Karl Marx, Capitalul si Manifestul comunist |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.
Karl Marx, Capitalul si Manifestul comunist |
22 Jun 2006, 09:47 PM
Mesaj
#36
|
|||||||||||||||||||||||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.281 Inscris: 22 August 05 Forumist Nr.: 6.816 |
dead-cat
Daca meritul e irelevant pe ce baza se castiga un concurs, se obtine un post etc? Pe pile?
E plin de virtuti.
Recunosc am o problema de apreciere. Sunt subiectiv. Gigi merita.
Daca ai incasat-o cine te impiedica sa stalcesti mutra altora? Ce legatura are cu exploatarea, vad ca reiei subiectul in permanenta? Daca si-ar face toti firme n-ar mai avea pe cine exploata.
Desigur. Nu-mi satisfac nevoia precum patronul.
Daca mi-as face as exploata.
Ai o idee fixa.
Firmele serioase sunt conduse de manageri n-au de a face cu amatorismul. Actionarii importanti, majoritari incaseaza venituri foarte mari fara sa miste un deget. Chiar si-n firmele mici, desi isi da silinta, patronul incaseaza cu mult peste munca depusa.
Eu ce spun? Stiu foarte bine ce inseamna actiuni, dividende etc nu te obosi. Oricum esti pe langa tema, o expediezi in subiectivism.
Exploatarea inseamna si ca o parte din munca ta sa intre in buzunarele altora.
Vezi? Esti exploatat.
Nici cei care nu accepta orice nu reusesc sa obtina profitul lui Gigi. Acest topic a fost editat de alfa: 22 Jun 2006, 09:51 PM -------------------- omega
|
||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
22 Jun 2006, 10:07 PM
Mesaj
#37
|
|||||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 3.203 Inscris: 6 April 04 Din: On the Rhine Forumist Nr.: 2.942 |
performanta.
jiji nu reprezinta sistemul, face parte, cu un oarecare success, dintr-o varianta deformata de marxism-leninsm-stalinism-ilicism a unui sistem foarte original (din pacate).
pai zi si tu ca vrei sa vorbim despre bullsh*turi. -------------------- Black holes are where God divided by zero.
|
||||||
|
|||||||
22 Jun 2006, 10:34 PM
Mesaj
#38
|
|||||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.281 Inscris: 22 August 05 Forumist Nr.: 6.816 |
Performanta nemeritata ?
Banuiesc ca exista speculanti de teapa lui si-n alte parti.
Era o analogie. -------------------- omega
|
||||||
|
|||||||
Promo Contextual |
22 Jun 2006, 10:34 PM
Mesaj
#
|
ContextuALL |
|
|
|
22 Jun 2006, 11:49 PM
Mesaj
#39
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.281 Inscris: 22 August 05 Forumist Nr.: 6.816 |
Am recitit Manifestul nu mi se pare c-ar mai fi ceva de subliniat. Daca aveti comentarii, completari, critici, idei prestati acilea.
-------------------- omega
|
|
|
23 Jun 2006, 09:33 AM
Mesaj
#40
|
|||||||||||||||
Vataf Grup: Membri Mesaje: 197 Inscris: 18 February 04 Forumist Nr.: 2.263 |
alfa (22 Jun 2006, 03:57 PM)
Să le tai, dar pesemne nu te-nduri s-o faci. Oricum, dacă mai ai si altceva la îndemână sunt linistit. M-am temut că ti s-a întâmplat cine stie ce nenorocire de-ai rămas numai cu Biblia si Capitalul.
Discutia ar deveni prea abstractă, prea metafizică si ne-am îndepărta de subiectul Capitalului. Ar trebui poate să încep cu afirmatia că multiplul nu poate fi conceput decât ca schemă a raportului fiintă-devenire si nu ca schemă a fiintei pure. Adică momentele discernabile ale oricărei deveniri ar fi stări de relativă stabilitate, treptele unei ierarhii ontice care se construieste după schema minimală a triadei hegeliene. Aceasta descrie, în fond, treptele succesive ale devenirii, fără a-i da o orientare anume, dialectica este forma goală a devenirii.
Orice istorie este o devenire determinată si trebuie să contină, desigur, momente de trecere, salturi calitative. Nu-i nevoie de revolutii, dacă prin revolutie întelegi un salt de amploare ce restructurează din temelii sistemul. Pe de altă parte, orice salt calitativ poate fi considerat si ca o revolutie, pentru că aprecierea mărimii saltului e relativă. La drept vorbind, evolutie continuă nu există, continuitatea dizolvă saltul calitativ, ori unde nu avem trepte calitativ diferite nu avem nici evolutie, nu?
Cred că da. Dacă factorii locali sunt doar niste cauze proxime, la acestia s-ar adăuga niste tendinte pe termen lung, ce dau o orientare determinată devenirii. Acestia se impun prin stabilitatea lor în raport cu ceea ce se transformă si, atât timp cât nu sunt ei însisi afectati de aceste transformâri (dar le afectează, creează constrângeri) reprezintă suportul pe care se desfăsoară devenirea. De exemplu, factorii de mediu (clima, geografia, resursele naturale) au influentat decisiv istoria societătilor. Deasemeni, se poate ca si o societate să fie suportul devenirii alteia si chiar în cadrul unei societăti, o sub-structură foarte stabilă să orienteze cursul istoriei pe termen lung (biserica, de pildă). Până la urmă, totul e o chestiune de joc al stabilitătilor: ceea ce e mai stabil si implicit mai "puternic" ajunge să prescrie legea si asta trebuie să fie valabil nu numai pentru istoria societătilor umane.
