HanuAncutei.com - ARTA de a conversa!
Haine Dama designer roman

Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )

> Dezbateri Filosofie

Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.

2 Pagini V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Karl Marx, Capitalul si Manifestul comunist
alfa
mesaj 22 Jun 2006, 07:27 AM
Mesaj #1


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



M-apuc de citit caramida tatalui nostru. Cand esti la pamant, n-ai bani si femei asa se intampla, o dai pe lecturi. Daca tot imi stric ochii de ce sa n-o pun si de un dialog? Era randul frunzaririi la beblie, dar am renuntat in favoarea capitalului. Cred ca-i mai interesant. biggrin.gif Care ai chef de palavrageala despre opera parintelui esti invitat aici.
E in engleza, facui franceza si germana in scoala, p-asta o invatai singur asa ca n-o sa mearga foarte repede. biggrin.gif Trag la paralele, am si alte chestii nefilosofice de parcurs, va dura zile bune. Voi da citate in engleza, n-am niciun chef sa le traduc. Intelegeti voi ca sunteti dashtepti.
Incep cu Manifesul comunist. Asta-i in romana. http://www.marxists.org/romana/m-e/1840s/manifest/index.htm

Acest topic a fost editat de alfa: 22 Jun 2006, 07:29 AM


--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Catalin
mesaj 22 Jun 2006, 08:42 AM
Mesaj #2


Filosof boem
******

Grup: Membri
Mesaje: 6.222
Inscris: 10 July 03
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 445



Mie mi-a placut asta:
QUOTE

S-a obiectat că prin desfiinţarea proprietăţii private va īnceta orice activitate şi că o lene generală va cuprinde lumea.

Dacă ar fi aşa, societatea burgheză ar fi trebuit demult să piară din cauza trīndăviei, căci īn această societate cei care lucrează nu agonisesc, iar cei care agonisesc nu lucrează.


E greu sa ii gasesti vreo obiectie, nu? rolleyes.gif


--------------------
A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
Go to the top of the page
 
+Quote Post
alfa
mesaj 22 Jun 2006, 09:13 AM
Mesaj #3


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



QUOTE
Istoria tuturor societăţilor de pīnă azi[15] este istoria luptelor de clasă.

Omul liber şi sclavul, patricianul şi plebeul, nobilul şi iobagul, meşterul[16] şi calfa, īntr-un cuvīnt asupritorii şi asupriţii se aflau īntr-un permanent antagonism, duceau o luptă neīntreruptă, cīnd ascunsă, cīnd făţişă, o luptă care de fiecare dată se sfīrşea printr-o prefacere revoluţionară a īntregii societăţii, sau prin pieirea claselor aflate īn luptă.


Este istoria explicabila prin lupta de clasa? Aveau cu adevarat indivizii constiinta apartenentei la o clasa, aflata in opozitie cu alta, inainte de Marx? Poate fi simplificat intr-atat raportul social incat sa vedem doar asupritori si asupriti? Revolutiile, rascoalele etc fusesera efectul unui "concept in dezvoltare", care a "produs" istoria sau simple nemultumiri colective explicabile "local" ?
Ideea e hegeliana. Evolutia are loc prin sinteza ( revolutia ) tezei si antitezei ( clasele, asupritii si asupritorii ).
Este evolutia conflictuala ( lupta de clasa, rasism, conflictul religios ) o realitate sau un pretext? Celalalt, raul, altul ( musulmanul, teroristul , burghezul, ungurul, evreul, tiganul, diavolul, strainul, negrul ) tin de contrast, de o manevra folosita de toti cei care vor sa controleze, anunta manifestarea vointei de putere, judecata in alb-negru sau sunt realitati istorice trans-individuale prin care se dezvolta societatea? Pregatesc terenul marelui mit: Albul Civilizator, Proletarul, Mesia Poporului, Iluminatul Oriental, Salvatore della patria, Sabia Dreptatii gata sa taie capul balaurului, Intruchiparea Binelui sau/si Dreptatii, simple constructe deghizand vointa de putere sau urmeaza logica unei dezvoltari coerente proeictata eventual intr-o stare finala care absoarbe lupta in perfectiunea linistita a unei asezari ideale?

QUOTE
Īn epocile mai īndepărtate ale istoriei găsim aproape pretutindeni o īmpărţire completă a societăţii īn diferite stări, o scară variată de poziţii sociale. Īn Roma antică găsim patricieni, cavaleri, plebei, sclavi; īn evul mediu: feudali, vasali, breslaşi, calfe, iobagi şi, pe līngă aceasta, mai īn fiecare din aceste clase găsim trepte distincte.


Observatia pare justa. Pune si problema moralitatii privilegiului. Pana la urma ce criterii stateau la baza impartirii? Meritul de a te fi nascut intr-o anumita familie? E suficient? E drept?
Mai actual naste intrebarea legitimitatii proprietatii si meritului. Isi exploateaza patronul angajatii? Castigul sau e rodul meritului? Accesul la capital respecta macar egalitatea de sanse?



QUOTE
Societatea burgheză modernă, ridicată pe ruinele societăţii feudale, nu a desfiinţat antagonismele de clasă. Ea a creat doar clase noi, condiţii noi de asuprire, forme noi de luptă, īn locul celor vechi.

Epoca noastră, epoca burgheziei, se deosebeşte īnsă prin faptul că a simplificat antagonismele de clasă. Societatea īntreagă se scindează din ce īn ce mai mult īn două mari tabere duşmane, īn două mari clase direct opuse una alteia: burghezia şi proletariatul.

Din iobagii evului mediu proveniră tīrgoveţii primelor oraşe; din aceşti tīrgoveţi se dezvoltară primele elemente ale burgheziei.

Descoperirea Americii, ocolirea Africii pe mare au deschis burgheziei īn ascensiune un nou cīmp de acţiune. Piaţa Indiilor orientale şi cea chineză, colonizarea Americii, schimbul cu coloniile, īnmulţirea mijloacelor de schimb şi a mărfurilor īn genere au dat negoţului, navigaţiei, industriei un avīnt necunoscut pīnă atunci, făcīnd prin aceasta ca elementul revoluţionar din societatea feudală īn descompunere să se dezvolte cu rapiditate.

Modul de organizare feudal, sau corporativ, de pīnă atunci al industriei nu mai putea satisface cererea de produse, care creştea o dată cu crearea de noi pieţe. Manufactura i-a luat locul. Meşterii breslaşi au fost īnlăturaţi de către starea de mijloc industrială; diviziunea muncii dintre diferitele corporaţii a dispărut, făcīnd loc diviziunii muncii īnăuntrul fiecărui atelier.

Dar pieţele se īnmulţeau fără īncetare, cererea creştea necontenit. Manufactura a devenit şi ea neīndestulătoare. Atunci aburul şi maşina au revoluţionat producţia industrială. Marea industrie modernă a luat locul manufacturii, locul stării de mijloc industriale l-au luat industriaşii milionari, şefi ai unor īntregi armate industriale, burghezii moderni.

Marea industrie a creat piaţa mondială, pe care a pregătit-o descoperirea Americii. Piaţa mondială a dus la o dezvoltare imensă a comerţului, navigaţiei şi comunicaţilor pe uscat. Această dezvoltare a influenţat, la rīndul ei, asupra extinderii industriei, şi, īn aceeaşi măsură īn care se extindeau industria, comerţul, navigaţia, căile ferate, se dezvolta şi burghezia, mărindu-şi capitalurile şi īmpingīnd pe planul al doilea toate clasele rămase din evul mediu.

Vedem deci că burghezia modernă este ea īnsăşi produsul unui īndelungat proces de dezvoltare, al unui şir de revoluţii īn modul de producţie şi de schimb.

Fiecare din aceste trepte de dezvoltare a burgheziei a fost īnsoţită de un progres politic corespunzător[17]. Stare asuprită sub domnia feudalilor, asociaţie īnarmată ce se administra singură īn comună[18], ici republică municipală independentă, dincolo stare a treia, datoare să plătească biruri monarhiei[19]; apoi, pe vremea manufacturii, contrapondere īmpotriva nobilimii īn monarhia bazată pe stări sau absolută, temelie principală a marilor monarhii īn genere, burghezia a cucerit, īn sfīrşit, de la crearea marii industrii şi a pieţei mondiale, puterea politică exclusivă īn statul reprezentativ modern. Puterea de stat modernă nu este decīt un comitet care administrează treburile obşteşti ale īntregii clase burgheze.

Burghezia a avut īn istorie un rol cīt se poate de revoluţionar.


