HanuAncutei.com - ARTA de a conversa!
Haine Dama designer roman

Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )

> Dezbateri Filosofie

Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.

2 Pagini V  < 1 2  
Reply to this topicStart new topic
> Karl Marx, Capitalul si Manifestul comunist
alfa
mesaj 22 Jun 2006, 09:47 PM
Mesaj #36


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



dead-cat

QUOTE
de licenta ai auzit? dar discutia e cam fara finalitate daca se duce la nivel de merit, care-i un termen subiectiv si in afara de persoana in cauza nerelevant pentru restul planetei.


Daca meritul e irelevant pe ce baza se castiga un concurs, se obtine un post etc? Pe pile? laugh.gif

QUOTE
ala atunci nu-i cioban. cioban e unul care pastoreste oi. dar nu cred ca zic ceva nou.


E plin de virtuti.

QUOTE
asta- ti se pare tie. el s-ar putea sa aibe o alta viziune. subiectivismele nu prea au rostul ca nu definesc mai nimic ce ar fi autoritativ.


Recunosc am o problema de apreciere. Sunt subiectiv. Gigi merita.

QUOTE
si cine-i opreste pe exploatati sa-si faca propria firma?


Daca ai incasat-o cine te impiedica sa stalcesti mutra altora? biggrin.gif
Ce legatura are cu exploatarea, vad ca reiei subiectul in permanenta? Daca si-ar face toti firme n-ar mai avea pe cine exploata.

QUOTE
mergi de nevoie si tot te plingi?


Desigur. Nu-mi satisfac nevoia precum patronul.

QUOTE
da' pot sa-ti faci firma proprie?


Daca mi-as face as exploata.

QUOTE
sau is acrii strugurii?


Ai o idee fixa.

QUOTE
nu prea ai vazut multe firme pe dinauntru nu-i asa?
pentru ca treaba functioneaza alfel. firmele suficient de mari ca patronul sa stea la soare nu sunt proprietatea unui patron ci apartin unor corporatii sau fonduri + actionari individuali. iar cele suficient de mici la care patronul nu sta la soare e din cauza ca nu-i permite businessul.


Firmele serioase sunt conduse de manageri n-au de a face cu amatorismul. Actionarii importanti, majoritari incaseaza venituri foarte mari fara sa miste un deget. Chiar si-n firmele mici, desi isi da silinta, patronul incaseaza cu mult peste munca depusa.

QUOTE
distributia venitului e proportionala cu gradul de proprietate asupra unei firme (de regula, daca boardul directoriilor nu hotaraste sa nu se plateasca de loc dividente). MERITUL E IRELEVANT, deoarece tine de o viziune foarte personala a lucrurilor.


Eu ce spun? Stiu foarte bine ce inseamna actiuni, dividende etc nu te obosi. Oricum esti pe langa tema, o expediezi in subiectivism.

QUOTE
te exploata in 1850 cind schimbarea locului de munca ti-era facuta imposibil si cind firma te dadea afara cum si cind vroia ea.


Exploatarea inseamna si ca o parte din munca ta sa intre in buzunarele altora.

QUOTE
io unul, ca multi altii, gasesc mai comod sa-mi vind in mediu 40 ore pe saptamina din viata mea pentru un salar fix si un bonus variabil.


Vezi? Esti exploatat. biggrin.gif

QUOTE
cind te-apasa nevoia sa accepti orice, ai o problema de formare a carierei, pentru care nu capitalistul este responsabil.


Nici cei care nu accepta orice nu reusesc sa obtina profitul lui Gigi.

Acest topic a fost editat de alfa: 22 Jun 2006, 09:51 PM


--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dead-cat
mesaj 22 Jun 2006, 10:07 PM
Mesaj #37


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.203
Inscris: 6 April 04
Din: On the Rhine
Forumist Nr.: 2.942



QUOTE

Daca meritul e irelevant pe ce baza se castiga un concurs, se obtine un post etc? Pe pile?

performanta.
QUOTE

Recunosc am o problema de apreciere. Sunt subiectiv. Gigi merita.

jiji nu reprezinta sistemul, face parte, cu un oarecare success, dintr-o varianta deformata de marxism-leninsm-stalinism-ilicism a unui sistem foarte original (din pacate).
QUOTE

Daca ai incasat-o cine te impiedica sa stalcesti mutra altora?
Ce legatura are cu exploatarea, vad ca reiei subiectul in permanenta? Daca si-ar face toti firme n-ar mai avea pe cine exploata.

pai zi si tu ca vrei sa vorbim despre bullsh*turi.


--------------------
Black holes are where God divided by zero.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
alfa
mesaj 22 Jun 2006, 10:34 PM
Mesaj #38


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



QUOTE
performanta.


Performanta nemeritata ? biggrin.gif

QUOTE
jiji nu reprezinta sistemul, face parte, cu un oarecare success, dintr-o varianta deformata de marxism-leninsm-stalinism-ilicism a unui sistem foarte original (din pacate).


Banuiesc ca exista speculanti de teapa lui si-n alte parti.

QUOTE
pai zi si tu ca vrei sa vorbim despre bullsh*turi.


Era o analogie.


--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Promo Contextual
mesaj 22 Jun 2006, 10:34 PM
Mesaj #


ContextuALL









Go to the top of the page
 
Quote Post
alfa
mesaj 22 Jun 2006, 11:49 PM
Mesaj #39


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



Am recitit Manifestul nu mi se pare c-ar mai fi ceva de subliniat. Daca aveti comentarii, completari, critici, idei prestati acilea.


--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jock
mesaj 23 Jun 2006, 09:33 AM
Mesaj #40


Vataf
***

Grup: Membri
Mesaje: 197
Inscris: 18 February 04
Forumist Nr.: 2.263



alfa (22 Jun 2006, 03:57 PM)
QUOTE
Ba da, tocmai spuneam ca-mi bag nasul prin mai multe jucarii. Erau pe lista ce sa le fac?

Să le tai, dar pesemne nu te-nduri s-o faci. Oricum, dacă mai ai si altceva la îndemână sunt linistit. M-am temut că ti s-a întâmplat cine stie ce nenorocire de-ai rămas numai cu Biblia si Capitalul.
QUOTE
N-ar fi rau sa intri in detalii.

Discutia ar deveni prea abstractă, prea metafizică si ne-am îndepărta de subiectul Capitalului. Ar trebui poate să încep cu afirmatia că multiplul nu poate fi conceput decât ca schemă a raportului fiintă-devenire si nu ca schemă a fiintei pure. Adică momentele discernabile ale oricărei deveniri ar fi stări de relativă stabilitate, treptele unei ierarhii ontice care se construieste după schema minimală a triadei hegeliene. Aceasta descrie, în fond, treptele succesive ale devenirii, fără a-i da o orientare anume, dialectica este forma goală a devenirii.
QUOTE
Ar trebui sa fii putin mai clar. Orice istorie tre` sa contina momente de trecere sau anumite momente de trecere? In primul caz e vorba doar despre devenire, nici macar n-ai nevoie de revolutii, e suficienta o evolutie continua, transformari fara rupturi bruste.

Orice istorie este o devenire determinată si trebuie să contină, desigur, momente de trecere, salturi calitative. Nu-i nevoie de revolutii, dacă prin revolutie întelegi un salt de amploare ce restructurează din temelii sistemul. Pe de altă parte, orice salt calitativ poate fi considerat si ca o revolutie, pentru că aprecierea mărimii saltului e relativă. La drept vorbind, evolutie continuă nu există, continuitatea dizolvă saltul calitativ, ori unde nu avem trepte calitativ diferite nu avem nici evolutie, nu?
QUOTE
Exista si altceva care le conditioneaza dincolo de factorii "locali" si devenirea luata in sensul cel mai general?