Am fost eu prea confuz. Nu voiam să spun că Marx arată o atare influentare, ci că el vede devenirea societătilor numai prin rezolvarea violentă (salturi mari, revolutii) a unor conflicte extreme între clasele sociale. El nu admite evolutii pasnice, prin reglaje fine, asa cum s-a întâmplat de fapt în cazul societătilor capitaliste occidentale, care supravietuiesc si astăzi. Conform modelului marxist ar fi trebuit să se prăbusească mai întâi societătile industriale cele mai dezvoltate, cu proletariatul cel mai numeros si mai oprimat. Ironia istoriei a făcut însă ca revolutia visată de Marx să fie înfăptuită într-o tară cu structuri aproape feudale.
Factorii sunt diversi, tin de specificul societătii, nu cred că pot fi nominalizati anumiti factori. Regula generală ar fi că marile stabilităti (ce actionează ca si constrângeri) sfârsesc prin a produce mari dezechilibre. Asta-i aproape o tautologie: stabilitate mare=salt calitativ mare=dezechilibru mare=revolutie (ca să poti distruge acea stabilitate). alfa (22 Jun 2006, 08:40 PM)
Da. O singură clasă, comunism, sinteza finală, împlinirea Ideii logice hegeliene, raiul pe pământ, Civitus Dei, dar fără Dumnezeu. De la comuna primitivă la comunism, frumoasă simetrie, dar întrebarea este dacă avem aici o spirală sau închiderea unui cerc veritabil ce uneste începutul cu sfârsitul, astfel încât acestă societate perfectă nu mai e de fapt o societate si ca să re-devină trebuie totul luat de la capăt, cu diferentieri sociale, cu lupta de clasă, cu exploatati si exploatatori, etc. |
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
23 Jun 2006, 09:49 AM
Mesaj
#41
|
|||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.281 Inscris: 22 August 05 Forumist Nr.: 6.816 |
Inainte de "Capital" propun un interviu cu M.Foucault. luat prin `75
A rezolvat sistemul comunist problema exploatarii sau doar a mutat-o, i-a schimbat termenii? Poate o dictatura sa elibereze? Au fost desfiintate clasele sau o alta inegalitate a fost grefata noului sistem: aparatul de represiune compus din activisti si servicii secrete vs restul. A anticipat-o Marx? O prima observatie. Tehnicile de pedepsire n-au fost inlocuite, comunistii s-au servit din plin de mostenirea burgheza, au perfectionat-o, amplificat-o, au intins-o ca un buboi urias asimiland orice disidenta cu inamicul care trebuie strivit fara mila, chipurile ridicat impotriva intregului popor. Acest topic a fost editat de alfa: 23 Jun 2006, 09:52 AM -------------------- omega
|
||
|
|||
23 Jun 2006, 10:13 AM
Mesaj
#42
|
|||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 3.320 Inscris: 21 April 04 Din: Timisoara, Romania Forumist Nr.: 3.188 |
Ba - Gigi Becali reprezinta o parte cit se poate de normala a sistemului capitalist, acei capitalisti "speculativi" de care pomenea si Weber si care in fond au existat din toate timpurile si vor exista probabil cit va fi lumea lume. Cazul "benefic" de capitalism ar fi cel in care oameni ca el sunt foarte putini, majoritatea fiind capitalisti axati pe inovatie si producerea de bunuri. |
||
|
|||
23 Jun 2006, 10:26 AM
Mesaj
#43
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 3.203 Inscris: 6 April 04 Din: On the Rhine Forumist Nr.: 2.942 |
daca vrei sa te iei de venture capitalisti, cauta unul (evtl un trust) care chiar este (nu ca activitatea lor nu s-ar putea limita legal), dar Becali nu-i venture capitalist.
el mai e bogat ca sistemul juridic in RO nu-i nici pe departe independent. in alta parte evaziunea fiscala se pedepseste mai naspa ca crima.in RO numai daca cel in cauza e adversar politic sau eventual un mic gainar. microcosmosul asta ciudat e local si nici in manifestare sau environment (legal) nu seamana cu ceea ce e criticat ca "lacuste" (ca sa-l citez pe un wannabe comunist neamt de curind esuat la conducerea partidului sau) in economia anglo-saxona. -------------------- Black holes are where God divided by zero.
|
|
|
23 Jun 2006, 10:35 AM
Mesaj
#44
|
|||||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 3.320 Inscris: 21 April 04 Din: Timisoara, Romania Forumist Nr.: 3.188 |
Te referi prin sintagma asta la speculatiile pe piata de capital ? M. Weber in cartea sa se refera la "speculanti" in general - culmea e ca exemplele pe care le da el sunt ... din SUA ( unde la vremea lui se facea tot asa niste afaceri cu terenuri de statea mita-n coada ... ).