Ma asteptam sa ma lumineze cu evolutia istoric-dialectica a burgheziei, cu aparitia ei dintr-un conflict intre clase nu prin prefaceri economice. Inseamna ca nu lupta de clasa ci dezvoltarea mijloacelor de productie schimba raporturile si genereaza clasele? hmm.gif

p.s Nu voi cita tot. Strategia inceputului. Debutez cu intrebari si scurte observatii sa-mi fixez termenii. N-am batut deloc poteca pana acum nu mi-e usor. tongue.gif

Acest topic a fost editat de alfa: 22 Jun 2006, 09:24 AM


--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Promo Contextual
mesaj 22 Jun 2006, 09:13 AM
Mesaj #


ContextuALL









Go to the top of the page
 
Quote Post
dead-cat
mesaj 22 Jun 2006, 09:53 AM
Mesaj #4


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.203
Inscris: 6 April 04
Din: On the Rhine
Forumist Nr.: 2.942



QUOTE

Mai actual naste intrebarea legitimitatii proprietatii si meritului. Isi exploateaza patronul angajatii? Castigul sau e rodul meritului? Accesul la capital respecta macar egalitatea de sanse?

a se defini "exploatare".
vremea cin Marx si-a redactat gindurile (aprovizionat fiind cu vin bun de catre burghezul Engels), "acceptabilul" avea o alta definitie ca azi. si productivitatea un alt indicator dealtfel.


--------------------
Black holes are where God divided by zero.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 22 Jun 2006, 10:51 AM
Mesaj #5


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (alfa @ 22 Jun 2006, 10:13 AM)
QUOTE
Istoria tuturor societăţilor de pīnă azi este istoria luptelor de clasă.

Este istoria explicabila prin lupta de clasa?

Afirmaţia citată nu spune că istoria ar fi explicabilă prin lupta de clasă.

Ci spune că dacă iei şi scrii temeinic istoria luptelor de clasă, observi că ai cam scris istoria societăţii omeneşti.

Afirmaţia nu mi se pare greşită (sau, īn orice caz, obiecţia ridicată de tine nu mi se pare justă).

QUOTE
Aveau cu adevarat indivizii constiinta apartenentei la o clasa, aflata in opozitie cu alta, inainte de Marx?

Din nou, nu văd de ce-ar fi relevant. Ce importanţă are dacă indivizii aveau sau nu conştiinţa apartenenţei la o clasă? Afirmaţia lui Marx poate fi adevărată sau falsă independent de existenţa/inexistenţa "conştiinţei apartenenţei la clasă".

Un exemplu: Dacă un economist formulează legea cererii şi ofertei, obiecţia "Da' ce, oamenii sunt conştienţi de această lege?" nu stă īn picioare. Legea ar putea fi valabilă fără că oamenii să aibă conştiinţa valabilităţii ei.

La fel şi cu afirmaţia lui Marx -- ea ar putea fi adevărată chiar dacă indivizii nu aveau deloc conştiinţa apartenenţei la o clasă socială.

QUOTE
Poate fi simplificat intr-atat raportul social incat sa vedem doar asupritori si asupriti?

Păi... nu ştiu ce să zic. Marx propune un model. Ca orice model, presupune nişte simplificări.

Poate fi simplificat īntr-atāt fenomenul traversării unui pod īncāt să vedem doar puncte materiale de mase m, cu viteze v şi acceleraţii a? Maşinile şi oamenii din ele, cu gāndurile, speranţele şi emoţiile lor, la asta se reduc?

Nu, eu cred că obiecţia "E o simplificare! Deci nişte chestii se pierd, nu e bine!" e greşită. Sau, cel puţin, nu poate funcţiona singură.

Criteriul fundamental după care apreciem dacă un model e bun sau nu eu zic că este "Dă rezultate bune? Face predicţii bune?" Aşa vedem de exemplu că reducerea la puncte materiale a maşinilor conduse de oameni e OK īn contextul calculului rezistenţei podului, pentru că ne conduce la rezultate bune (podul calculat astfel rezistă, nu se rupe). Un criteriu similar cred că trebuie aplicat şi īn cazul teoriei lui Marx.

QUOTE
Revolutiile, rascoalele etc fusesera efectul unui "concept in dezvoltare", care a "produs" istoria sau simple nemultumiri colective explicabile "local"?

Iarăşi, cred că e vorba de o confuzie.

"Conceptul īn dezvoltare" aparţine cercetătorului, istoricului. Nu scalvului/muncitorului/iobagului. Sunt două nivele aici:

1. Persoanei X i se aplică conceptul C -- adică e valabil să spunem (noi, din exterior) despre X că C.

2. Persoana X concepe (īn mintea ei) conceptul C.

Nu trebuie confundate cele două. Pentru un concept C şi o persoană X, 1 ar putea fi adevărată şi 2 falsă.

Deci falsitatea lui 2 nu este argument care s-o clatine pe 1.

a

PS: Nu-i iau apărarea lui Marx, ci discut strict validitatea obiecţiilor/argumentelor.


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kyklos
mesaj 22 Jun 2006, 11:24 AM
Mesaj #6


Ex-Colimator
******

Grup: Membri
Mesaje: 2.439
Inscris: 25 November 05
Din: Cosmos , Cetatean al Cosmosului
Forumist Nr.: 7.332



Filosofia socialista a avut de suferit la ramura economica , de aceea nu a mai rezistat acest sistem utopic :
"totii oamenii sa fie egali"era un motto folosit in vremurile demult apuse .


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MIA
mesaj 22 Jun 2006, 12:05 PM
Mesaj #7


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.320
Inscris: 21 April 04
Din: Timisoara, Romania
Forumist Nr.: 3.188



QUOTE (Colimator @ 22 Jun 2006, 12:24 PM)

"totii oamenii sa fie egali"era un motto folosit in vremurile demult apuse .

Un motto neaplicat ad-literram nicaieri si nici macar aproximativ ( si in sistemul "comunist" defunct existau diferente serioase, legale, de venit ). rolleyes.gif

Din alt punct de vedere insa ... tot ca lozinca si eventual un pic modificat ca forma l-am intilnit intr-o groaza de lucrari octidentale dupa 1990. De ex. in Regulamentele interne de la firme multinationale. tongue.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jock
mesaj 22 Jun 2006, 12:57 PM
Mesaj #8


Vataf
***

Grup: Membri
Mesaje: 197
Inscris: 18 February 04
Forumist Nr.: 2.263



alfa (22 Jun 2006, 08:27 AM)
QUOTE
M-apuc de citit caramida tatalui nostru. Cand esti la pamant, n-ai bani si femei asa se intampla, o dai pe lecturi. Daca tot imi stric ochii de ce sa n-o pun si de un dialog? Era randul frunzaririi la beblie, dar am renuntat in favoarea capitalului.

Bun, cu lipsa banilor si femeilor e de-nteles uneori, dar īn ce priveste lectura n-aveai de ales decāt īntre Biblie si Capital? Si mai vrei sć-l citesti si-n englezć! Pći l-ai putea gćsi īn romānć pe la biblioteci (dacć nu l-au pus pe foc īn '89) sau cere-i lui Iliescu sć ti-l īmprumute (e posibil sć ti-l dćruiascć chiar, cu autograf).
QUOTE
Este istoria explicabila prin lupta de clasa? Aveau cu adevarat indivizii constiinta apartenentei la o clasa, aflata in opozitie cu alta, inainte de Marx? Poate fi simplificat intr-atat raportul social incat sa vedem doar asupritori si asupriti?

Eu sunt convins cć nu. De aceea mi se pare pierdere de timp sć mai buchisesti Capitalul, cel putin dacć n-o faci din purć curiozitate, ci pentru a-ti lćmuri niste lucruri. Eu cred cć evolutia societćtilor si-ar gćsi o explicatie mult mai bunć prin prisma teoriei sistemelor, folosind concepte precum echilibru, interactiune, stabilitate, instabilitate, fluctuatii, feedback (negativ si pozitiv, stabilizator si destabilizator), etc. Aceste concepte nu existau pe vremea lui Marx decāt īn formele lor extremizate: interactiunea era redusć la contradictie (antagonismul asuprit - asupritor), stabilitćtile erau clasele sociale aproape imuabile, fćrć trepte intermediare īntre ele, instabilitćtile erau revolutiile care conduceau brusc la o nouć structurć socialć, etc.
QUOTE
Revolutiile, rascoalele etc fusesera efectul unui "concept in dezvoltare", care a "produs" istoria sau simple nemultumiri colective explicabile "local" ?
Ideea e hegeliana. Evolutia are loc prin sinteza ( revolutia ) tezei si antitezei ( clasele, asupritii si asupritorii ).