Cred că da. Dacă factorii locali sunt doar niste cauze proxime, la acestia s-ar adăuga niste tendinte pe termen lung, ce dau o orientare determinată devenirii. Acestia se impun prin stabilitatea lor în raport cu ceea ce se transformă si, atât timp cât nu sunt ei însisi afectati de aceste transformâri (dar le afectează, creează constrângeri) reprezintă suportul pe care se desfăsoară devenirea. De exemplu, factorii de mediu (clima, geografia, resursele naturale) au influentat decisiv istoria societătilor. Deasemeni, se poate ca si o societate să fie suportul devenirii alteia si chiar în cadrul unei societăti, o sub-structură foarte stabilă să orienteze cursul istoriei pe termen lung (biserica, de pildă). Până la urmă, totul e o chestiune de joc al stabilitătilor: ceea ce e mai stabil si implicit mai "puternic" ajunge să prescrie legea si asta trebuie să fie valabil nu numai pentru istoria societătilor umane.
QUOTE
Deocamdata n-am vazut unde da Marx pe branci s-arate cum ierarhia sociala influenteaza mijloacele de productie povesteste despre influenta inversa.

Am fost eu prea confuz. Nu voiam să spun că Marx arată o atare influentare, ci că el vede devenirea societătilor numai prin rezolvarea violentă (salturi mari, revolutii) a unor conflicte extreme între clasele sociale. El nu admite evolutii pasnice, prin reglaje fine, asa cum s-a întâmplat de fapt în cazul societătilor capitaliste occidentale, care supravietuiesc si astăzi. Conform modelului marxist ar fi trebuit să se prăbusească mai întâi societătile industriale cele mai dezvoltate, cu proletariatul cel mai numeros si mai oprimat. Ironia istoriei a făcut însă ca revolutia visată de Marx să fie înfăptuită într-o tară cu structuri aproape feudale.
QUOTE
Si o intrebare. Ce factori produc acele mari dezechilibre cauze ale revolutiilor?

Factorii sunt diversi, tin de specificul societătii, nu cred că pot fi nominalizati anumiti factori. Regula generală ar fi că marile stabilităti (ce actionează ca si constrângeri) sfârsesc prin a produce mari dezechilibre. Asta-i aproape o tautologie: stabilitate mare=salt calitativ mare=dezechilibru mare=revolutie (ca să poti distruge acea stabilitate).

alfa (22 Jun 2006, 08:40 PM)
QUOTE
Boon! Vas`zica lupta impotriva burgheziei a paturilor de mijloc ( tarani, negustori etc ) este`m reactionara pe cand cea a paturii de jos ( proletariatul ) este revolutionara. Ciudat. Ca istoria daca nu sta pe loc merge inainte cand se revolta muncitorul inteleg sau da inapoi cand se revolta ceilalti dar asta n-o mai pricep.  De ce numai proletariatul? Totul tre` sa piara in afara lui: burghezie, clase de mijloc. Abia atunci lupta de clasa inceteaza cand va exista una singura. N-o sa mai aiba oponent.

Da. O singură clasă, comunism, sinteza finală, împlinirea Ideii logice hegeliene, raiul pe pământ, Civitus Dei, dar fără Dumnezeu. De la comuna primitivă la comunism, frumoasă simetrie, dar întrebarea este dacă avem aici o spirală sau închiderea unui cerc veritabil ce uneste începutul cu sfârsitul, astfel încât acestă societate perfectă nu mai e de fapt o societate si ca să re-devină trebuie totul luat de la capăt, cu diferentieri sociale, cu lupta de clasă, cu exploatati si exploatatori, etc.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
alfa
mesaj 23 Jun 2006, 09:49 AM
Mesaj #41


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



Inainte de "Capital" propun un interviu cu M.Foucault. luat prin `75
QUOTE

– Foişoare, sîrmă ghimpată, cîini poliţişti, deţinuţi transportaţi în camioane ca nişte animale; telespectatorii francezi au regăsit acum o lună aceste imagini, vai clasice, ale universului concentraţionar, în primul document filmat ajuns în Occident despre un lagăr de detenţie în U.R.S.S.
Sovieticii au contestat la început autenticitatea documentului. Apoi au recunoscut existenţa acestui lagăr, dar au afirmat, pentru a o justifica, că doar deţinuţii de drept comun erau închişi acolo. Şi trebuie spus că s-au găsit mulţi în Franţa ce şi-au zis: “A, da! Dacă nu e vorba decît de ‘ei de drept comun’…” Ce-aţi gîndit despre aceste imagini şi despre aceste reacţii?


[...] Dar, de fapt, foişoarele, cîinii, lungile barăci gri nu sînt “politice” decît pentru că se găsesc pe vecie pe stemele lui Hitler şi Stalin, şi pentru că le serveau acestora în a scăpa de duşmanii lor. Totuşi, ca tehnici de pedepsire (închisoare, privaţiuni, muncă silnică, violenţe, umilinţe), ele sînt apropiate de vechiul aparat penitenciar inventat în secolul XVIII. Uniunea sovietică pedepseşte după metoda ordinii “burgheze”, vreau să spun a ordinii de acum două secole. Şi, departe de a le transforma, le-a urmat cea mai puternică linie de forţă, le-a agravat şi le-a adus la răul maxim. Ceea ce a frapat telespectatorii, în seara aceea, e că au crezut că văd trecînd pe sub bîte, între cîini şi mitraliere, printre sărmanele fantome reînviate de la Dachau, lanţul imemorial de ocnaşi: spectacolul fără loc şi fără dată prin care, de două secole încoace, puterile fabrică neîncetat groaza.


A rezolvat sistemul comunist problema exploatarii sau doar a mutat-o, i-a schimbat termenii? Poate o dictatura sa elibereze? Au fost desfiintate clasele sau o alta inegalitate a fost grefata noului sistem: aparatul de represiune compus din activisti si servicii secrete vs restul. A anticipat-o Marx?
O prima observatie. Tehnicile de pedepsire n-au fost inlocuite, comunistii s-au servit din plin de mostenirea burgheza, au perfectionat-o, amplificat-o, au intins-o ca un buboi urias asimiland orice disidenta cu inamicul care trebuie strivit fara mila, chipurile ridicat impotriva intregului popor.

Acest topic a fost editat de alfa: 23 Jun 2006, 09:52 AM


--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MIA
mesaj 23 Jun 2006, 10:13 AM
Mesaj #42


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.320
Inscris: 21 April 04
Din: Timisoara, Romania
Forumist Nr.: 3.188



QUOTE (dead-cat @ 22 Jun 2006, 11:07 PM)
jiji nu reprezinta sistemul, face parte, cu un oarecare success, dintr-o varianta deformata de marxism-leninsm-stalinism-ilicism a unui sistem foarte original (din pacate).

Ba - Gigi Becali reprezinta o parte cit se poate de normala a sistemului capitalist, acei capitalisti "speculativi" de care pomenea si Weber si care in fond au existat din toate timpurile si vor exista probabil cit va fi lumea lume.