Nu neaparat de asta. Nici nu cred ca Becali a folosit asa mult evaziunea fiscala ca sa faca bani, cit pentru ca sa-i spele. Camataria tata ... mai ales in primii ani de dupa Revolutie, aia e cheia la multi pentru primul milion ...
Adevarat - de altfel probabil principala calitate a "capitalistilor pur speculativi" e ca se adapteaza la circumstantele locale. |
||||||
|
|||||||
23 Jun 2006, 10:55 AM
Mesaj
#45
|
|||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 3.203 Inscris: 6 April 04 Din: On the Rhine Forumist Nr.: 2.942 |
pai orice comerciant e speculant, ca ia ieftin si da mai scump. jongleriile apar cind unu ia teren extravilan, apoi mituieste administratia sa-l faca intravilan si-l vinde apoi. nu ca nu s-ar practica si SUA. ca-s trusturi ce cumpara cartiere naspa, le renoveaza si fac din ele cartiere "posh" (Chelsea?).
si face o diferenta? poti face afaceri cu un EBIT ridicat de tot, din care s-ar putea sa ramina foarte putin (casinouri) daca nu-ti bazezi "business plan"-ul pe tzeapa pe care o vei trage statului prin evaziune. in mod clar, daca ai dat de o anumita suma, ti se deschid niste porti neaccesibile. dac' te uiti la conturile cu dobinda la vedere, cele mai bune % (daca 2.5% poate fi denumit "bun" ) le capeti la sume de pina la 50 000€. daca vrei sa bagi peste iei % mici, deoarece banca nu e interesata de acest tip de business la sume mai mari. d-aia, de accord cu "pina la primul million". -------------------- Black holes are where God divided by zero.
|
||
|
|||
23 Jun 2006, 10:56 AM
Mesaj
#46
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.196 Inscris: 31 January 04 Din: ae Forumist Nr.: 2.045 |
Comunismul e o idee buna care nu poate fi aplicata, oamenii nu sunt destul de buni pentru a trai toti egali. E un fel de societate ideala bazata pe oameni ideali.
Capitalismul e un sistem prost dar atat ne duce mintea deocamdata. Nu exista capitalisti speculativi exista capitalisti norocosi.Orice capitalist va profita de orice ocazie sa faca mai multi bani, nimeni nu produce paine ca sa hraneasca oamenii, produce ca sa vanda, daca nu mai are profit opreste productia. Orice patron poate sa-ti destainuiasca luminata invatatura :"banul e totul" -------------------- |
|
|
23 Jun 2006, 11:14 AM
Mesaj
#47
|
|||||||||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.281 Inscris: 22 August 05 Forumist Nr.: 6.816 |
jock
Nici n-ar avea cum sa fie schema a fiintei pure cata vreme fiinta pura nu accepta nicio diferenta. Descrie momentele. Sa vedem daca merg sintezele, ca la Hegel mi se par arbitrare. Daca asezi treptele succesive, cu alte cuvinte stabilesti ordinea desfasurarii, nu i-ai dat deja orientarea?
Cred ca se poate face deosebirea dintre continuu si discontinuu ( salt ). N-as spune ca se dizolva saltul calitativ in continuitate ci doar ca se desfasoara pe o durata mai mare, ca-i pregatit de acumulari treptate. E o problema de timp si violenta, diferenta dintre continuitate si discontinuitate.
In mare n-am obiectii, atat doar ca nu cred intr-o determinare completa a factorilor, locali si generali, nici intr-o lege stabila. Intotdeauna e ceva care scapa si nu tine doar de imposibilitatea expunerii cat de-o "fluctuatie" interna devenirii non-legica.
Adica dusa la extrem stabilitatea ar produce grave dezechilibre care ar destabiliza. E un aspect. Un mod de a subordona instabilitatea stabilitatii, de a face din ea mijloc de trecere la o noua forma de stabilitate. In realitate cred ca jocul e mai complex, instabilitatea insoteste in permanenta, nu se lasa redusa la negatia stabilitatii in punctul de maxima anvergura al acesteia si nu e pretextul stabilitatii decat intr-o logica a puterii. ( chiar si dialecticii hegeliane careia i s-a reprosat c-a subordonat negatia identicului fortand i se poate imputa asa ceva- contradictia sfarseste in sinteza, demersul are loc sub domnia Unitatii originare care se regaseste ) . Se poate spune si invers. Stabilitatile sunt organizari temporare, in cadre restranse, finite ale instabilului.