Istoria societćtilor umane ar trebui sć respecte totusi o schemć a devenirii īn genere, pe care o gćsesc destul de bine exprimatć prin triada hegelianć. Nu intru īn detalii aici; e suficient sć spun cć astfel de schemć nu ar impune constrāngeri, determinćri particulare, ci ar fi chiar definitia devenirii. Ceea ce conferć particularitćtile istoriei umane ar veni apoi din specificitatea naturii omului, a suportului (mediul) pe care se desfćsoarć aceasta si, nu īn ultimul rānd, a diverselor accidente istorice aparent nesemnificative (dacć nasul Cleopatrei era mai scurt...).
Marx opereazć īnsć o dublć simplificare: o datć reduce complexitatea raporturilor dintre clase la simple conflicte antagonice, apoi reduce si complexitatea relatiilor sociale la cele economice. Faptul e oarecum scuzabil pentru cć din aceastć perspectivć el putea īntrezćri mai clar īn istorie schema dialecticii hegeliene. Mai mult, e chiar posibil ca diversitatea relatiilor sociale sć se reducć īn mod obiectiv la relatii economice (aceasta pare a fi tendinta actualć si era asa īncć de pe vremea lui Marx), dar asta nu īnseamnć cć de la īnceput a predominat acest tip de relatii.
Acum sć īncerc sć-ti rćspund la īntrebarea propriu-zisć. "Conceptul īn dezvoltare" ce ar fi produs istoria nu putea produce o anumitć istorie, precum cea umanć. Revolutiile nu sunt predeterminate de legea generalć a devenirii decāt īn sensul cć orice istorie trebuie sć continć astfel de momente de trecere de la o structurć socialć la alta, altfel nu mai e istorie (o scocietate absolut stabilć ar iesi din istorie). Dar revolutiile nu trebuie sć fie neapćrat de amploare, pot fi si mici schimbćri ce se acumuleazć īn timp. In rest, īnsiruirea faptelor istorice ca atare, cum ar fi momentul declansćrii unei rćscoale, etc., sunt conditionate local, de numerosii factori ce determinć starea de stabilitate a sistemului. Cam īn felul cum spunea Loretz, cć fālfāitul aripilor unui fluture este suficient sć conducć, īn anumite conditii, la formarea unui uragan.
QUOTE
Ma asteptam sa ma lumineze cu evolutia istoric-dialectica a burgheziei, cu aparitia ei dintr-un conflict intre clase nu prin prefaceri economice. Inseamna ca nu lupta de clasa ci dezvoltarea mijloacelor de productie schimba raporturile si genereaza clasele?

Precum vezi, Marx este deja obligat sć complice putin treaba: istoria nu se petrece ca o īnlćntuire de teze si sinteze doar la nivelul claselor sociale (si vine la sfārsit proletariatul ca sintezć finalć), ci trebuie luat īn considerare cel putin si suportul pe care stau aceste clase (mediul, adicć mijloacele de productie si resursele naturale), suport ce se schimbć si el. Avem aici de fapt o dublć conditionare: ierarhia socialć influenteazć dezvoltarea mijloacelor de productie care, la rāndul lor, influenteazć ierarhia socialć. Acest reglaj se poate petrece īn principiu fie īn pasi mici, provocānd transformćri structurale lente, fie printr-o veritabilć revolutie, probabil atunci cānd n-a functionat conexiunea necesarć unei ajustćri normale si s-au acumulat mari dezechilibre. (Cred cć ar fi greu de controlat un astfel de mecanism. Cu cāt o anume structurć socialć a devenit mai stabilć, cu atāt aceastć conexiune devine mai slabć si se creazć premisele unui dezechilibru major.) Marx īnsć nu ia īn calcul decāt ultima posibilitate.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
alfa
mesaj 22 Jun 2006, 01:16 PM
Mesaj #9


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



QUOTE (Amenhotep @ 22 Jun 2006, 11:51 AM)
QUOTE (alfa @ 22 Jun 2006, 10:13 AM)
QUOTE
Istoria tuturor societăţilor de pīnă azi este istoria luptelor de clasă.

Este istoria explicabila prin lupta de clasa?













QUOTE
Afirmaţia citată nu spune că istoria ar fi explicabilă prin lupta de clasă.

Ci spune că dacă iei şi scrii temeinic istoria luptelor de clasă, observi că ai cam scris istoria societăţii omeneşti.


Care-i diferenta? Din ce am citit pana acum nu ma convinge deloc ca istoria are de a face cu lupta de clasa. Dezvoltarea burgheziei e legata de factorii de productie nu de lupta de clasa. Nu sesizez nuanta, diferenta dintre istoria explicata prin lupta de clasa si istoria descrisa complet prezentand lupta de clasa.

QUOTE
QUOTE
Aveau cu adevarat indivizii constiinta apartenentei la o clasa, aflata in opozitie cu alta, inainte de Marx?

Din nou, nu văd de ce-ar fi relevant. Ce importanţă are dacă indivizii aveau sau nu conştiinţa apartenenţei la o clasă? Afirmaţia lui Marx poate fi adevărată sau falsă independent de existenţa/inexistenţa "conştiinţei apartenenţei la clasă".


Corect.

QUOTE
QUOTE
Poate fi simplificat intr-atat raportul social incat sa vedem doar asupritori si asupriti?

Păi... nu ştiu ce să zic. Marx propune un model. Ca orice model, presupune nişte simplificări.

Poate fi simplificat īntr-atāt fenomenul traversării unui pod īncāt să vedem doar puncte materiale de mase m, cu viteze v şi acceleraţii a? Maşinile şi oamenii din ele, cu gāndurile, speranţele şi emoţiile lor, la asta se reduc?

Nu, eu cred că obiecţia "E o simplificare! Deci nişte chestii se pierd, nu e bine!" e greşită. Sau, cel puţin, nu poate funcţiona singură.

Criteriul fundamental după care apreciem dacă un model e bun sau nu eu zic că este "Dă rezultate bune? Face predicţii bune?" Aşa vedem de exemplu că reducerea la puncte materiale a maşinilor conduse de oameni e OK īn contextul calculului rezistenţei podului, pentru că ne conduce la rezultate bune (podul calculat astfel rezistă, nu se rupe). Un criteriu similar cred că trebuie aplicat şi īn cazul teoriei lui Marx.


Nu e o obiectie "tare", nici n-am pretentia ca poate "functiona" singura. E doar o supozitie abia incepui sa citesc. Propun sa urmarim predictiile modelului.

QUOTE
QUOTE
Revolutiile, rascoalele etc fusesera efectul unui "concept in dezvoltare", care a "produs" istoria sau simple nemultumiri colective explicabile "local"?

Iarăşi, cred că e vorba de o confuzie.

"Conceptul īn dezvoltare" aparţine cercetătorului, istoricului. Nu scalvului/muncitorului/iobagului. Sunt două nivele aici:

1. Persoanei X i se aplică conceptul C -- adică e valabil să spunem (noi, din exterior) despre X că C.

2. Persoana X concepe (īn mintea ei) conceptul C.

Nu trebuie confundate cele două. Pentru un concept C şi o persoană X, 1 ar putea fi adevărată şi 2 falsă.

Deci falsitatea lui 2 nu este argument care s-o clatine pe 1.


Acel sau creeaza confuzii. Ai dreptate nu-i excluziune, sunt doua nivele, pot fi indeplinite simultan ambele conditii.





--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post
alfa
mesaj 22 Jun 2006, 01:22 PM
Mesaj #10


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



dead-cat

QUOTE
a se defini "exploatare".
vremea cin Marx si-a redactat gindurile , "acceptabilul" avea o alta definitie ca azi. si productivitatea un alt indicator dealtfel.


Care-i "biznisul" productivitatii cu exploatarea ? Ce definitie avea "acceptabilul" ?

QUOTE
(aprovizionat fiind cu vin bun de catre burghezul Engels)


Irelevant. biggrin.gif

In contextul asta exploatarea vrea sa zica asa: unii trudesc si altii stau cu burta la soare si incaseaza cea mai mare parte din venit. Atenuat chiar daca muncesc si patronii nu se justifica diferenta veniturilor ( problema distributiei )
Capitalul aduce castig. E corect? Poate ca da. Dar nivelul ? wink.gif
O alta problema: accesul la capital respecta egalitatea sanselor?


--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MIA
mesaj 22 Jun 2006, 01:56 PM
Mesaj #11


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.320
Inscris: 21 April 04
Din: Timisoara, Romania
Forumist Nr.: 3.188



QUOTE (alfa @ 22 Jun 2006, 02:16 PM)
Care-i diferenta? Din ce am citit pana acum nu ma convinge deloc ca istoria are de a face cu lupta de clasa.

Cred ca problema e gresit pusa - in ceea ce priveste rolul istoriei in acest caz. rolleyes.gif

Adica e clar ca stiintele sociale nu pot organiza "experimente stiintifice" pe scara larga si de-aia cei care elaboreaza teorii generale sunt obligati sa incerce :
1. sa desluseasca din faptele trecutului - singurele pe care le pot avea la dispozitie in mod controlat - mecanisme care sa conduca la stabilirea unor premise de lucru;
2. teoria odata elaborata sa se incerce un fel de "verificare" a sa prin analizarea faptelor trecutului.