Cazul "benefic" de capitalism ar fi cel in care oameni ca el sunt foarte putini, majoritatea fiind capitalisti axati pe inovatie si producerea de bunuri. smile.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dead-cat
mesaj 23 Jun 2006, 10:26 AM
Mesaj #43


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.203
Inscris: 6 April 04
Din: On the Rhine
Forumist Nr.: 2.942



daca vrei sa te iei de venture capitalisti, cauta unul (evtl un trust) care chiar este (nu ca activitatea lor nu s-ar putea limita legal), dar Becali nu-i venture capitalist.
el mai e bogat ca sistemul juridic in RO nu-i nici pe departe independent. in alta parte evaziunea fiscala se pedepseste mai naspa ca crima.in RO numai daca cel in cauza e adversar politic sau eventual un mic gainar. microcosmosul asta ciudat e local si nici in manifestare sau environment (legal) nu seamana cu ceea ce e criticat ca "lacuste" (ca sa-l citez pe un wannabe comunist neamt de curind esuat la conducerea partidului sau) in economia anglo-saxona.


--------------------
Black holes are where God divided by zero.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MIA
mesaj 23 Jun 2006, 10:35 AM
Mesaj #44


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.320
Inscris: 21 April 04
Din: Timisoara, Romania
Forumist Nr.: 3.188



QUOTE (dead-cat @ 23 Jun 2006, 11:26 AM)
daca vrei sa te iei de venture capitalisti, cauta unul (evtl un trust) care chiar este (nu ca activitatea lor nu s-ar putea limita legal), dar Becali nu-i venture capitalist.

Te referi prin sintagma asta la speculatiile pe piata de capital ? rolleyes.gif

M. Weber in cartea sa se refera la "speculanti" in general - culmea e ca exemplele pe care le da el sunt ... din SUA ( unde la vremea lui se facea tot asa niste afaceri cu terenuri de statea mita-n coada ... tongue.gif ).

QUOTE

el mai e bogat ca sistemul juridic in RO nu-i nici pe departe independent.


Nu neaparat de asta. Nici nu cred ca Becali a folosit asa mult evaziunea fiscala ca sa faca bani, cit pentru ca sa-i spele. sorry.gif Camataria tata ... mai ales in primii ani de dupa Revolutie, aia e cheia la multi pentru primul milion ... devil.gif

QUOTE

microcosmosul asta ciudat e local si nici in manifestare sau environment (legal) nu seamana cu ceea ce e criticat ca "lacuste" (ca sa-l citez pe un wannabe comunist neamt de curind esuat la conducerea partidului sau) in economia anglo-saxona.


Adevarat - de altfel probabil principala calitate a "capitalistilor pur speculativi" e ca se adapteaza la circumstantele locale. laugh.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dead-cat
mesaj 23 Jun 2006, 10:55 AM
Mesaj #45


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.203
Inscris: 6 April 04
Din: On the Rhine
Forumist Nr.: 2.942



pai orice comerciant e speculant, ca ia ieftin si da mai scump.

jongleriile apar cind unu ia teren extravilan, apoi mituieste administratia sa-l faca intravilan si-l vinde apoi. nu ca nu s-ar practica si SUA.
ca-s trusturi ce cumpara cartiere naspa, le renoveaza si fac din ele cartiere "posh" (Chelsea?).
QUOTE

Nu neaparat de asta. Nici nu cred ca Becali a folosit asa mult evaziunea fiscala ca sa faca bani, cit pentru ca sa-i spele. sorry.gif Camataria tata ... mai ales in primii ani de dupa Revolutie, aia e cheia la multi pentru primul milion ...

si face o diferenta? poti face afaceri cu un EBIT ridicat de tot, din care s-ar putea sa ramina foarte putin (casinouri) daca nu-ti bazezi "business plan"-ul pe tzeapa pe care o vei trage statului prin evaziune.

in mod clar, daca ai dat de o anumita suma, ti se deschid niste porti neaccesibile.
dac' te uiti la conturile cu dobinda la vedere, cele mai bune % (daca 2.5% poate fi denumit "bun" sad.gif ) le capeti la sume de pina la 50 000€. daca vrei sa bagi peste iei % mici, deoarece banca nu e interesata de acest tip de business la sume mai mari.
d-aia, de accord cu "pina la primul million".


--------------------
Black holes are where God divided by zero.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jet li
mesaj 23 Jun 2006, 10:56 AM
Mesaj #46


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.196
Inscris: 31 January 04
Din: ae
Forumist Nr.: 2.045



Comunismul e o idee buna care nu poate fi aplicata, oamenii nu sunt destul de buni pentru a trai toti egali. E un fel de societate ideala bazata pe oameni ideali.
Capitalismul e un sistem prost dar atat ne duce mintea deocamdata. Nu exista capitalisti speculativi exista capitalisti norocosi.Orice capitalist va profita de orice ocazie sa faca mai multi bani, nimeni nu produce paine ca sa hraneasca oamenii, produce ca sa vanda, daca nu mai are profit opreste productia.
Orice patron poate sa-ti destainuiasca luminata invatatura :"banul e totul"


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
alfa
mesaj 23 Jun 2006, 11:14 AM
Mesaj #47


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



jock

QUOTE
. Ar trebui poate să încep cu afirmatia că multiplul nu poate fi conceput decât ca schemă a raportului fiintă-devenire si nu ca schemă a fiintei pure. Adică momentele discernabile ale oricărei deveniri ar fi stări de relativă stabilitate, treptele unei ierarhii ontice care se construieste după schema minimală a triadei hegeliene. Aceasta descrie, în fond, treptele succesive ale devenirii, fără a-i da o orientare anume, dialectica este forma goală a devenirii.


Nici n-ar avea cum sa fie schema a fiintei pure cata vreme fiinta pura nu accepta nicio diferenta. Descrie momentele. Sa vedem daca merg sintezele, ca la Hegel mi se par arbitrare.
Daca asezi treptele succesive, cu alte cuvinte stabilesti ordinea desfasurarii, nu i-ai dat deja orientarea?

QUOTE
Orice istorie este o devenire determinată si trebuie să contină, desigur, momente de trecere, salturi calitative. Nu-i nevoie de revolutii, dacă prin revolutie întelegi un salt de amploare ce restructurează din temelii sistemul. Pe de altă parte, orice salt calitativ poate fi considerat si ca o revolutie, pentru că aprecierea mărimii saltului e relativă. La drept vorbind, evolutie continuă nu există, continuitatea dizolvă saltul calitativ, ori unde nu avem trepte calitativ diferite nu avem nici evolutie, nu?


Cred ca se poate face deosebirea dintre continuu si discontinuu ( salt ). N-as spune ca se dizolva saltul calitativ in continuitate ci doar ca se desfasoara pe o durata mai mare, ca-i pregatit de acumulari treptate. E o problema de timp si violenta, diferenta dintre continuitate si discontinuitate.

QUOTE
Cred că da. Dacă factorii locali sunt doar niste cauze proxime, la acestia s-ar adăuga niste tendinte pe termen lung, ce dau o orientare determinată devenirii. Acestia se impun prin stabilitatea lor în raport cu ceea ce se transformă si, atât timp cât nu sunt ei însisi afectati de aceste transformâri (dar le afectează, creează constrângeri) reprezintă suportul pe care se desfăsoară devenirea. De exemplu, factorii de mediu (clima, geografia, resursele naturale) au influentat decisiv istoria societătilor. Deasemeni, se poate ca si o societate să fie suportul devenirii alteia si chiar în cadrul unei societăti, o sub-structură foarte stabilă să orienteze cursul istoriei pe termen lung (biserica, de pildă). Până la urmă, totul e o chestiune de joc al stabilitătilor: ceea ce e mai stabil si implicit mai "puternic" ajunge să prescrie legea si asta trebuie să fie valabil nu numai pentru istoria societătilor umane.