Nici-nici. Spirala nu-i pentru ca nu se poate observa vreo ascendenta sau descendenta cvasi-continua, cerc nici atat comunismul n-a schimbat nimic, nu s-a sustras diferentei, a inlocuit o ierarhie cu alta. Acest topic a fost editat de alfa: 23 Jun 2006, 11:30 AM -------------------- omega
|
||||||||||
|
|||||||||||
23 Jun 2006, 11:24 AM
Mesaj
#48
|
|||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.281 Inscris: 22 August 05 Forumist Nr.: 6.816 |
Oamenii sunt inegali, diferenta parcurge intreaga existenta. E o imposibilitate de natura , n-are legatura cu binele si raul. Egalitatea nu-i benefica prin sine insasi, nasolia rasare din alta parte. Inegalitatea capitalista e inechitabila, temelia ei nu sta in soliditatea meritului, ci in fragilitatea mecanismului care avantajeaza specula, furtul, exploatatorul. Acest topic a fost editat de alfa: 23 Jun 2006, 11:25 AM -------------------- omega
|
||
|
|||
23 Jun 2006, 11:53 AM
Mesaj
#49
|
|||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.281 Inscris: 22 August 05 Forumist Nr.: 6.816 |
Continuitate ? Ne-am fi asteptat ca societatea comunista sa produca ruptura, asa cum o anunta Marx, in fapt ea s-a servit de mecanismul teribil de control al burgheziei: disciplina. Cine pe cine disciplineaza in societatea egalilor? As adauga ca toate mecanismele puterii au fost folosite si intarite pana la grotesc, de cele mai multe ori tocmai impotriva majoritatii, proletariatului, mult dupa nimicirea burgheziei, pentru a sustine dictatura : sistemul politienesc, controlul informatiilor, serviciile secrete etc. -------------------- omega
|
||
|
|||
23 Jun 2006, 02:52 PM
Mesaj
#50
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 2.191 Inscris: 24 September 03 Forumist Nr.: 835 |
Daca il iubiti atat pe Marx, inscrieti-va in PCR, si poate mai faceti un pustiu de bine tarii asteia.
-------------------- "Se spune că intelectul e dat omului ca să cunoască adevărul. Intelectul e dat omului, după părerea mea, nu ca să cunoască adevărul, ci să primească adevărul."
Petre Tutea |
|
|
23 Jun 2006, 03:26 PM
Mesaj
#51
|
|||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 5.298 Inscris: 9 June 04 Forumist Nr.: 3.787 |
Abureala, esti frustrat? Te apuci sa faci trolling pe toate forumurile? -------------------- viata e simpla si misto!
|
||
|
|||
23 Jun 2006, 03:42 PM
Mesaj
#52
|
|||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 3.320 Inscris: 21 April 04 Din: Timisoara, Romania Forumist Nr.: 3.188 |
Pai nu s-a intimplat asta, pentru ca nu se ajunsese inca in comunism ci eram doar in socialism ...
Partidu' - ca el conduce dictatura proletariatului pentru a preveni revenirea burgheziei ca na ... oamenii inca pot fi influentati in acest stadiu. Asta e - excesele liderilor sovietici ( hai sa zicem ca nu alu' Stalin, dar dup-aia ) pot fi perfect "acoperite" de logica imaginata de Marx pentru a face trecerea de la capitalism la comunism. Acest topic a fost editat de MIA: 23 Jun 2006, 03:44 PM |
||||
|
|||||
23 Jun 2006, 03:53 PM
Mesaj
#53
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 3.203 Inscris: 6 April 04 Din: On the Rhine Forumist Nr.: 2.942 |
cu paru' daca trebuie.
'tzar kulaku' -------------------- Black holes are where God divided by zero.
|
|
|
23 Jun 2006, 06:36 PM
Mesaj
#54
|
|||
Cronicar Grup: Moderator Mesaje: 2.132 Inscris: 16 June 04 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 3.862 |
Cred că exagerezi şi generalizezi fără temei. Dacă trăim într-o societate capitalistă, asta nu înseamnă că viaţa noastră se caracterizează prin "capitalul (banul) e totul". La fel cum dacă trăim într-o societate monogamă, asta nu înseamnă că pentru noi "sexul cu un singur partener e totul". Viaţa mai are şi alte aspecte în afara celor economice (sau a celor legate de monogamie). Tipul de societate capitalistă nu impune/generează "dragoste de înavuţire" mai mare decât alte tipuri de societate -- singura diferenţă e poate că face înavuţirea posibilă. a -------------------- Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
|
||
|
|||
23 Jun 2006, 08:20 PM
Mesaj
#55
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.196 Inscris: 31 January 04 Din: ae Forumist Nr.: 2.045 |
Asa e Amenhotep !
Dar valorile pe care oamenii ajung sa le respecte sunt gresite. Nu toti -------------------- |
|
|
23 Jun 2006, 08:54 PM
Mesaj
#56
|
|||
Cronicar Grup: Moderator Mesaje: 460 Inscris: 28 November 04 Forumist Nr.: 5.003 |
Eu zic ca te pripesti. Ba tocmai ca astazi nesatul/lacomia e ridicata pana la rang de virtute. Tot felul de lucruri de nimic invelite in poleiala stralucitoare ce dau false nevoi si trebuinte. Parerea mea este ca astazi dragostea de inavutire este exacerbata prin toate mijloacele. Iar totul atarna de un fir de par si sta gata sa se rupa. Aminteste-ti cum reactioneaza oamenii in situatii de criza pe arii extinse si durata medie - redevin animale preocupate numai de adevaratele necesitati - deci cele care asigura supravietuirea si nimic mai mult. Iar ca si contraexemplu la societatea asta a noastra cea de toate zilele, ma gandesc acum cum a supravietuit poporul chinez secole de-a randul cu melanjul confucianisto-daoist: "Nu preaslavi pe oamenii merituosi (faima), Pentru ca poporul sa nu se lupte pentru aceasta; Nu pretui ceea ce este greu de dobandit - luxul, averea, Pentru ca oamenii sa nu fie tentati sa le fure; Nu prezenta privirilor ceea ce starneste pasiunile si placerile fiziologice, Pentru ca inima oamenilor sa nu fie tulburata de invidie si vicii." - Dao De Jing Sustineau ca o guvernare perena consta in a goli spiritul oamenilor de dorinte si nesat. |
||
|
|||
24 Jun 2006, 08:13 AM
Mesaj
#57
|
|||
ex-caa Grup: Membri Mesaje: 2.430 Inscris: 26 April 04 Forumist Nr.: 3.261 |
Nu? Dar prin ce se caracterizează viaţa noastră? În fond şi la urma urmei de ce îi zicem "capitalistă"?... |
||
|
|||
24 Jun 2006, 08:10 PM
Mesaj
#58
|
|||||||||||||||||
Cronicar Grup: Moderator Mesaje: 2.132 Inscris: 16 June 04 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 3.862 |
Errr... Posibil. Dar ce-are asta de-a face cu Karl Marx, Capitalul, comunismul si capitalismul?