Teoria lui Marx este foarte valoroasa, si de-aia Marx e si socotit unul din titanii fondatori ai sociologiei, pentru ca el a fondat ceea ce se numeste ( daca nu ma inseala memoria ) "teoria sociologica a conflictului", conflictul generat de lupta de clasa fiind - si aici mi se pare corecta premisa sa - una din cele mai puternice si constante forme de conflict de-a lungul Istoriei omenirii. Trist poate, dar cam adevarat. sorry.gif

Intrebarea de fapt cred ca e alta : surpinde teoria conflictului cele mai importante/pregnante/cu potential de modificare aspecte si fenoneme ale societatii ? rolleyes.gif
Si aici, in buna masura, raspunsul cred ca e negativ sau, oricum, cu puternice limitari. In fiecare om - in medie, si asta e reproductibil si la scara societatii per ansamblu - exista atit tendinte de "revolta" cit si de "acomodare" cu sistemul. Dupa cum arata in mod magistral Th. Veblen saminta de stabilitate a Sistemului ( social in general, capitalist in particular ) rezida ( si ) din faptul ca - in foarte multe cazuri - muncitorii ( cei defavorizati de societate si mersul Sistemului ) nu aspira neaparat sa devina patroni/superiori ci se multumesc sa fie "emulii exploatatorilor" in cercul lor de cunoscuti, amici etc. wink.gif
Cit timp omul nu e pus in situatii extreme ( fapt recunoscut si de Marx de altfel, caci el vorbeste de pauperizarea crescinda a proletariatului ca si conditie pentru "ascutirea luptei de clasa" tongue.gif ) conflictul fatis si constientizat e inlocuit de o serie de conflicte mocnite si/sau acceptarea concesiilor facute de Sistem.

QUOTE

Dezvoltarea burgheziei e legata de factorii de productie nu de lupta de clasa.


Aici cred ca ar fi util de facut diferentierea, ca si in cazul lui Weber, intre ceea ce scrie K. Marx ( sincer sa fiu eu am ramas un pic surprins citind "Critica economiei politice ca stiinta" de cit de nuantate sunt multe din afirmatiile sale ) si "vulgata marxista" cu care cei din fostul blocul estic si nu numai au fost intoxicati zeci de ani ... sad.gif
Din cite am inteles eu ideea lui Marx e ca burghezia a aparut ca datorita unor transformari incipiente in dezvoltarea factorilor de productie si apoi, cind a atins un anumit nivel care i-a permis sa-si dezvolte ... "constiinta de clasa" tongue.gif , a continuat sa sustina dezvoltarea factorilor de productie ca si forma de afirmare ca si clasa in detrimentul vechii aristocratii. unsure.gif Poate gresesc, dar asta a fost ce am priceput eu. smile.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
alfa
mesaj 22 Jun 2006, 01:57 PM
Mesaj #12


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



jock

QUOTE
n-aveai de ales decāt īntre Biblie si Capital?


Ba da, tocmai spuneam ca-mi bag nasul prin mai multe jucarii. Erau pe lista ce sa le fac? biggrin.gif

QUOTE
Eu cred cć evolutia societćtilor si-ar gćsi o explicatie mult mai bunć prin prisma teoriei sistemelor, folosind concepte precum echilibru, interactiune, stabilitate, instabilitate, fluctuatii, feedback (negativ si pozitiv, stabilizator si destabilizator), etc.


E vorba de curiozitate, nu-mi imaginez ca voi gasi cea mai buna explicatie a evolutiei societatilor.

QUOTE
interactiunea era redusć la contradictie (antagonismul asuprit - asupritor), stabilitćtile erau clasele sociale aproape imuabile, fćrć trepte intermediare īntre ele, instabilitćtile erau revolutiile care conduceau brusc la o nouć structurć socialć, etc.


Si eu cred ca simplifica.

QUOTE
Istoria societćtilor umane ar trebui sć respecte totusi o schemć a devenirii īn genere, pe care o gćsesc destul de bine exprimatć prin triada hegelianć. Nu intru īn detalii aici; e suficient sć spun cć astfel de schemć nu ar impune constrāngeri, determinćri particulare, ci ar fi chiar definitia devenirii. Ceea ce conferć particularitćtile istoriei umane ar veni apoi din specificitatea naturii omului, a suportului (mediul) pe care se desfćsoarć aceasta si, nu īn ultimul rānd, a diverselor accidente istorice aparent nesemnificative (dacć nasul Cleopatrei era mai scurt...).


N-ar fi rau sa intri in detalii.

QUOTE
Acum sć īncerc sć-ti rćspund la īntrebarea propriu-zisć. "Conceptul īn dezvoltare" ce ar fi produs istoria nu putea produce o anumitć istorie, precum cea umanć. Revolutiile nu sunt predeterminate de legea generalć a devenirii decāt īn sensul cć orice istorie trebuie sć continć astfel de momente de trecere de la o structurć socialć la alta, altfel nu mai e istorie (o scocietate absolut stabilć ar iesi din istorie).


Ar trebui sa fii putin mai clar. Orice istorie tre` sa contina momente de trecere sau anumite momente de trecere? In primul caz e vorba doar despre devenire, nici macar n-ai nevoie de revolutii, e suficienta o evolutie continua, transformari fara rupturi bruste.

QUOTE

Dar revolutiile nu trebuie sć fie neapćrat de amploare, pot fi si mici schimbćri ce se acumuleazć īn timp.


Adica evolutie.

QUOTE

In rest, īnsiruirea faptelor istorice ca atare, cum ar fi momentul declansćrii unei rćscoale, etc., sunt conditionate local, de numerosii factori ce determinć starea de stabilitate a sistemului. Cam īn felul cum spunea Loretz, cć fālfāitul aripilor unui fluture este suficient sć conducć, īn anumite conditii, la formarea unui uragan.


Exista si altceva care le conditioneaza dincolo de factorii "locali" si devenirea luata in sensul cel mai general?

QUOTE
Precum vezi, Marx este deja obligat sć complice putin treaba: istoria nu se petrece ca o īnlćntuire de teze si sinteze doar la nivelul claselor sociale (si vine la sfārsit proletariatul ca sintezć finalć), ci trebuie luat īn considerare cel putin si suportul pe care stau aceste clase (mediul, adicć mijloacele de productie si resursele naturale), suport ce se schimbć si el. Avem aici de fapt o dublć conditionare: ierarhia socialć influenteazć dezvoltarea mijloacelor de productie care, la rāndul lor, influenteazć ierarhia socialć. Acest reglaj se poate petrece īn principiu fie īn pasi mici, provocānd transformćri structurale lente, fie printr-o veritabilć revolutie, probabil atunci cānd n-a functionat conexiunea necesarć unei ajustćri normale si s-au acumulat mari dezechilibre. (Cred cć ar fi greu de controlat un astfel de mecanism. Cu cāt o anume structurć socialć a devenit mai stabilć, cu atāt aceastć conexiune devine mai slabć si se creazć premisele unui dezechilibru major.) Marx īnsć nu ia īn calcul decāt ultima posibilitate.


De acord.
O observatie. Deocamdata n-am vazut unde da Marx pe branci s-arate cum ierarhia sociala influenteaza mijloacele de productie povesteste despre influenta inversa.
Si o intrebare. Ce factori produc acele mari dezechilibre cauze ale revolutiilor?

p.s. Continuu lectura, am intrerupt-o ca citesc si altele. Precum vezi n-am de ales doar intre Capital si Biblie.
biggrin.gif

Acest topic a fost editat de alfa: 22 Jun 2006, 02:09 PM


--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MIA
mesaj 22 Jun 2006, 01:59 PM
Mesaj #13


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.320
Inscris: 21 April 04
Din: Timisoara, Romania
Forumist Nr.: 3.188



QUOTE (alfa @ 22 Jun 2006, 02:57 PM)
E vorba de curiozitate, nu-mi imaginez ca voi gasi cea mai buna explicatie a evolutiei societatilor.

Intrebarea de baza cred ca e daca putem sau nu sa vorbim de "evolutia societatii umane" sau nu. wink.gif

Si vorbesc serios - nu e doar un calambur.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dead-cat
mesaj 22 Jun 2006, 02:16 PM
Mesaj #14


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.203
Inscris: 6 April 04
Din: On the Rhine
Forumist Nr.: 2.942



QUOTE

Care-i "biznisul" productivitatii cu exploatarea ? Ce definitie avea "acceptabilul" ?

ca banii mai multi rapaortat la 1870 pe care un proletar de proletar ii ia acum sunt reflectati de cresterea productivitatii in ultimii 130 de anisori.

acceptabilul e o variabila ce tine de parametrii contemporani momentului definitei.
QUOTE

QUOTE
(aprovizionat fiind cu vin bun de catre burghezul Engels)


Irelevant. biggrin.gif

ba este. predicam apa si bem vin. un fel de precursor al "clasei" privilegiatiilor in ulterioara implementare a "paradisului proletiilor si taraniilor" (ce bine s-a potrivit!)
QUOTE

In contextul asta exploatarea vrea sa zica asa: unii trudesc si altii stau cu burta la soare si incaseaza cea mai mare parte din venit. Atenuat chiar daca muncesc si patronii nu se justifica diferenta veniturilor ( problema distributiei )

patronul cu investitia, riscul si raspunderea si profitul (mare speram) iar proletarul cu salariul.
QUOTE

Capitalul aduce castig. E corect? Poate ca da. Dar nivelul ? wink.gif

capitalul INVESTIT aduce (poate) cistig. ala sub plapuma n-aduce nimic (in afara de hoti daca se afla).
QUOTE

O alta problema: accesul la capital respecta egalitatea sanselor?

raspunsul pot sa ti-l dea toti "actionarii" firmelor "dot-bomb" de la sfirsitul aniilor '90 ce le-au luat pe credit daca n-au avut capital propriu.