In mare n-am obiectii, atat doar ca nu cred intr-o determinare completa a factorilor, locali si generali, nici intr-o lege stabila. Intotdeauna e ceva care scapa si nu tine doar de imposibilitatea expunerii cat de-o "fluctuatie" interna devenirii non-legica.

QUOTE
Factorii sunt diversi, tin de specificul societătii, nu cred că pot fi nominalizati anumiti factori. Regula generală ar fi că marile stabilităti (ce actionează ca si constrângeri) sfârsesc prin a produce mari dezechilibre. Asta-i aproape o tautologie: stabilitate mare=salt calitativ mare=dezechilibru mare=revolutie (ca să poti distruge acea stabilitate).


Adica dusa la extrem stabilitatea ar produce grave dezechilibre care ar destabiliza. E un aspect. Un mod de a subordona instabilitatea stabilitatii, de a face din ea mijloc de trecere la o noua forma de stabilitate. In realitate cred ca jocul e mai complex, instabilitatea insoteste in permanenta, nu se lasa redusa la negatia stabilitatii in punctul de maxima anvergura al acesteia si nu e pretextul stabilitatii decat intr-o logica a puterii. ( chiar si dialecticii hegeliane careia i s-a reprosat c-a subordonat negatia identicului fortand i se poate imputa asa ceva- contradictia sfarseste in sinteza, demersul are loc sub domnia Unitatii originare care se regaseste ) . Se poate spune si invers. Stabilitatile sunt organizari temporare, in cadre restranse, finite ale instabilului.

QUOTE
Da. O singură clasă, comunism, sinteza finală, împlinirea Ideii logice hegeliene, raiul pe pământ, Civitus Dei, dar fără Dumnezeu. De la comuna primitivă la comunism, frumoasă simetrie, dar întrebarea este dacă avem aici o spirală sau închiderea unui cerc veritabil ce uneste începutul cu sfârsitul, astfel încât acestă societate perfectă nu mai e de fapt o societate si ca să re-devină trebuie totul luat de la capăt, cu diferentieri sociale, cu lupta de clasă, cu exploatati si exploatatori, etc.


Nici-nici. Spirala nu-i pentru ca nu se poate observa vreo ascendenta sau descendenta cvasi-continua, cerc nici atat comunismul n-a schimbat nimic, nu s-a sustras diferentei, a inlocuit o ierarhie cu alta.

Acest topic a fost editat de alfa: 23 Jun 2006, 11:30 AM


--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post
alfa
mesaj 23 Jun 2006, 11:24 AM
Mesaj #48


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



QUOTE (jet li @ 23 Jun 2006, 11:56 AM)
Comunismul e o idee buna care nu poate fi aplicata, oamenii nu sunt destul de buni pentru a trai toti egali. E un fel de societate ideala bazata pe oameni ideali.
Capitalismul e un sistem prost dar atat ne duce mintea deocamdata. Nu exista capitalisti speculativi exista capitalisti norocosi.Orice capitalist va profita de orice ocazie sa faca mai multi bani, nimeni nu produce paine ca sa hraneasca oamenii, produce ca sa vanda, daca nu mai are profit opreste productia.
Orice patron poate sa-ti destainuiasca luminata invatatura :"banul e totul"

Oamenii sunt inegali, diferenta parcurge intreaga existenta. E o imposibilitate de natura , n-are legatura cu binele si raul. Egalitatea nu-i benefica prin sine insasi, nasolia rasare din alta parte. Inegalitatea capitalista e inechitabila, temelia ei nu sta in soliditatea meritului, ci in fragilitatea mecanismului care avantajeaza specula, furtul, exploatatorul.

Acest topic a fost editat de alfa: 23 Jun 2006, 11:25 AM


--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post
alfa
mesaj 23 Jun 2006, 11:53 AM
Mesaj #49


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



QUOTE
– Dar nu rezidă oare explicaţia acestor paradoxuri în faptul că U.R.S.S.-ul pretinde a fi socialist fără a fi cîtuşi de puţin în realitate? De aici decurge, în mod necesar, ipocrizia conducătorilor sovietici şi incoerenţa justificărilor oficiale. De la o vreme, a devenit evident, mi se pare, că dacă această societate nu găseşte mijloacele de “autocorecţie” pe care am crezut că le întrevedem în momentul Congresului al XX-lea al Partidului Comunist al U.R.S.S., e pentru că tarele sale sînt structurale, rezidă în modul de producţie şi nu numai la nivelul unei conduceri politice mai mult sau mai puţin birocratizate.
– E fără îndoială adevărat că sovieticii, dacă au modificat regimul proprietăţii şi rolul statului în controlul producţiei, au transferat la ei pur şi simplu tehnicile de gestiune şi de putere puse la punct în Europa capitalistă a secolului XIX. Tipurile de moralitate, formele de estetică, metodele disciplinare, tot ceea ce funcţiona efectiv în societatea burgheză deja înspre 1850 a trecut în bloc în regimul sovietic. Cred că sistemul de întemniţare a fost inventat ca sistem penal generalizat în decursul secolului XVIII şi pus în funcţiune în secolului XIX în legătură cu dezvoltarea societăţilor capitaliste şi cu statul corespunzător acestor societăţi. Închisoarea nu e, de altfel, decît una din tehnicile de putere care au fost necesare pentru a asigura dezvoltarea şi controlul forţelor productive. Disciplina de atelier, disciplina militară, disciplina şcolară, toate disciplinele de existenţă în general au fost invenţii tehnice ale acestei epoci. Însă orice tehnică poate fi transferată. La fel cum sovieticii au întrebuinţat taylorismul şi alte metode de gestiune experimentate în Occident, tot aşa au adoptat şi tehnicile noastre disciplinare adăugînd arsenalului pe care îl puseserăm la punct o nouă armă, disciplina de partid.


Continuitate ?
Ne-am fi asteptat ca societatea comunista sa produca ruptura, asa cum o anunta Marx, in fapt ea s-a servit de mecanismul teribil de control al burgheziei: disciplina. Cine pe cine disciplineaza in societatea egalilor?
As adauga ca toate mecanismele puterii au fost folosite si intarite pana la grotesc, de cele mai multe ori tocmai impotriva majoritatii, proletariatului, mult dupa nimicirea burgheziei, pentru a sustine dictatura : sistemul politienesc, controlul informatiilor, serviciile secrete etc.


--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post
abureala
mesaj 23 Jun 2006, 02:52 PM
Mesaj #50


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 2.191
Inscris: 24 September 03
Forumist Nr.: 835



Daca il iubiti atat pe Marx, inscrieti-va in PCR, si poate mai faceti un pustiu de bine tarii asteia.


--------------------
"Se spune că intelectul e dat omului ca să cunoască adevărul. Intelectul e dat omului, după părerea mea, nu ca să cunoască adevărul, ci să primească adevărul."

Petre Tutea
Go to the top of the page
 
+Quote Post
actionmedia
mesaj 23 Jun 2006, 03:26 PM
Mesaj #51


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 5.298
Inscris: 9 June 04
Forumist Nr.: 3.787



QUOTE (abureala @ 23 Jun 2006, 03:52 PM)
Daca il iubiti atat pe Marx, inscrieti-va in PCR, si poate mai faceti un pustiu de bine tarii asteia.