Posibil să fie aşa cum spui şi astăzi oameni să fie mai lacomi decât cei din trecut. Totuşi, care-i legătura cu Karl Marx, Capitalul, comunismul si capitalismul?
De ce crezi asta? De ce ar fi pofta de înavuţire a unora dintre politicienii actuali, să zicem, mult mai mare decât aceea a unora dintre boierii feudali (ca să nu zic marea lor majoritate)? E un fapt cunoscut că în fiecare generaţie sunt unii care consideră că stricăciunea şi pervertirea morală a atins apogeul în epoca lor, că societatea contemporană lor e mult mai putredă decât cea a înaintaşilor etc. E o temă recurentă -- şi în primul rând această recurenţă o face suspectă. Dar chiar dacă ai avea argumente care să susţină convingător că astăzi oamenii sunt mai lacomi decât cei din trecut, ce legătură ar avea comparaţia aceasta între azi şi ieri cu Karl Marx, Capitalul, comunismul si capitalismul?
Şi asta-i o diferenţă între omenirea de azi şi cea de ieri? Ţăranii şi iobagii de la anul 500 se comportau altfel decât descrii? Sau cei de acum 2000, 5000, 10000 de ani? Nu înţeleg cum observaţia că "în situaţii de criză, oamenii redevin animale preocupate doar de supravieţuire" îţi susţine teza că "astăzi [spre deosebire de ieri] dragostea de înavuţire este exacerbată". Nu-ţi înţeleg argumentul. Şi chiar dacă mi-ai arăta că e corect, tot nu pricep legătura cu Karl Marx, Capitalul, comunismul si capitalismul.
Da, iar ştiinţa modernă pune în sfârşit la dispoziţie mijlocul pentru implementarea acestui deziderat. Curat, civilizat şi higienic: tehnica se numeşte lobotomie. Şi garantează golirea spiritului oamenilor de dorinţe.
Err... prin monogamie? Prin circulaţia informaţiei într-un ritm şi la o scară fără precedent (information society)?
Păi îi zicem şi monogamă. Şi informaţională. Şi în multe alte feluri. Depinde de perspectiva din care privim: cea a relaţiilor de producţie, cea a relaţiilor sexuale, cea a relaţiilor informaţionale etc. Nu văd de ce am considera că vreunul din aceste aspecte este "şeful" tuturor şi viaţa întreagă a individului, cu toate componentele/laturile sale, ajunge să se orienteze în funcţie doar de acela. (Sau... dacă e să admit, de dragul discuţiei, că ar exista vreun astfel de "factor-şef", atunci, sincer, cel mai bun candidat mi se pare factorul sexual, nu relaţiile de producţie...) a -------------------- Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
|
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
26 Jun 2006, 02:18 PM
Mesaj
#59
|
|||||||||||
Vataf Grup: Membri Mesaje: 197 Inscris: 18 February 04 Forumist Nr.: 2.263 |
Alfa (23 Jun 2006, 01:14 PM)
De acord. Acum, dacă accepti că orice multiplu are o componentă pe axa devenirii (contine si nefiintă, nu există multiplicitate simultaneizată, asta ne sugerează în fond si teoria relativitătii, prin postulatul vitezei finite de propagare a interactiunilor), as defini conceptul de lume, ca o multiplicitate conexată, în care există moduri de trecere de la un moment la altul. Mai departe, as introduce conceptul de număr, căruia i-as da următoarea definitie ontologică: numărul este schema unei lumi în genere. Se pot deci concepe o varietate de scheme de lumi, în legătură cu care se poate ridica si problema unei scheme minimale ce ar descrie multiplul "elementar", multiplul la limita unului. O astfel de schemă ar cuprinde numai două momente ale multiplicitătii, am fi tentati să spunem două obiecte, dar cum aici e vorba de distinctii calitative (momente ale devenirii, nu numai expresii ale fiintei), vom spune: o lume ce contine un singur obiect. De la prima vedere, cel putin trei lucruri ar putea fi recunoscute în acest prototip rudimentar de lume: 1) schema definitiei logice în varianta ei standard, prin genul proxim si differena specifică, cel definit fiind obiectul ca denominatie singulară; 2) schema silogismului, care a stat, în logica traditională, la temelia oricărui rationament demonstrativ; 3) modelul speculativ al triadei, de origine pitagoreică, care a făcut o lungă carieră în teologia crestină (Sfânta Treime, ipostazele lui D-zeu) si a fost apoi exploatat până la ultimele consecinte de Hegel. M-as hazarda acum să afirm că, desi există numeroase tipuri de definitii si rationamente, dacă ele sunt într-adevăr procedee