--------------------
Black holes are where God divided by zero.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MIA
mesaj 22 Jun 2006, 02:34 PM
Mesaj #15


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.320
Inscris: 21 April 04
Din: Timisoara, Romania
Forumist Nr.: 3.188



QUOTE (dead-cat @ 22 Jun 2006, 03:16 PM)
ba este. predicam apa si bem vin. un fel de precursor al "clasei" privilegiatiilor in ulterioara implementare a "paradisului proletiilor si taraniilor" (ce bine s-a potrivit!)

In ciuda acestor subsidii Marx a avut totusi o existenta modesta ( pe alocuri chiar mizera ) financiar. rolleyes.gif Asa ca acest aspect nu mi se pare relevant.

Mai degraba mi se pare relevant faptul ca teoreticianul impactului fortelor de productie asupra relatiilor de productie nu ... a fost/vizitat niciodata in viata lui o fabrica !! tongue.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Amenhotep
mesaj 22 Jun 2006, 02:43 PM
Mesaj #16


Cronicar
******

Grup: Moderator
Mesaje: 2.132
Inscris: 16 June 04
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 3.862



QUOTE (alfa @ 22 Jun 2006, 02:16 PM)
QUOTE
Afirmaţia citată nu spune că istoria ar fi explicabilă prin lupta de clasă.

Ci spune că dacă iei şi scrii temeinic istoria luptelor de clasă, observi că ai cam scris istoria societăţii omeneşti.


Care-i diferenta? [...] Nu sesizez nuanta, diferenta dintre istoria explicata prin lupta de clasa si istoria descrisa complet prezentand lupta de clasa.

Păi uite, cineva ar putea spune că dacă iei şi scrii temeinic istoria modei, observi că ai cam scris istoria societăţii omeneşti. Şi eu zic că ar avea dreptate. Adică este inevitabil că o istorie a stilurilor şi preferinţelor de īmbrăcăminte va cam acoperi toată istoria societăţii omeneşti, existānd acolo toate perioadele istorice importante, toate trecerile, schimbările şi transformările societăţii.

Dar această observaţie nu īnseamnă că īncerc să explic istoria societăţii prin factorul modă.

La fel şi cu afirmaţia citată: una e să spui "istoria societăţii = istoria luptei de clasă" şi altceva e să spui "cauza transformărilor sociale = lupta de clasă". Eu am discutat (obiecţia ta la) prima afirmaţie, pentru că īn sensul acesta am īnţeles propoziţia citată: "Istoria tuturor societăţilor de pīnă azi este istoria luptelor de clasă".

a


--------------------
Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dead-cat
mesaj 22 Jun 2006, 02:46 PM
Mesaj #17


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.203
Inscris: 6 April 04
Din: On the Rhine
Forumist Nr.: 2.942



aia din cauza ca avea simtul "cheltuielilor controlate" comparabil unuia care a depus banii la "caritas" in '94.
d-aia, fara sponsorul Engels (care mostenise bucata tatalui sau din firma Ermen & Engels)...

cum stiu ca la zdub e naspa, fara sa fii vazut vreunul pe dinauntru (exceptind Doftana) si Marx nu prea trebuia sa vada o fabrica de textile a aniilor 1850 pe dinauntru ca sa stie ca-i naspa.
mie mi se pare chiar foarte relevant ca unul care vrea sa revolutioneze teoria economiei are probleme cu elementele de baza ale ei. mai ales avind in vedere ca nu facea parte din clasa proletara ci beneficiase de o educatie superioara venind dintr-o familie a "clasei de mijloc".

Acest topic a fost editat de dead-cat: 22 Jun 2006, 02:50 PM


--------------------
Black holes are where God divided by zero.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
alfa
mesaj 22 Jun 2006, 03:00 PM
Mesaj #18


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



MIA

QUOTE
Teoria lui Marx este foarte valoroasa, si de-aia Marx e si socotit unul din titanii fondatori ai sociologiei, pentru ca el a fondat ceea ce se numeste ( daca nu ma inseala memoria ) "teoria sociologica a conflictului", conflictul generat de lupta de clasa fiind - si aici mi se pare corecta premisa sa - una din cele mai puternice si constante forme de conflict de-a lungul Istoriei omenirii. Trist poate, dar cam adevarat.


Care este sursa conflictului dintre clase?

QUOTE
Intrebarea de fapt cred ca e alta : surpinde teoria conflictului cele mai importante/pregnante/cu potential de modificare aspecte si fenoneme ale societatii ? rolleyes.gif
Si aici, in buna masura, raspunsul cred ca e negativ sau, oricum, cu puternice limitari. In fiecare om - in medie, si asta e reproductibil si la scara societatii per ansamblu - exista atit tendinte de "revolta" cit si de "acomodare" cu sistemul. Dupa cum arata in mod magistral Th. Veblen saminta de stabilitate a Sistemului ( social in general, capitalist in particular ) rezida ( si ) din faptul ca - in foarte multe cazuri - muncitorii ( cei defavorizati de societate si mersul Sistemului ) nu aspira neaparat sa devina patroni/superiori ci se multumesc sa fie "emulii exploatatorilor" in cercul lor de cunoscuti, amici etc. Cit timp omul nu e pus in situatii extreme ( fapt recunoscut si de Marx de altfel, caci el vorbeste de pauperizarea crescinda a proletariatului ca si conditie pentru "ascutirea luptei de clasa" tongue.gif ) conflictul fatis si constientizat e inlocuit de o serie de conflicte mocnite si/sau acceptarea concesiilor facute de Sistem.


Daca nu aspira mai avem conflict? Pana la urma e o problema de psihologie? Nu existenta diferentei de clasa creeaza conflictul, ci constientizarea dezechilibrului nelegitim si revolta in situatii extreme? Daca omul e inclinat sa inchida ochii si sa accepte concesiile Sistemului ma indoiesc ca teoria conflictului explica prea multe. Revolta ar fi exceptia, regula-cel supus.
rolleyes.gif

QUOTE
Din cite am inteles eu ideea lui Marx e ca burghezia a aparut ca datorita unor transformari incipiente in dezvoltarea factorilor de productie si apoi, cind a atins un anumit nivel care i-a permis sa-si dezvolte ... "constiinta de clasa" tongue.gif , a continuat sa sustina dezvoltarea factorilor de productie ca si forma de afirmare ca si clasa in detrimentul vechii aristocratii.


Ce spuneam. Factorii de productie nu lupta de clasa.

dead-cat

QUOTE
ca banii mai multi rapaortat la 1870 pe care un proletar de proletar ii ia acum sunt reflectati de cresterea productivitatii in ultimii 130 de anisori.

acceptabilul e o variabila ce tine de parametrii contemporani momentului definitei.


Tot nu vad legatura. Daca proletarul ia mai multi bani inseamna ca distributia e dreapta? Poate si patronul haleste mai mult. Cresterea productivitatii o datoreaza proprietarului sau muncii sale ?

QUOTE
patronul cu investitia, riscul si raspunderea si profitul (mare speram) iar proletarul cu salariul.


Investeste pentru ca are ce. Risca pentru a castiga mult. Toti sunt raspunzatori intr-o masura sau alta. Profiturile uriase, de regula, n-au in spate merite. Mi-e greu sa fac din Gigi Becali un geniu. Inclin sa cred ca distributia si accesul la capital sunt inechitabile.

QUOTE
capitalul INVESTIT aduce (poate) cistig. ala sub plapuma n-aduce nimic (in afara de hoti daca se afla).


E suficient sa-l depui intr-o banca. Simplu fapt de a investi intr-o societate unde incepand de la manager si terminand cu portarul toata lumea lucreaza pentru tine, iar tu incasezi cea mai mare parte din venit stand la plaja in Miami il numesti merit ( pentru ca munca nu-i poti spune ) ?