Abureala, esti frustrat? Te apuci sa faci trolling pe toate forumurile?


--------------------
viata e simpla si misto!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MIA
mesaj 23 Jun 2006, 03:42 PM
Mesaj #52


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.320
Inscris: 21 April 04
Din: Timisoara, Romania
Forumist Nr.: 3.188



QUOTE (alfa @ 23 Jun 2006, 12:53 PM)
Continuitate ?
Ne-am fi asteptat ca societatea comunista sa produca ruptura, asa cum o anunta Marx, in fapt ea s-a servit de mecanismul teribil de control al burgheziei: disciplina.

Pai nu s-a intimplat asta, pentru ca nu se ajunsese inca in comunism ci eram doar in socialism ... laugh.gif

QUOTE

Cine pe cine disciplineaza in societatea egalilor?


Partidu' - ca el conduce dictatura proletariatului pentru a preveni revenirea burgheziei ca na ... oamenii inca pot fi influentati in acest stadiu. tongue.gif

Asta e - excesele liderilor sovietici ( hai sa zicem ca nu alu' Stalin, dar dup-aia ) pot fi perfect "acoperite" de logica imaginata de Marx pentru a face trecerea de la capitalism la comunism. devil.gif

Acest topic a fost editat de MIA: 23 Jun 2006, 03:44 PM
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dead-cat
mesaj 23 Jun 2006, 03:53 PM
Mesaj #53


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.203
Inscris: 6 April 04
Din: On the Rhine
Forumist Nr.: 2.942



cu paru' daca trebuie. rolleyes.gif
'tzar kulaku' devil.gif


--------------------
Black holes are where God divided by zero.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 23 Jun 2006, 06:36 PM
Mesaj #54


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (jet li @ 23 Jun 2006, 11:56 AM)
Orice patron poate sa-ti destainuiasca luminata invatatura:"banul e totul"

Cred că exagerezi şi generalizezi fără temei.

Dacă trăim într-o societate capitalistă, asta nu înseamnă că viaţa noastră se caracterizează prin "capitalul (banul) e totul".

La fel cum dacă trăim într-o societate monogamă, asta nu înseamnă că pentru noi "sexul cu un singur partener e totul".

Viaţa mai are şi alte aspecte în afara celor economice (sau a celor legate de monogamie). Tipul de societate capitalistă nu impune/generează "dragoste de înavuţire" mai mare decât alte tipuri de societate -- singura diferenţă e poate că face înavuţirea posibilă.

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jet li
mesaj 23 Jun 2006, 08:20 PM
Mesaj #55


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.196
Inscris: 31 January 04
Din: ae
Forumist Nr.: 2.045



Asa e Amenhotep !
Dar valorile pe care oamenii ajung sa le respecte sunt gresite. Nu toti


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
bishop
mesaj 23 Jun 2006, 08:54 PM
Mesaj #56


Cronicar
****

Grup: Moderator
Mesaje: 460
Inscris: 28 November 04
Forumist Nr.: 5.003



QUOTE (Amenhotep @ 23 Jun 2006, 07:36 PM)
Tipul de societate capitalistă nu impune/generează "dragoste de înavuţire" mai mare decât alte tipuri de societate -- singura diferenţă e poate că face înavuţirea posibilă.

Eu zic ca te pripesti. Ba tocmai ca astazi nesatul/lacomia e ridicata pana la rang de virtute. Tot felul de lucruri de nimic invelite in poleiala stralucitoare ce dau false nevoi si trebuinte. Parerea mea este ca astazi dragostea de inavutire este exacerbata prin toate mijloacele. Iar totul atarna de un fir de par si sta gata sa se rupa. Aminteste-ti cum reactioneaza oamenii in situatii de criza pe arii extinse si durata medie - redevin animale preocupate numai de adevaratele necesitati - deci cele care asigura supravietuirea si nimic mai mult.
Iar ca si contraexemplu la societatea asta a noastra cea de toate zilele, ma gandesc acum cum a supravietuit poporul chinez secole de-a randul cu melanjul confucianisto-daoist:
"Nu preaslavi pe oamenii merituosi (faima),
Pentru ca poporul sa nu se lupte pentru aceasta;
Nu pretui ceea ce este greu de dobandit - luxul, averea,
Pentru ca oamenii sa nu fie tentati sa le fure;
Nu prezenta privirilor ceea ce starneste pasiunile si placerile fiziologice,
Pentru ca inima oamenilor sa nu fie tulburata de invidie si vicii." - Dao De Jing
Sustineau ca o guvernare perena consta in a goli spiritul oamenilor de dorinte si nesat.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
milimetru
mesaj 24 Jun 2006, 08:13 AM
Mesaj #57


ex-caa
******

Grup: Membri
Mesaje: 2.430
Inscris: 26 April 04
Forumist Nr.: 3.261



QUOTE (Amenhotep @ 23 Jun 2006, 07:36 PM)
Dacă trăim într-o societate capitalistă, asta nu înseamnă că viaţa noastră se caracterizează prin "capitalul (banul) e totul".

Nu? Dar prin ce se caracterizează viaţa noastră?

În fond şi la urma urmei de ce îi zicem "capitalistă"?...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 24 Jun 2006, 08:10 PM
Mesaj #58


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (jet li @ 23 Jun 2006, 09:20 PM)
Dar valorile pe care oamenii ajung sa le respecte sunt gresite. Nu toti

Errr... Posibil. Dar ce-are asta de-a face cu Karl Marx, Capitalul, comunismul si capitalismul?

QUOTE (bishop)
Ba tocmai ca astazi nesatul/lacomia e ridicata pana la rang de virtute.

Posibil să fie aşa cum spui şi astăzi oameni să fie mai lacomi decât cei din trecut. Totuşi, care-i legătura cu Karl Marx, Capitalul, comunismul si capitalismul?

QUOTE
Parerea mea este ca astazi dragostea de inavutire este exacerbata prin toate mijloacele.

De ce crezi asta? De ce ar fi pofta de înavuţire a unora dintre politicienii actuali, să zicem, mult mai mare decât aceea a unora dintre boierii feudali (ca să nu zic marea lor majoritate)?

E un fapt cunoscut că în fiecare generaţie sunt unii care consideră că stricăciunea şi pervertirea morală a atins apogeul în epoca lor, că societatea contemporană lor e mult mai putredă decât cea a înaintaşilor etc.

E o temă recurentă -- şi în primul rând această recurenţă o face suspectă.

Dar chiar dacă ai avea argumente care să susţină convingător că astăzi oamenii sunt mai lacomi decât cei din trecut, ce legătură ar avea comparaţia aceasta între azi şi ieri cu Karl Marx, Capitalul, comunismul si capitalismul?

QUOTE
Aminteste-ti cum reactioneaza oamenii in situatii de criza pe arii extinse si durata medie - redevin animale preocupate numai de adevaratele necesitati - deci cele care asigura supravietuirea si nimic mai mult.

Şi asta-i o diferenţă între omenirea de azi şi cea de ieri? Ţăranii şi iobagii de la anul 500 se comportau altfel decât descrii? Sau cei de acum 2000, 5000, 10000 de ani?

Nu înţeleg cum observaţia că "în situaţii de criză, oamenii redevin animale preocupate doar de supravieţuire" îţi susţine teza că "astăzi [spre deosebire de ieri] dragostea de înavuţire este exacerbată". Nu-ţi înţeleg argumentul.