logice de manevrare a multiplului, toate trebuie să se raporteze, chiar să se reducă într-un anume sens, la schemele clasice ale definitiei si silogismului, care ascund una si aceeasi schemă ratională, cea mai simplă, a lumii - multiplicitate (faptul că numărul, ca expresie a multiplului, începea pentru pitagoreici abia cu treimea, ar avea deci o anume relevantă). Mai mult decât atât, orice multiplicitate finită ar fi, într-un fel, decompozabilă în astfel de lumi elementare, pe acest temei găsindu-si îndreptătirea chiar viziunea dialectică clasică, cu reiterarea neîncetată a celor trei momente: teză - antiteză - sinteză. Pe de altă parte însă, nu este obligatoriu pentru schema multiplicitătii (ca lume în genere) să se limiteze, în toate cazurile, la triada determinării obiectului sungular în lume; ea se poate extinde oricât, poate fi simbolizată prin orice număr si, pornind de la această observa]ie, as semnala o limitare a dialecticii clasice, care n-a îndrăznit să treacă de triadă, în ciuda faptului că o stiintă mai particulară, precum cea a numerelor (aritmetica), s-a născut si a crescut practic de cealaltă parte a limitei. Oho, m-am întins, nu glumă, si am cam deraiat iarăsi de la subiect. O să mă-ntrebe acusi Amenhotep: Totusi, unde-i aici legatura cu Karl Marx, Capitalul, comunismul si capitalismul? Cam în acesti termeni văd eu dialectica hegeliană. Dacă vrei si mai multe detalii, deschide mai bine un alt topic.
Nu stabilesti chiar ordinea desfăsurării, ci doar schema abstractă a oricărei ordonări. Ca să stabilesti o anume orientare, trebuie să vii cu un continut, cu ceva determinat, asa cum se procedează si în logica formală: ai niste reguli de rationament, dar ca să rationezi efectiv trebuie să aplici aceste reguli pe un material extra-logic. Mai mult, o orientare nu se poate stabili decât relativ la o referintă, iar postularea unei referinte conferă deja un suport particular devenirii, exprimă o constrângere si ne proiectează din sfera formelor pure în cea a raporturilor formă-continut.
OK, nici vorbă de fatalitate istorică, eu nu cred nici măcar în determinismul fizic. Totusi, o lege stabilă care "închide" o anume devenire (rămâne invariantă, transcendentă pe tot parcursul acelei devenirii) ar trebui întotdeauna să existe, altfel ajungi să pui în mod absolut devenirea înaintea fiintei (să postulezi o devenire originară, absolut liberă). Vorbesc de lege nu în sensul de determinism univoc (ceva rezultă cu necesitate din altceva, conform legii), ci de costrângere, reducere a câmpului de posibilităti. Iar acea lege stabilă nu trebuie să fie nici ea absolut stabilă, pentru că ajungi să pui în mod absolut fiinta înaintea devenirii (păcat în care a căzut Hegel însusi si apoi Marx, cu sintezele lor ultime).
Sigur că da, numai să nu absolutizăm acest aspect. Nu cred că se poate decide primordialitatea între stabil si instabil.
E adevărat ce spui, dar teoretic, un comunism ideal ar închide definitiv cercul, punând punct istoriei sau ar putea fi doar începutul unei noi istorii, ce ar urma să parcurgă iarăsi niste momente de inechitate socială (la alt nivel, să zicem) până la aparitia unui nou gen de comunism, mai perfect decât primul, s.a.m.d.? Acest topic a fost editat de jock: 26 Jun 2006, 02:20 PM |
||||||||||
|
|||||||||||
26 Jun 2006, 02:35 PM
Mesaj
#60
|
|||||||
Vataf Grup: Membri Mesaje: 197 Inscris: 18 February 04 Forumist Nr.: 2.263 |
Amenhotep (23 Jun 2006, 07:36 PM)
Da, are si alte aspecte, dar nu toate au aceeasi pondere în viata unui individ si în societate. Aspectele cu ponderea cea mai importantă dictează si sistemul de valori adoptat de individ si societate. Deoarece într-o societate capitalistă predomină relatiile economice (fapt pe care-l denunta Marx însusi), asta a dus la impunerea unui sistem de valori conform căruia totul are un pret, iar individul este apreciat mai degrabă după averea sa decât după numărul de progenituri sau după unele calităti personale. Iar sistemul de valori majoritar polarizează conduita si aspiratiile unei majorităti de membri ai societătii în cauză. In societatea capitalistă e vorba tocmai de "dragostea de înavutire". Capitalismul face înavutirea posibilă, însă, poate chiar într-o mai mare măsură, o face dorită.