--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dead-cat
mesaj 22 Jun 2006, 03:12 PM
Mesaj #19


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.203
Inscris: 6 April 04
Din: On the Rhine
Forumist Nr.: 2.942



QUOTE

Tot nu vad legatura. Daca proletarul ia mai multi bani inseamna ca distributia e dreapta? Poate si patronul haleste mai mult. Cresterea productivitatii o datoreaza proprietarului sau muncii sale ?

proletarul isi vinde timpul. in momentul de fata, 8 ore pe zi, 5 zile pe sapt. daca plata nu i se pare dreapta, n-are decit sa ceara mai mult. daca nu-i da, poate sa incerce in alta parte.
sansele ca el sa capete mai mult sunt invers proportionale cu numarul de oameni care stiu sa faca acelasi lucru. cu alte cuvinte "nu stii nimic deosebit nu cistigi nimic deosebit".
cresterea productivitatii o datoreaza in mare masura proprietarului care a investit (de obicei pe banii lui) in modernizare. ca in ziua de azi lucrii, ca timp, cca 50%-60% mai putin ca in 1850.
patronul, cit o fi halind, haleste pe banii lui.
QUOTE

Investeste pentru ca are ce. Risca pentru a castiga mult. Toti sunt raspunzatori intr-o masura sau alta. Profiturile uriase, de regula, n-au in spate merite. Mi-e greu sa fac din Gigi Becali un geniu. Inclin sa cred ca distributia si accesul la capital sunt inechitabile.

avem definitii diferite asupra ce-i "urias". imi explici care-i lipsa meritelor in spatele realizariilor unor firme profund capitaliste, ca Oracle de exemplu?
QUOTE

E suficient sa-l depui intr-o banca.

aia se numeste "investitie". care are profit (cam naspa ce-i adevarat) si risc (daca depui mai mult de 20 000€). sa-ti amintesc de falimentul bancii Baring?
QUOTE

Simplu fapt de a investi intr-o societate unde incepand de la manager si terminand cu portarul toata lumea lucreaza pentru tine, iar tu incasezi cea mai mare parte din venit stand la plaja in Miami il numesti merit ( pentru ca munca nu-i poti spune ) ?

faptul ca ajungi pina acolo cum se numeste? faptul ca tragi pe dreapta la pensie o numesti merit? io da. cu alte cuvinte, fiecare-si cheltuie banii, cistigati legal sper (daca nu e treaba statului) unde vrea. ca nu te opreste nimeni, proletar fiind, nici sa mergi la munte, nici sa-i bei la crisma. sau, sa-i inmultesti intr-un mod profund capitalist, investindu-i.


--------------------
Black holes are where God divided by zero.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
alfa
mesaj 22 Jun 2006, 03:13 PM
Mesaj #20


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



QUOTE (Amenhotep @ 22 Jun 2006, 03:43 PM)
QUOTE (alfa @ 22 Jun 2006, 02:16 PM)
QUOTE
Afirmaţia citată nu spune că istoria ar fi explicabilă prin lupta de clasă.

Ci spune că dacă iei şi scrii temeinic istoria luptelor de clasă, observi că ai cam scris istoria societăţii omeneşti.


Care-i diferenta? [...] Nu sesizez nuanta, diferenta dintre istoria explicata prin lupta de clasa si istoria descrisa complet prezentand lupta de clasa.

Păi uite, cineva ar putea spune că dacă iei şi scrii temeinic istoria modei, observi că ai cam scris istoria societăţii omeneşti. Şi eu zic că ar avea dreptate. Adică este inevitabil că o istorie a stilurilor şi preferinţelor de īmbrăcăminte va cam acoperi toată istoria societăţii omeneşti, existānd acolo toate perioadele istorice importante, toate trecerile, schimbările şi transformările societăţii.

Dar această observaţie nu īnseamnă că īncerc să explic istoria societăţii prin factorul modă.

La fel şi cu afirmaţia citată: una e să spui "istoria societăţii = istoria luptei de clasă" şi altceva e să spui "cauza transformărilor sociale = lupta de clasă". Eu am discutat (obiecţia ta la) prima afirmaţie, pentru că īn sensul acesta am īnţeles propoziţia citată: "Istoria tuturor societăţilor de pīnă azi este istoria luptelor de clasă".

a

Vrei sa spui ca se limiteaza pur si simplu sa descrie un aspect al istoriei fara sa faca din el "motorul" ei, fara sa-i acorde un privilegiu? Adica ar fi putut spune la fel de bine : "Istoria tuturor societatilor de pana azi este istoria modei ? " Ciudat rationament sa identifici partea, un aspect ( moda, lupta de clasa ) cu intregul fara sa ai un motiv precis, fara sa-l pui in prim-plan, fara sa faci din el axa explicativa. Nu stiu ce sa zic, voi citi.


--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MIA
mesaj 22 Jun 2006, 03:23 PM
Mesaj #21


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.320
Inscris: 21 April 04
Din: Timisoara, Romania
Forumist Nr.: 3.188



QUOTE (alfa @ 22 Jun 2006, 04:00 PM)
Care este sursa conflictului dintre clase?

Relatiile de productie care-i plaseaza pe reprezentantii celor doua clase pe pozitii antagonice. smile.gif

QUOTE

Daca nu aspira mai avem conflict?


Aspiratiile apar ( conform lui Marx ) oarecum automat in momentele in care antagonizarea pozitiilor celor doua clase devin din ce in ce mai clare. smile.gif

Din cite stiu eu ulterior enuntarii teoriei conflictului de catre Marx a aparut o "schisma" interna si s-a produs o divizare intre :
1. cei care considera ca preponderent conflictele apar sau mai exact ating apogeul ( si devin motorul schimbarii intr-o societate) in momentul cind are loc o "pauperizare" a celor defavorizati, adica in momentul in care Sistemul isi atinge limitele proprii si incepe sa dea rateuri, intrind in faza de descompunere;
2. cei care considera ca sursa de baza a conflictelor este nemultumirea unor grupuri de potentiali lideri fata de modul cum sunt repartizate "fructele cresterii" intr-un Sistem. smile.gif

QUOTE

raspunsul pot sa ti-l dea toti "actionarii" firmelor "dot-bomb" de la sfirsitul aniilor '90 ce le-au luat pe credit daca n-au avut capital propriu.


Asta cred e deja o trasatura a unui "capitalism modificat" fata de momentul cind scria Marx. La vremea sa mari capitalisti se alimentau in buna masura si din fonduri proprii ( de unde si necesitatea de a avea marje mai mari de profit, deci de a-si exploata mai aprig muncitorii ) si mai putin din fonduri bancare, emisiuni de actiuni etc. rolleyes.gif

QUOTE

Daca omul e inclinat sa inchida ochii si sa accepte concesiile Sistemului ma indoiesc ca teoria conflictului explica prea multe.


De-aia Marx era extrem de critic ( poate cel mai critic ) la adresa asa-numitului "mod de productie asiatic". tongue.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dead-cat
mesaj 22 Jun 2006, 03:26 PM
Mesaj #22


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.203
Inscris: 6 April 04
Din: On the Rhine
Forumist Nr.: 2.942



QUOTE

Asta cred e deja o trasatura a unui "capitalism modificat" fata de momentul cind scria Marx. La vremea sa mari capitalisti se alimentau in buna masura si din fonduri proprii ( de unde si necesitatea de a avea marje mai mari de profit, deci de a-si exploata mai aprig muncitorii ) si mai putin din fonduri bancare, emisiuni de actiuni etc.

partial da. asta spune ceva despre actualitatea teoriei.
desi burse in sensul actual existau de prin 1650 (Amsterdam).


--------------------
Black holes are where God divided by zero.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
alfa
mesaj 22 Jun 2006, 03:45 PM
Mesaj #23


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



dead-cat

QUOTE
proletarul isi vinde timpul. in momentul de fata, 8 ore pe zi, 5 zile pe sapt. daca plata nu i se pare dreapta, n-are decit sa ceara mai mult. daca nu-i da, poate sa incerce in alta parte.


Timpul, munca, nervii etc. Proprietarul poate avea uneori mai mult timp liber, poate sta degeaba si cu toate astea castiga de zeci sau sute de ori mai mult. Forta tehnologica, creata tot de proletari, cu minim de salariati acopera intreaga cerere. Nu-i loc pentru toti, proletarul e presat, tre` sa supravietuiasca si accepta salarii foarte mici comparativ cu profitul intrat in buzunarele incapatoare ale patronului.

QUOTE
sansele ca el sa capete mai mult sunt invers proportionale cu numarul de oameni care stiu sa faca acelasi lucru. cu alte cuvinte "nu stii nimic deosebit nu cistigi nimic deosebit".


Nu-i valabil pentru jupani. biggrin.gif Gigi Becali ce stie sa faca?

QUOTE
cresterea productivitatii o datoreaza in mare masura proprietarului care a investit (de obicei pe banii lui) in modernizare. ca in ziua de azi lucrii, ca timp, cca 50%-60% mai putin ca in 1850.


Vax! Se datoreaza muncii cercetatorilor, profesorilor etc. Proletarii! biggrin.gif

QUOTE
patronul, cit o fi halind, haleste pe banii lui.


Ii merita?

QUOTE
avem definitii diferite asupra ce-i "urias". imi explici care-i lipsa meritelor in spatele realizariilor unor firme profund capitaliste, ca Oracle de exemplu?


Este meritul tuturor celor care lucreaza pentru Oracle nu doar al patronului. Si firmele lui Gigi sunt profund capitaliste. biggrin.gif

QUOTE
aia se numeste "investitie". care are profit (cam naspa ce-i adevarat) si risc (daca depui mai mult de 20 000€). sa-ti amintesc de falimentul bancii Baring?


Riscul investitiei nu-i suficient sa explice gravele dezechilibre ale distributiei veniturilor.