Şi chiar dacă mi-ai arăta că e corect, tot nu pricep legătura cu Karl Marx, Capitalul, comunismul si capitalismul.

QUOTE
o guvernare perena consta in a goli spiritul oamenilor de dorinte

Da, iar ştiinţa modernă pune în sfârşit la dispoziţie mijlocul pentru implementarea acestui deziderat. Curat, civilizat şi higienic: tehnica se numeşte lobotomie. Şi garantează golirea spiritului oamenilor de dorinţe. laugh.gif

QUOTE (caa @ 24 Jun 2006, 09:13 AM)
QUOTE (Amenhotep @ 23 Jun 2006, 07:36 PM)
Dacă trăim într-o societate capitalistă, asta nu înseamnă că viaţa noastră se caracterizează prin "capitalul (banul) e totul".

Nu? Dar prin ce se caracterizează viaţa noastră?

Err... prin monogamie? Prin circulaţia informaţiei într-un ritm şi la o scară fără precedent (information society)?

QUOTE
În fond şi la urma urmei de ce îi zicem "capitalistă"?

Păi îi zicem şi monogamă. Şi informaţională. Şi în multe alte feluri. Depinde de perspectiva din care privim: cea a relaţiilor de producţie, cea a relaţiilor sexuale, cea a relaţiilor informaţionale etc. Nu văd de ce am considera că vreunul din aceste aspecte este "şeful" tuturor şi viaţa întreagă a individului, cu toate componentele/laturile sale, ajunge să se orienteze în funcţie doar de acela. (Sau... dacă e să admit, de dragul discuţiei, că ar exista vreun astfel de "factor-şef", atunci, sincer, cel mai bun candidat mi se pare factorul sexual, nu relaţiile de producţie...)

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jock
mesaj 26 Jun 2006, 02:18 PM
Mesaj #59


Vataf
***

Grup: Membri
Mesaje: 197
Inscris: 18 February 04
Forumist Nr.: 2.263



Alfa (23 Jun 2006, 01:14 PM)
QUOTE
Nici n-ar avea cum sa fie schema a fiintei pure cata vreme fiinta pura nu accepta nicio diferenta. Descrie momentele. Sa vedem daca merg sintezele, ca la Hegel mi se par arbitrare.

De acord. Acum, dacă accepti că orice multiplu are o componentă pe axa devenirii (contine si nefiintă, nu există multiplicitate simultaneizată, asta ne sugerează în fond si teoria relativitătii, prin postulatul vitezei finite de propagare a interactiunilor), as defini conceptul de lume, ca o multiplicitate conexată, în care există moduri de trecere de la un moment la altul. Mai departe, as introduce conceptul de număr, căruia i-as da următoarea definitie ontologică: numărul este schema unei lumi în genere. Se pot deci concepe o varietate de scheme de lumi, în legătură cu care se poate ridica si problema unei scheme minimale ce ar descrie multiplul "elementar", multiplul la limita unului. O astfel de schemă ar cuprinde numai două momente ale multiplicitătii, am fi tentati să spunem două obiecte, dar cum aici e vorba de distinctii calitative (momente ale devenirii, nu numai expresii ale fiintei), vom spune: o lume ce contine un singur obiect. De la prima vedere, cel putin trei lucruri ar putea fi recunoscute în acest prototip rudimentar de lume:
1) schema definitiei logice în varianta ei standard, prin genul proxim si differena specifică, cel definit fiind obiectul ca denominatie singulară;
2) schema silogismului, care a stat, în logica traditională, la temelia oricărui rationament demonstrativ;
3) modelul speculativ al triadei, de origine pitagoreică, care a făcut o lungă carieră în teologia crestină (Sfânta Treime, ipostazele lui D-zeu) si a fost apoi exploatat până la ultimele consecinte de Hegel.
M-as hazarda acum să afirm că, desi există numeroase tipuri de definitii si rationamente, dacă ele sunt într-adevăr procedee logice de manevrare a multiplului, toate trebuie să se raporteze, chiar să se reducă într-un anume sens, la schemele clasice ale definitiei si silogismului, care ascund una si aceeasi schemă ratională, cea mai simplă, a lumii - multiplicitate (faptul că numărul, ca expresie a multiplului, începea pentru pitagoreici abia cu treimea, ar avea deci o anume relevantă). Mai mult decât atât, orice multiplicitate finită ar fi, într-un fel, decompozabilă în astfel de lumi elementare, pe acest temei găsindu-si îndreptătirea chiar viziunea dialectică clasică, cu reiterarea neîncetată a celor trei momente: teză - antiteză - sinteză. Pe de altă parte însă, nu este obligatoriu pentru schema multiplicitătii (ca lume în genere) să se limiteze, în toate cazurile, la triada determinării obiectului sungular în lume; ea se poate extinde oricât, poate fi simbolizată prin orice număr si, pornind de la această observa]ie, as semnala o limitare a dialecticii clasice, care n-a îndrăznit să treacă de triadă, în ciuda faptului că o stiintă mai particulară, precum cea a numerelor (aritmetica), s-a născut si a crescut practic de cealaltă parte a limitei.
Oho, m-am întins, nu glumă, si am cam deraiat iarăsi de la subiect. O să mă-ntrebe acusi Amenhotep: Totusi, unde-i aici legatura cu Karl Marx, Capitalul, comunismul si capitalismul?
Cam în acesti termeni văd eu dialectica hegeliană. Dacă vrei si mai multe detalii, deschide mai bine un alt topic.
QUOTE
Daca asezi treptele succesive, cu alte cuvinte stabilesti ordinea desfasurarii, nu i-ai dat deja orientarea?

Nu stabilesti chiar ordinea desfăsurării, ci doar schema abstractă a oricărei ordonări. Ca să stabilesti o anume orientare, trebuie să vii cu un continut, cu ceva determinat, asa cum se procedează si în logica formală: ai niste reguli de rationament, dar ca să rationezi efectiv trebuie să aplici aceste reguli pe un material extra-logic. Mai mult, o orientare nu se poate stabili decât relativ la o referintă, iar postularea unei referinte conferă deja un suport particular devenirii, exprimă o constrângere si ne proiectează din sfera formelor pure în cea a raporturilor formă-continut.
QUOTE
nu cred intr-o determinare completa a factorilor, locali si generali, nici intr-o lege stabila. Intotdeauna e ceva care scapa si nu tine doar de imposibilitatea expunerii cat de-o "fluctuatie" interna devenirii non-legica.

OK, nici vorbă de fatalitate istorică, eu nu cred nici măcar în determinismul fizic. Totusi, o lege stabilă care "închide" o anume devenire (rămâne invariantă, transcendentă pe tot parcursul acelei devenirii) ar trebui întotdeauna să existe, altfel ajungi să pui în mod absolut devenirea înaintea fiintei (să postulezi o devenire originară, absolut liberă). Vorbesc de lege nu în sensul de determinism univoc (ceva rezultă cu necesitate din altceva, conform legii), ci de costrângere, reducere a câmpului de posibilităti. Iar acea lege stabilă nu trebuie să fie nici ea absolut stabilă, pentru că ajungi să pui în mod absolut fiinta înaintea devenirii (păcat în care a căzut Hegel însusi si apoi Marx, cu sintezele lor ultime).
QUOTE
Se poate spune si invers. Stabilitatile sunt organizari temporare, in cadre restranse, finite ale instabilului.