Dacă nu există nici un factor "sef", ce s-ar si putea schimba în decursul istoriei, dând coloratura specifică unei periode sau alteia, dacă toti factorii s-ar mentine la ponderi egale, ar mai exista vreo evolutie istorică? Ce distinctie ai mai vedea, de pildă, între capitalismul românesc interbelic si epoca ceausistă, dacă niciunul din factorii sociali nu si-a adjudecat sefia? Putem vorbi de societatea informatională a Atenei lui Pericle în aceiasi termeni în care vorbim despre societătile informationale de astăzi? Treaba cu factorul sexual, ca singurul candidat le sefie n-am înteles-o. In ce fel de societate? Cea capitalistă, o posibilă societate sexualistă sau în toate societătile? Poate revii cu lămuriri. |
||||||
|
|||||||
26 Jun 2006, 03:17 PM
Mesaj
#61
|
|||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 3.320 Inscris: 21 April 04 Din: Timisoara, Romania Forumist Nr.: 3.188 |
Unde se spune in "Capitalul" de asa ceva ( chiar nu am idee - o lamurire ar fi binevenita ) ? Eu stiam ca sloganul comunist tipic era ceva de genul : "De la fiecare dupa capacitati, fiecaruia dupa nevoi". |
||
|
|||
26 Jun 2006, 04:00 PM
Mesaj
#62
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.196 Inscris: 31 January 04 Din: ae Forumist Nr.: 2.045 |
Nu inteleg MIA, ce am scris a fost o idee despre ce inseamna comunismul, inventata de mine. Ce slogan al comunismului si ce e "Capitalul" ?
-------------------- |
|
|
26 Jun 2006, 04:53 PM
Mesaj
#63
|
|||||||||||
Cronicar Grup: Moderator Mesaje: 2.132 Inscris: 16 June 04 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 3.862 |
Nu înţeleg întrebarea. Adică dacă n-am avea o perspectivă "şefă", n-ar mai exista evoluţie istorică?
Din ce punct de vedere vrei să-ţi spun distincţia? Din punct de vedere informaţional? Economic? Sexual? Cultural? Religios? Artistic? Fix asta spuneam: depinde de punctul de vedere (şi niciunul nu e "şef" -- decât în mintea celor ce preţuiesc foarte mult unul anume şi vor să demonstreze că acela ar fi în mod obiectiv mai important decât celelalte).
Dacă prin "în aceiaşi termeni" înţelegi că am putea pune egalitate între circulaţia informaţiei în Atena lui Pericle şi în societatea capitalistă modernă, atunci evident că nu susţin aşa ceva. Dacă prin "în aceiaşi termeni" te referi la aplicarea aceloraşi noţiuni generale (şi observarea diferenţelor ce rezultă din aplicarea acestor noţiuni), atunci consider că da, putem vorbi în aceiaşi termeni.
Perspectiva sexuală nu aparţine vreunei societăţi. Ea aparţine filosofului, istoricului, cercetătorului care optează să studieze lucrurile din acel punct de vedere. Dacă la un congres imaginar s-ar încinge o ceartă între diverşi cercetători, fiecare susţinând că perspectiva sa e mai bună pentru a studia istoria societăţii (unul susţinând perspectiva economică, altul cea sexuală, altul cea religioasă, altul cea artistică etc.), eu aş înclina să spun că niciunul n-are dreptate: toţi factorii aceştia coexistă în istorie, fără ca vreunul să fie "Cel Dominant". Dar dacă totuşi cineva m-ar forţa să-i dau dreptate unuia (măcar cu 1% mai multă dreptate decât celorlalţi), atunci l-aş alege pe cel cu perspectiva sexuală. a -------------------- Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
|
||||||||||
|
|||||||||||
26 Jun 2006, 04:55 PM
Mesaj
#64
|
|||
Cronicar Grup: Moderator Mesaje: 2.132 Inscris: 16 June 04 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 3.862 |
Este o lucrare scrisă de Karl Marx. În principal despre ideile din acea carte e vorba în acest topic (vezi titlul său). a -------------------- Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
|
||
|
|||
27 Jun 2006, 12:32 PM
Mesaj
#65
|
|||||||
Vataf Grup: Membri Mesaje: 197 Inscris: 18 February 04 Forumist Nr.: 2.263 |
Amenhotep (26 Jun 2006, 05:53 PM)
Evolutie istorică înseamnă schimbare a structurii unei societăti. Ori, această structură este determinată de relatiile ce leagă între ele elementele sistemului: relatiile directe între membrii societătii (prietenie, ură, dragoste, relatii sexuale, etc.), relatii la nivel de sub-structuri (clase sociale), pe care pune accentul Marx, si relatii de la sistem la element (supunerea fată de legile juridice, pe care le reglementează statul, supunerea fată de legile morale, pe care le reglementează institutiile religioase, etc.). Având în vedere mâcar acest fapt, că relatiile nu se instituie toate la acelasi nivel (nu numai între indivizi sau numai între familii, să zicem), e suficient să tragem concluzia că diversele perspective din care putem studia o societate nu sunt echivalente si impactul pe care-l poate avea modificarea unui anumit tip de relatie asupra societătii în ansamblul ei poate fi mai mic sau mai mare, în functie de rolul pe care-l joacă acel tip de relatie în asigurarea stabilitătii