QUOTE
faptul ca ajungi pina acolo cum se numeste?


Norocul unei mosteniri, furt, specula, exploatare. Ce marxist am devenit dupa cateva pagini? laugh.gif Gigi cum a ajuns?

QUOTE
faptul ca tragi pe dreapta la pensie o numesti merit?


Una e sa obtii o pensioara dupa o viata de munca si alta-i sa castigi sume imense de pe urma exploatatilor. biggrin.gif

QUOTE
cu alte cuvinte, fiecare-si cheltuie banii, cistigati legal sper (daca nu e treaba statului) unde vrea. ca nu te opreste nimeni, proletar fiind, nici sa mergi la munte, nici sa-i bei la crisma. sau, sa-i inmultesti intr-un mod profund capitalist, investindu-i.


Ii poti inmulti fara sa meriti. Produsele si serviciile in care investesti sunt realizate de altii. Conteaza cum stii sa-i faci pe ceilalti sa munceasca pentru tine, nu cat de bine lucrezi tu.

Acest topic a fost editat de alfa: 22 Jun 2006, 03:52 PM


--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MIA
mesaj 22 Jun 2006, 03:48 PM
Mesaj #24


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.320
Inscris: 21 April 04
Din: Timisoara, Romania
Forumist Nr.: 3.188



QUOTE (dead-cat @ 22 Jun 2006, 04:26 PM)
partial da. asta spune ceva despre actualitatea teoriei.

Exact. Marx ( dar nu numai el, dupa parerea mea greseala o fac si multi dintre apologetii economiei liberale "pure" si, ce-i si mai grav, inclusiv dintre cei contemporani ) nu pare sa-si fi imaginat ca posibila o situatie in care intre "capitalist" si "intreprinzator" sa existe o diferentiere cvasi-completa, iar de fapt "burghezul" sa nu fie o persoana, ci un actionariat difuz, adesea cu mii de membri, reprezentat la nivel executiv de un comitet al unui fond de investitii sau a unei banci. tongue.gif

Ori in atare situatie unul din argumentele principale a lui Marx, cum ca institutiile statului sunt "biroul executiv al burgheziei" care preseaza in vederea obtinerii de foloase inguste "de clasa" devine foarte greu de sustinut. wink.gif

Desi, dintr-un cu totul alt punct de vedere, situatia "actionariatului difuz" ii exemplifica magistral o teza a sa : cea legata de gradul crescind de socializare al capitalismului ( probabil pe undeva de-aia e si asa greu de incadrat individul si ce debiteaza - unele teze ale sale sunt contrazise flagrant de evolutia din ultimii 150 de ani, altele sunt tulburator de bine verificate sorry.gif ).


QUOTE

Proprietarul poate avea uneori mai mult timp liber, poate sta degeaba si cu toate astea castiga de zeci sau sute de ori mai mult.


Sau poate sa dea faliment la modul cel mai oribil cu putinta ... cry.gif

Acest topic a fost editat de MIA: 22 Jun 2006, 03:50 PM
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dead-cat
mesaj 22 Jun 2006, 03:55 PM
Mesaj #25


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.203
Inscris: 6 April 04
Din: On the Rhine
Forumist Nr.: 2.942



QUOTE

Timpul, munca, nervii etc. Proprietarul poate avea uneori mai mult timp liber, poate sta degeaba si cu toate astea castiga de zeci sau sute de ori mai mult. Forta tehnologica, creata tot de proletari, cu minim de salariati acopera intreaga cerere. Nu-i loc pentru toti, proletarul e presat, tre` sa supravietuiasca si accepta salarii foarte mici comparativ cu profitul intrat in buzunarele incapatoare ale patronului.

ma rog, aia crezi tu. dar chiar daca ar fi asa. is banii lui pe care leneveste.
QUOTE

Nu-i valabil pentru jupani. biggrin.gif Gigi Becali ce stie sa faca?

sa ia terenuri ieftin si sa le vinda scump, dupa cum se pare.
QUOTE

Vax! Se datoreaza muncii cercetarilor, profesorilor etc.

vax.
care-i vind cui inventiile lor?
si cine le implementeaza?
QUOTE

ii merita?

nerelevant. nu ai tu autoritatea si nici dreptul asupra proprietatii altuia.
QUOTE

Este meritul tuturor celor care lucreaza pentru Oracle nu doar al patronului. Si firmele lui Gigi sunt profund capitaliste.

care au primit bani pentru activitatea lor si, dupa cum se aude, au fost multumiti.
nu i-a oprit nimeni sa-si valorifice cunostintele individual pe piata. dar, au preferat venitul regulat si sigur unuia potential si variabil. vrabia din mina pe porumbelul de pe gard.
QUOTE

Riscul investitiei nu-i suficient sa explice gravele dezechilibre din distributiei.

lucru hotarit empiric de? unul care traia pe cocoasa unui burghez?
QUOTE

Una e sa obtii o pensioara dupa o viata de munca si alta-i sa castigi sume imense de pe urma exploatatilor.

pensia are ceva de-aface cu suma platita in fondul de pensii. asta pe fondul faptului ca pensiile de stat vor dispare.
care exploatare? cine te obliga sa mergi la patron? de duce cu militia? pe mine nu.
QUOTE

i poti inmulti fara sa meriti. Produsele si serviciile in care investesti sunt realizate de altii. Conteaza cum stii sa-i faci pe ceilalti sa lucreze pentru tine, nu cat de bine lucrezi tu.

asta-i aiureala. daca deciziile de orinetare sunt gresite firma da faliment si daca angajatii ar lucra toti 24/7.
iar chestia cu "meritatul" n-are ce cauta in discutie. ca-i numai o parere personala, ce depinde de cit ai vrea tu sa ai si n-ai si decit de acrii is strugurii.
QUOTE

Norocul unei mosteniri, furt, specula, exploatare. Ce marxist am devenit dupa cateva pagini? laugh.gif Gigi cum a ajuns?

consolarea loserului (nu ma refer la tine). scuza "aia ce au, au pentru ca au furat, io ca om cinstit n-am nici o sansa" se aude de regula de ala care vrea sa stea unde-i caldut fara efort si/sau risc.

Acest topic a fost editat de dead-cat: 22 Jun 2006, 03:58 PM


--------------------
Black holes are where God divided by zero.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MIA
mesaj 22 Jun 2006, 04:16 PM
Mesaj #26


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.320
Inscris: 21 April 04
Din: Timisoara, Romania
Forumist Nr.: 3.188



Chestia cu Gigi Becali si afacerile lui e mai profunda decit pare si - culmea ! - dar chiar are un substrat ... filosofico-economic faza. tongue.gif

Imi pare rau ca nu am la mine cartea lui Weber sa dau citatul cel mai relevant pe tema asta, deoarece problema e fooooarte delicata, si trebuie nuantata la maxim. oricum - ca idee : situatia terenurilor si a rentei percepute pe ele/valorii suplimentare obtinute speculativ formeaza cumva un "caz aparte" in capitalism ( si nu numai ) . Lucru valabil si pentru alte resurse clar finite pe o perioada de timp destul de mare ( de ex. talentul organizatoric al unor top-manageri, capacitatea de inventare a unor cercetatori etc ).

QUOTE

Vax! Se datoreaza muncii cercetatorilor, profesorilor etc. Proletarii!


Se datoreaza preponderent proletarilor dar din alt motiv - una din explicatiile pentru aplicarea masiva de inovatii tehnologice ( in special in marile trusturi corporatiste, dar nu numai ) dupa ... 1950 sa zicem ( desi poate mai corect ar fi sa zicem dupa Primul Razboi Mondial ) a fost si faptul ca sindicatele au avut o putere din ce in ce mai mare, au negociat salarii din ce in ce mai bune si ca atare, pentru patroni/consiliile de administratie investitia in noi tehnologii a ajuns mai rentabila chiar si pe termen scurt/mediu. smile.gif

Altfel ... a se vedea cazul de la Dacia - Renault, unde din cauza salariilor foarte mici, francezii au preferat sa angajeze mai multi muncitori in loc sa aduca roboti industriali mai multi ( a caror intretinere - sa nu ne facem iluzii - costa si ea de te rupe ).

Insa oricum - aceasta inlocuire a fortei de munca prin masini este unul din punctele tari ale teoriei marxiste !! tongue.gif - si nicidecum o contrazicere a ei cum se prezinta problema adesea. laugh.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
alfa
mesaj 22 Jun 2006, 05:39 PM
Mesaj #27


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



MIA

[quote]Sau poate sa dea faliment la modul cel mai oribil cu putinta ...[/quote]

Si proletarul isi poate pierde locul de munca. Nici riscul nu justifica discrepanta. Nu mai vorbim despre muncile care dauneaza grav sanatatii. biggrin.gif
Interesant de observat ca nici falimentul nu se produce din vina proprietarului, mai degraba a proletarilor cu managerul in frunte.

dead-cat

[qoute] is banii lui pe care leneveste.[/quote]

Legal da. Moral nu-i merita.