Sigur că da, numai să nu absolutizăm acest aspect. Nu cred că se poate decide primordialitatea între stabil si instabil.
QUOTE
Nici-nici. Spirala nu-i pentru ca nu se poate observa vreo ascendenta sau descendenta cvasi-continua, cerc nici atat comunismul n-a schimbat nimic, nu s-a sustras diferentei, a inlocuit o ierarhie cu alta.

E adevărat ce spui, dar teoretic, un comunism ideal ar închide definitiv cercul, punând punct istoriei sau ar putea fi doar începutul unei noi istorii, ce ar urma să parcurgă iarăsi niste momente de inechitate socială (la alt nivel, să zicem) până la aparitia unui nou gen de comunism, mai perfect decât primul, s.a.m.d.?

Acest topic a fost editat de jock: 26 Jun 2006, 02:20 PM
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jock
mesaj 26 Jun 2006, 02:35 PM
Mesaj #60


Vataf
***

Grup: Membri
Mesaje: 197
Inscris: 18 February 04
Forumist Nr.: 2.263



Amenhotep (23 Jun 2006, 07:36 PM)
QUOTE
Viata mai are si alte aspecte în afara celor economice (sau a celor legate de monogamie). Tipul de societate capitalista nu impune/genereaza "dragoste de înavutire" mai mare decât alte tipuri de societate -- singura diferenta e poate ca face înavutirea posibila.

Da, are si alte aspecte, dar nu toate au aceeasi pondere în viata unui individ si în societate. Aspectele cu ponderea cea mai importantă dictează si sistemul de valori adoptat de individ si societate. Deoarece într-o societate capitalistă predomină relatiile economice (fapt pe care-l denunta Marx însusi), asta a dus la impunerea unui sistem de valori conform căruia totul are un pret, iar individul este apreciat mai degrabă după averea sa decât după numărul de progenituri sau după unele calităti personale. Iar sistemul de valori majoritar polarizează conduita si aspiratiile unei majorităti de membri ai societătii în cauză. In societatea capitalistă e vorba tocmai de "dragostea de înavutire". Capitalismul face înavutirea posibilă, însă, poate chiar într-o mai mare măsură, o face dorită.
QUOTE
QUOTE
În fond si la urma urmei de ce îi zicem "capitalista"?
Pai îi zicem si monogama. Si informationala. Si în multe alte feluri. Depinde de perspectiva din care privim: cea a relatiilor de productie, cea a relatiilor sexuale, cea a relatiilor informationale etc. Nu vad de ce am considera ca vreunul din aceste aspecte este "seful" tuturor si viata întreaga a individului, cu toate componentele/laturile sale, ajunge sa se orienteze în functie doar de acela. (Sau... daca e sa admit, de dragul discutiei, ca ar exista vreun astfel de "factor-sef", atunci, sincer, cel mai bun candidat mi se pare factorul sexual, nu relatiile de productie...)

Dacă nu există nici un factor "sef", ce s-ar si putea schimba în decursul istoriei, dând coloratura specifică unei periode sau alteia, dacă toti factorii s-ar mentine la ponderi egale, ar mai exista vreo evolutie istorică? Ce distinctie ai mai vedea, de pildă, între capitalismul românesc interbelic si epoca ceausistă, dacă niciunul din factorii sociali nu si-a adjudecat sefia? Putem vorbi de societatea informatională a Atenei lui Pericle în aceiasi termeni în care vorbim despre societătile informationale de astăzi?
Treaba cu factorul sexual, ca singurul candidat le sefie n-am înteles-o. In ce fel de societate? Cea capitalistă, o posibilă societate sexualistă sau în toate societătile? Poate revii cu lămuriri.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MIA
mesaj 26 Jun 2006, 03:17 PM
Mesaj #61


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.320
Inscris: 21 April 04
Din: Timisoara, Romania
Forumist Nr.: 3.188



QUOTE (jet li @ 23 Jun 2006, 11:56 AM)
Comunismul e o idee buna care nu poate fi aplicata, oamenii nu sunt destul de buni pentru a trai toti egali.

hmm.gif

Unde se spune in "Capitalul" de asa ceva ( chiar nu am idee - o lamurire ar fi binevenita ) ?

Eu stiam ca sloganul comunist tipic era ceva de genul : "De la fiecare dupa capacitati, fiecaruia dupa nevoi". unsure.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jet li
mesaj 26 Jun 2006, 04:00 PM
Mesaj #62


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.196
Inscris: 31 January 04
Din: ae
Forumist Nr.: 2.045



Nu inteleg MIA, ce am scris a fost o idee despre ce inseamna comunismul, inventata de mine. Ce slogan al comunismului si ce e "Capitalul" ?


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 26 Jun 2006, 04:53 PM
Mesaj #63


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (jock @ 26 Jun 2006, 03:35 PM)
QUOTE
Depinde de perspectiva din care privim: cea a relatiilor de productie, cea a relatiilor sexuale, cea a relatiilor informationale etc.

Dacă nu există nici un factor "sef", ce s-ar si putea schimba în decursul istoriei, dând coloratura specifică unei periode sau alteia, dacă toti factorii s-ar mentine la ponderi egale, ar mai exista vreo evolutie istorică?

Nu înţeleg întrebarea. Adică dacă n-am avea o perspectivă "şefă", n-ar mai exista evoluţie istorică?

QUOTE
Ce distinctie ai mai vedea, de pildă, între capitalismul românesc interbelic si epoca ceausistă

Din ce punct de vedere vrei să-ţi spun distincţia? Din punct de vedere informaţional? Economic? Sexual? Cultural? Religios? Artistic? Fix asta spuneam: depinde de punctul de vedere (şi niciunul nu e "şef" -- decât în mintea celor ce preţuiesc foarte mult unul anume şi vor să demonstreze că acela ar fi în mod obiectiv mai important decât celelalte).

QUOTE
Putem vorbi de societatea informatională a Atenei lui Pericle în aceiasi termeni în care vorbim despre societătile informationale de astăzi?

Dacă prin "în aceiaşi termeni" înţelegi că am putea pune egalitate între circulaţia informaţiei în Atena lui Pericle şi în societatea capitalistă modernă, atunci evident că nu susţin aşa ceva. Dacă prin "în aceiaşi termeni" te referi la aplicarea aceloraşi noţiuni generale (şi observarea diferenţelor ce rezultă din aplicarea acestor noţiuni), atunci consider că da, putem vorbi în aceiaşi termeni.

QUOTE
Treaba cu factorul sexual, ca singurul candidat le sefie n-am înteles-o. In ce fel de societate?

Perspectiva sexuală nu aparţine vreunei societăţi. Ea aparţine filosofului, istoricului, cercetătorului care optează să studieze lucrurile din acel punct de vedere. Dacă la un congres imaginar s-ar încinge o ceartă între diverşi cercetători, fiecare susţinând că perspectiva sa e mai bună pentru a studia istoria societăţii (unul susţinând perspectiva economică, altul cea sexuală, altul cea religioasă, altul cea artistică etc.), eu aş înclina să spun că niciunul n-are dreptate: toţi factorii aceştia coexistă în istorie, fără ca vreunul să fie "Cel Dominant". Dar dacă totuşi cineva m-ar forţa să-i dau dreptate unuia (măcar cu 1% mai multă dreptate decât celorlalţi), atunci l-aş alege pe cel cu perspectiva sexuală.

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 26 Jun 2006, 04:55 PM
Mesaj #64


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (jet li @ 26 Jun 2006, 05:00 PM)
ce e "Capitalul"?

Este o lucrare scrisă de Karl Marx. În principal despre ideile din acea carte e vorba în acest topic (vezi titlul său).