sistemului. Marx, de pildă, a considerat că relatiile economice între clase sunt cele mai determinante în acest sens si i s-a părut just să studieze istoria societătii din această perspectivă. Bineînteles, ai tot dreptul să privesti istoria din orice perspectivă doresti, dar asta nu-ti va aduce lămuriri în legătură cu cauzele unor evenimente majore. Studiind istoria d.p.d.v. al relatiilor sexuale sau a modei vestimentare, nu vei ajunge, zic eu, să întelegi cruciadele, expansiunea imperiului otoman, revolutia franceză, aparitia gulagurilor sovietice sau ascensiunea lui Hitler. Vei întelege cel mult aparitia bordelurilor, fenomenul concubinajului, înmultirea divorturilor, miscarea hippy, aparitia perucilor, a izmenelor vătuite si a sutienelor, precum si variatia lungimii fustei la femei. Toate acestea ar putea avea un oarecare rol în asigurarea perpetuării speciei, dar nu cred că au putut determina în mod constant marele curs al istoriei (desi accidental ar fi putut s-o facă, în anumite momente critice, a propos de nasul Cleopatrei; stiinta nu se poate ocupa însă de accidente). Exact la fel, ai putea studia atomul din perspectiva interactiunilor gravitationale, dar asta nu te va lămuri mai deloc în privinta comportamentului atomului, pentru că fortele gravitationale sunt prea slabe la acest nivel. Sau ai putea studia sistemul solar din perspectiva interactiunilor electromagnetice, nu te împiedică nimeni, dar ai putea astfel să explici miscarea planetelor si stabilitatea lor pe orbite? Eu cred că întotdeauna există o "perspectivă sefă" ce asigură coeziunea si stabilitatea sistemului în mai mare măsură decât celelalte perspective, iar sarcina stiintei este să găsească această perspectivă, pe temeiul căreia îsi permite să le ignore pe celelalte. Dacă toate perspectivele ar fi echivalente, totul ar fi un melanj ininteligibil de relatii, din care nu s-ar putea constitui nici un sistem si nici o istorie, pentru simplul motiv că aparitia unei stabilităti, a unui sistem nu înseamnă altceva decât privilegierea obiectivă (deci nu numai ca optiune a subiectului cunoscător) a unei perspective în raport cu celelalte. Iar asta înseamnă să acorzi un minimum de concesii holismului (ceea ce n-ai să faci, tinând seama de consecventa reductionismului tău).
Poti găsi distinctii din toate aceste puncte de vedere, nu obictez, însă e important să stii cine pe cine determină aici. Ar fi absurd să zici că evolutia artei a determinat instaurarea lui Ceausescu si aparitia acelor kitsch-uri ce proslăveau conducătorul si nu s-a întâmplat, de fapt, invers. Nu confunda cauza cu efectul. In mod obiectiv, este mai importantă cauza decât efectul. Distinctiile pe care le vezi din toate perspectivele ca marcând epocile istorice sunt, cele mai multe din ele, efecte ale unor distinctii la nivelul perspectivelor privilegiate. Cum îti explici, de pildă, disparitia libertinajului sexual odată cu ascensiunea bisericii crestine? Vrei să spui că totul s-a petrecut printr-un fel de armonie prestabilită, fără ca biserica să-si fi impus normele în ce priveste viata sexuală? Iar dacă si le-a impus, poti sustine mai departe să perspectiva sexuală este echivalentă cu cea religioasă?
De ce nu? Ar putea să apartină si chiar o fi fost, în societătile primitive, perspectiva dominantă. Cel putin în societătile animale, chiar asta e perspectiva corectă. Conducătorul, de regulă masculul dominant, se decide pe criterii sexuale; ceea ce nu prea se mai întâmplă în societătile umane moderne. |
||||||
|
|||||||
20 Jul 2006, 08:19 AM
Mesaj
#66
|
|
Vataf Grup: Membri Mesaje: 197 Inscris: 18 February 04 Forumist Nr.: 2.263 |
alfa, ce se mai aude cu Capitalul? (judecând după unele interventii ale tale din ultima vreme s-ar zice că lectura asta nu-ti prea prieste. Ti-am zis eu să-l tai de pe listă! )
O completare la mesajul anterior. Ce-i reprosez eu lui Marx, în primul rând, este convingerea sa că relatiile economice dintre clase si numai ele reprezintă perspectiva dominantă de-a lungul întregii istorii si marile revolutii sociale sunt date de schimbarea structurii acerstor clase. Eu as zice că adevăratele revolutii în istoria unei societăti sunt date mai degrabă de schimbarea "perspectivei sefe", care determină implicit schimbarea sistemului de valori. Acest topic a fost editat de jock: 20 Jul 2006, 08:20 AM |
|
|
20 Jul 2006, 11:29 AM
Mesaj
#67
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 18.844 Inscris: 30 January 04 Din: EU Forumist Nr.: 2.042 |
Care ati vazut mormantul lui Marx-Mordechai si a clanului sau din Highgate Cemetery din Londra ? Impresionant pentru un tatuc al comunismului !
-------------------- Un prost gaseste intodeauna unul mai prost , care sa-l admire
Nicolas Boileau |
|
|
Versiune Text-Only | Data este acum: 20 April 2024 - 06:53 AM |