuituri infundate.
Am iesit afara, m-am plimbat putin, dupa care am revenit.

Senzatia s-a repetat.
Am pus-o pe seama oboselii si a caldurii din acea zi.

La Kashan am experimentat pe propria piele ce inseamna 48C ...


--------------------
*_*_*

Pierdut în Geometria Uitării
Căutând Ipote(nu)zele Fericirii -
Trecătorul -X-

https://exergy33.wordpress.com/
Go to the top of the page
 
+Quote Post
exergy33
mesaj 3 Mar 2010, 07:57 PM
Mesaj #59


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.958
Inscris: 9 August 05
Din: marginea viselor
Forumist Nr.: 6.763



Am vorbit indeajuns despre resedintele Kashanului, asa ca, in viitor, voi schimba atmosfera si voi inlocui luxul arhitectonic al caselor vizitate cu austeritatea peretilor din caramida al atelierelor din bazar si al utilajelor medievale pe care am avut norocul sa le vad acolo, unele in stare de functionare inca ...


--------------------
*_*_*

Pierdut în Geometria Uitării
Căutând Ipote(nu)zele Fericirii -
Trecătorul -X-

https://exergy33.wordpress.com/
Go to the top of the page
 
+Quote Post
exergy33
mesaj 5 Mar 2010, 06:44 PM
Mesaj #60


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.958
Inscris: 9 August 05
Din: marginea viselor
Forumist Nr.: 6.763



...

In viitor voi posta citeva instantanee din bazar.
Vechiul bazar din Kashan e renumit atit datorita diverselor ateliere cit mai ales unei cupole mai speciale, denumita Timcheh Amin-ul Dowleh, considerata o bijuterie arhitectonica.
Structura de baza a bazarului a fost construita in perioada dinastiei selgiucide (1037-1194) insa a fost extinsa pe timpul safavizilor (1501-1722).

Un mic atelier in care am intrat, atrasa de aroma pe care o imprastia la zeci de metri distanta, mi s-a parut interesant prin faptul ca facea pudra de zard choobe utilizind o piatra de moara veche de vreo cinci sute de ani, insa actionata de un motor electric ...
Piatra e fixata pe un ax metalic prins in centrul unei mese tot de piatra. Sistemul acesta radial seamana cu cadranul unui ceas iar axul cu piatra de moara poate fi asemanat cu minutarul ceasului. Miecarea e identica.

Zard choobe in persana, curcuma in limba romana, turmeric in engleza ... e un condiment ce nu lipseste din bucataria asiatica.
In limba persana "zard" inseamna galben iar "choob" inseamna lemn.
Lemnul galben, adica curcuma, poate fi folosita peste tot.
Persanii o folosesc la mincarurile de carne, din legume, la facutul muraturilor ... si chiar la prajituri smile.gif .

Conopida murata cu zard choobe (curcuma) capata o culoare galbena stralucitoare ce se asorteaza foarte bine cromatic cu gogosarii rosii si castravetii verzi. Face imprsie pe un platou bine aranjat.

In Europa i se mai spune si sofran indian, insa planta nu are nimic in comun cu sofranul.
Curcuma e inrudita cu ghimberul.

Denumirea de curcuma provine din limba araba ( kurkuma).

Eu folosesc zilnic acest condiment, daca nu chiar de doua ori, la masa de prinz si cina.
Am impresia ca daca nu pun putin zard choobe sau curcuma in mincare, mincarea iese fara gust.

Mai nou am experimentat-o pe clatite. Am fost multumita de rezultat. rolleyes.gif

Acest topic a fost editat de exergy33: 5 Mar 2010, 06:48 PM


--------------------
*_*_*

Pierdut în Geometria Uitării
Căutând Ipote(nu)zele Fericirii -
Trecătorul -X-

https://exergy33.wordpress.com/
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Felina
mesaj 5 Mar 2010, 06:52 PM
Mesaj #61


bulina
******

Grup: Membri
Mesaje: 10.489
Inscris: 19 January 05
Forumist Nr.: 5.473



mersi de idee, eu fac des conopida murata si o sa-i pun tumeric de-acum sa vad eu ce culoare rezulta biggrin.gif


--------------------
"Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle."
Never asume.
A friend told me I was delusional. I almost fell off of my unicorn.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
exergy33
mesaj 16 Dec 2011, 07:45 PM
Mesaj #62


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 4.958
Inscris: 9 August 05
Din: marginea viselor
Forumist Nr.: 6.763



... aici lucrurile au ramas neterminate sad.gif rolleyes.gif sorry.gif .


--------------------
*_*_*

Pierdut în Geometria Uitării
Căutând Ipote(nu)zele Fericirii -
Trecătorul -X-

https://exergy33.wordpress.com/
Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 Pagini V  < 1 2
Reply to this topicStart new topic

 



RSS Versiune Text-Only Data este acum: 29 March 2024 - 07:40 AM
Ceaiuri Medicinale Haine Dama Designer Roman