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jock
mesaj 27 Jun 2006, 12:32 PM
Mesaj #65


Vataf
***

Grup: Membri
Mesaje: 197
Inscris: 18 February 04
Forumist Nr.: 2.263



Amenhotep (26 Jun 2006, 05:53 PM)
QUOTE
Nu înţeleg întrebarea. Adică dacă n-am avea o perspectivă "şefă", n-ar mai exista evoluţie istorică?

Evolutie istorică înseamnă schimbare a structurii unei societăti. Ori, această structură este determinată de relatiile ce leagă între ele elementele sistemului: relatiile directe între membrii societătii (prietenie, ură, dragoste, relatii sexuale, etc.), relatii la nivel de sub-structuri (clase sociale), pe care pune accentul Marx, si relatii de la sistem la element (supunerea fată de legile juridice, pe care le reglementează statul, supunerea fată de legile morale, pe care le reglementează institutiile religioase, etc.). Având în vedere mâcar acest fapt, că relatiile nu se instituie toate la acelasi nivel (nu numai între indivizi sau numai între familii, să zicem), e suficient să tragem concluzia că diversele perspective din care putem studia o societate nu sunt echivalente si impactul pe care-l poate avea modificarea unui anumit tip de relatie asupra societătii în ansamblul ei poate fi mai mic sau mai mare, în functie de rolul pe care-l joacă acel tip de relatie în asigurarea stabilitătii sistemului. Marx, de pildă, a considerat că relatiile economice între clase sunt cele mai determinante în acest sens si i s-a părut just să studieze istoria societătii din această perspectivă. Bineînteles, ai tot dreptul să privesti istoria din orice perspectivă doresti, dar asta nu-ti va aduce lămuriri în legătură cu cauzele unor evenimente majore. Studiind istoria d.p.d.v. al relatiilor sexuale sau a modei vestimentare, nu vei ajunge, zic eu, să întelegi cruciadele, expansiunea imperiului otoman, revolutia franceză, aparitia gulagurilor sovietice sau ascensiunea lui Hitler. Vei întelege cel mult aparitia bordelurilor, fenomenul concubinajului, înmultirea divorturilor, miscarea hippy, aparitia perucilor, a izmenelor vătuite si a sutienelor, precum si variatia lungimii fustei la femei. ohyeah.gif Toate acestea ar putea avea un oarecare rol în asigurarea perpetuării speciei, dar nu cred că au putut determina în mod constant marele curs al istoriei (desi accidental ar fi putut s-o facă, în anumite momente critice, a propos de nasul Cleopatrei; stiinta nu se poate ocupa însă de accidente).
Exact la fel, ai putea studia atomul din perspectiva interactiunilor gravitationale, dar asta nu te va lămuri mai deloc în privinta comportamentului atomului, pentru că fortele gravitationale sunt prea slabe la acest nivel. Sau ai putea studia sistemul solar din perspectiva interactiunilor electromagnetice, nu te împiedică nimeni, dar ai putea astfel să explici miscarea planetelor si stabilitatea lor pe orbite?
Eu cred că întotdeauna există o "perspectivă sefă" ce asigură coeziunea si stabilitatea sistemului în mai mare măsură decât celelalte perspective, iar sarcina stiintei este să găsească această perspectivă, pe temeiul căreia îsi permite să le ignore pe celelalte. Dacă toate perspectivele ar fi echivalente, totul ar fi un melanj ininteligibil de relatii, din care nu s-ar putea constitui nici un sistem si nici o istorie, pentru simplul motiv că aparitia unei stabilităti, a unui sistem nu înseamnă altceva decât privilegierea obiectivă (deci nu numai ca optiune a subiectului cunoscător) a unei perspective în raport cu celelalte. Iar asta înseamnă să acorzi un minimum de concesii holismului (ceea ce n-ai să faci, tinând seama de consecventa reductionismului tău).
QUOTE
Din ce punct de vedere vrei să-ţi spun distincţia? Din punct de vedere informaţional? Economic? Sexual? Cultural? Religios? Artistic? Fix asta spuneam: depinde de punctul de vedere (şi niciunul nu e "şef" -- decât în mintea celor ce preţuiesc foarte mult unul anume şi vor să demonstreze că acela ar fi în mod obiectiv mai important decât celelalte).

Poti găsi distinctii din toate aceste puncte de vedere, nu obictez, însă e important să stii cine pe cine determină aici. Ar fi absurd să zici că evolutia artei a determinat instaurarea lui Ceausescu si aparitia acelor kitsch-uri ce proslăveau conducătorul si nu s-a întâmplat, de fapt, invers. Nu confunda cauza cu efectul. In mod obiectiv, este mai importantă cauza decât efectul. Distinctiile pe care le vezi din toate perspectivele ca marcând epocile istorice sunt, cele mai multe din ele, efecte ale unor distinctii la nivelul perspectivelor privilegiate. Cum îti explici, de pildă, disparitia libertinajului sexual odată cu ascensiunea bisericii crestine? Vrei să spui că totul s-a petrecut printr-un fel de armonie prestabilită, fără ca biserica să-si fi impus normele în ce priveste viata sexuală? Iar dacă si le-a impus, poti sustine mai departe să perspectiva sexuală este echivalentă cu cea religioasă?
QUOTE
Perspectiva sexuală nu aparţine vreunei societăţi. Ea aparţine filosofului, istoricului, cercetătorului care optează să studieze lucrurile din acel punct de vedere.

De ce nu? Ar putea să apartină si chiar o fi fost, în societătile primitive, perspectiva dominantă. Cel putin în societătile animale, chiar asta e perspectiva corectă. Conducătorul, de regulă masculul dominant, se decide pe criterii sexuale; ceea ce nu prea se mai întâmplă în societătile umane moderne.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jock
mesaj 20 Jul 2006, 08:19 AM
Mesaj #66


Vataf
***

Grup: Membri
Mesaje: 197
Inscris: 18 February 04
Forumist Nr.: 2.263



alfa, ce se mai aude cu Capitalul? (judecând după unele interventii ale tale din ultima vreme s-ar zice că lectura asta nu-ti prea prieste. Ti-am zis eu să-l tai de pe listă! spoton.gif )

O completare la mesajul anterior. Ce-i reprosez eu lui Marx, în primul rând, este convingerea sa că relatiile economice dintre clase si numai ele reprezintă perspectiva dominantă de-a lungul întregii istorii si marile revolutii sociale sunt date de schimbarea structurii acerstor clase. Eu as zice că adevăratele revolutii în istoria unei societăti sunt date mai degrabă de schimbarea "perspectivei sefe", care determină implicit schimbarea sistemului de valori.

Acest topic a fost editat de jock: 20 Jul 2006, 08:20 AM
Go to the top of the page
 
+Quote Post
March
mesaj 20 Jul 2006, 11:29 AM
Mesaj #67


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 18.844
Inscris: 30 January 04
Din: EU
Forumist Nr.: 2.042



Care ati vazut mormantul lui Marx-Mordechai si a clanului sau din Highgate Cemetery din Londra ? Impresionant pentru un tatuc al comunismului !


--------------------
Un prost gaseste intodeauna unul mai prost , care sa-l admire

Nicolas Boileau


Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 Pagini V  < 1 2
Reply to this topicStart new topic

 



RSS Versiune Text-Only Data este acum: 20 April 2024 - 06:53 AM
Ceaiuri Medicinale Haine Dama Designer Roman