[quote]sa ia terenuri ieftin si sa le vinda scump, dupa cum se pare.[/quote]

Foarte putin. Un profesor, cercetator, informatician eminent castiga mai putin decat un cioban care cumpara si vinde terenuri.

[quote]vax.
care-i vind cui inventiile lor?
si cine le implementeaza? [/quote]

Vax. Vax. biggrin.gif
Patronul exploateaza inventiile altora. Proletarii le implementeaza. Chiar daca stapanului i se cuvine ceva, in niciun caz nu merita cat obtine de obicei.

[quote]nerelevant. nu ai tu autoritatea si nici dreptul asupra proprietatii altuia.[/quote]

Pun problema valorii, meritului, calitatii n-am urmarit aspectul legal

[quote]care au primit bani pentru activitatea lor si, dupa cum se aude, au fost multumiti.[/quote]

Mai putini decat jupanul. Lipsa pretentiilor nu justifica lacomia altora.

[quote]nu i-a oprit nimeni sa-si valorifice cunostintele individual pe piata. dar, au preferat venitul regulat si sigur unuia potential si variabil. vrabia din mina pe porumbelul de pe gard.[/quote]

Nici n-am afirmat ca i-ar fi impiedicat cineva.

[quote]lucru hotarit empiric de? unul care traia pe cocoasa unui burghez?[/quote]

Burghezul traieste pe cocoasa exploatatilor, ba incaseaza si suma cea mai mare.

[quote]cine te obliga sa mergi la patron?[/quote]

Nevoia.

[quote]daca deciziile de orinetare sunt gresite firma da faliment si daca angajatii ar lucra toti 24/7.[/quote]

Deciziile nu sunt luate, in multe situatii, de proprietar ci de manager. Burghezul freaca menta si se imbogateste punandu-i pe altii sa lucreze pentru el.

[quote]consolarea loserului (nu ma refer la tine). scuza "aia ce au, au pentru ca au furat, io ca om cinstit n-am nici o sansa" se aude de regula de ala care vrea sa stea unde-i caldut fara efort si/sau risc.[/quote]

N-am vorbit numai despre furt. N-are legatura o discutie despre distributia venitului in raport cu meritul cu scuzele celor care nu vor sa riste. Deraiezi.

Acest topic a fost editat de alfa: 22 Jun 2006, 05:44 PM


--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post
alfa
mesaj 22 Jun 2006, 06:31 PM
Mesaj #28


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



Desi ne lasa sa intelegem ca burghezia a avut un rol revolutionar, ca reprezinta intr-un fel un pas inainte catre paradisul domniei proletariatului, ferocitatea calcului pragmatic care a inlocuit ierarhia feudala bazata pe respectul datorat proiectiei unei scari valorice intinse pana-n imparatia cerului nu e de natura sa entuziasmeze. Tap ispasitor, cenusiu menit sa exalte spiritul revolutionar sau necesitate istorica, oglindire, efect normal de scoatere la lumina a exploatarii, desprinsa de amagirea sentimentalismului tulburator si elogiului ? Ciocoii noi deloc mai simpatici decat cei vechi. Daca reduci totul, cu libertatea in frunte, la valori de schimb nu vei auzi suspinand nicio inima.



--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post
alfa
mesaj 22 Jun 2006, 06:43 PM
Mesaj #29


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



QUOTE
De decenii istoria industriei şi comerţului nu este altceva decīt istoria răzvrătirii forţelor de producţie moderne īmpotriva relaţiilor de producţie moderne, īmpotriva relaţiilor de proprietate care sīnt condiţiile de existenţă ale burgheziei şi ale dominaţiei ei. Este de ajuns să pomenim crizele comerciale, care, prin repetarea lor periodică, pun tot mai ameninţător sub semnul īntrebării existenţa īntregii societăţi burgheze. Īn timpul crizelor comerciale este distrusă regulat o mare parte nu numai a produselor create, ci şi a forţelor de producţie existente. Īn timpul crizelor izbucneşte o epidemie socială, care ar fi părut o absurditate īn toate epocile anterioare, - epidemia supraproducţiei. Societatea se vede brusc aruncată īnapoi, īntr-o stare de barbarie momentană, ca şi cum o foamete, un război general de nimicire ar fi lipsit-o de toate mijloacele de trai; industria, comerţul par distruse. Şi pentru ce? Pentru că societatea posedă prea multă civilizaţie, prea multe mijloace de trai, prea multă industrie, prea mult comerţ. Forţele de producţie de care dispune nu mai servesc la dezvoltarea civilizaţiei burgheze şi a[20] relaţiilor de proprietate burgheze; dimpotrivă, ele au devenit prea uriaşe pentru aceste relaţii, care frīnează dezvoltarea lor; şi de īndată ce īnving această piedică, ele provoacă perturbări īn īntreaga societate burgheză, primejduiesc existenţa proprietăţii burgheze. Relaţiile burgheze au devenit prea strīmte pentru a cuprinde avuţia produsă de ele. Cum īnvinge burghezia crizele? Pe de o parte, prin distrugerea forţată a unei mase de forţe de producţie, pe de altă parte prin cucerirea de noi pieţe şi prin exploatarea mai intensă a pieţelor vechi. Prin ce, deci? Prin pregătirea unor crize şi mai generale, şi mai formidabile şi prin reducerea mijloacelor de a le preveni.


Dupa ce ne-a prezentat cum dezvoltarea burgheziei a inlocuit vechile relatii sociale ( nefiind vorba de lupta de clasa ci de dezvoltarea fortelor de productie ), nenea Marx incepe scormonirea cauzelor care vor duce la prabusirea ei: epidemia supraproductiei si neputinta dezarmanta de a invinge crizele. Mijloacele terapeutice pregatesc zice-se adancirea bolii, pentru ca distrugerea unei mase de forte de productie, cucerirea de noi piete de desfacere si exploatarea mai intensa a celor vechi doar pregatesc crize mai generale. Oare? hmm.gif

Acest topic a fost editat de alfa: 22 Jun 2006, 06:51 PM


--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post
alfa
mesaj 22 Jun 2006, 07:14 PM
Mesaj #30


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



QUOTE
Munca proletarilor a pierdut, prin extinderea maşinismului şi prin diviziunea muncii, orice caracter de sine stătător, şi, o dată cu aceasta, orice atracţie pentru muncitor. Acesta devine o simplă anexă a maşinii, anexă de la care se pretinde numai operaţia cea mai simplă, cea mai monotonă, cea mai lesne de īnvăţat. De aceea cheltuielile pe care muncitorul le pricinuieşte se mărginesc aproape numai la mijloacele de trai necesare pentru īntreţinerea sa şi pentru reproducerea speciei sale. Preţul unei mărfi, deci şi al muncii[21], este īnsă egal cu cheltuielile ei de producţie. De aceea, īn măsura īn care munca devine mai nesuferită, scade şi salariul. Mai mult īncă, īn aceeaşi măsură īn care se īnmulţesc maşinile şi creşte diviziunea muncii, creşte şi cantitatea de muncă[22], fie prin īnmulţiera orelor de muncă, fie prin intensificarea muncii cerute īntr-un timp anumit, prin accelerarea mersului maşinilor etc.


Asta-i o subtilitate misto. Dezvoltarea masinismului instraineaza tot mai mult muncitorul in raport cu activitatea prestata si-i scade valoarea. Salariul diminueaza proportional cu insemnatatea contributiei sale in procesul de productie si ca urmare munca devine tot mai nesuferita, mai prost platita, ba mai mult creste cantitativ datorita dezvoltarii tehnologice.

Enumera cauzele care vor conduce la prabusirea burgheziei: lipsa solutiilor dinaintea crizelor ( d-aia dadui citatul anterior ) si inrautatirea situatiei proletariatului. Dar inca o data-exista o discordanta intre modul cum s-a dezvoltat societatea burgheza care n-a presupus crize, nici lupta de clasa si cel in care scoate capul societatea comunista: anticipez prin revolta/revolutia proletarilor.


--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post
alfa
mesaj 22 Jun 2006, 07:40 PM
Mesaj #31


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



QUOTE
Păturile de mijloc: micul industriaş, micul negustor, meşteşugarul, ţăranul, toţi luptă īmpotriva burgheziei pentru a salva de la pieire existenţa lor ca pături de mijloc. Aşadar, ele nu sīnt revoluţionare, ci conservatoare. Mai mult īncă, ele sīnt reacţionare, deoarece īncearcă să īntoarcă īnapoi roata istoriei. Iar dacă acţionează īn chip revoluţionar, o fac īn vederea trecerii lor apropiate īn rīndurile proletariatului, nu-şi apără interesele actuale, ci interesele lor viitoare, şi părăsesc propriul lor punct de vedere ca să şi-l īnsuşească pe acela al proletariatului.


Boon! Vas`zica lupta impotriva burgheziei a paturilor de mijloc ( tarani, negustori etc ) este`m reactionara pe cand cea a paturii de jos ( proletariatul ) este revolutionara. Ciudat. Ca istoria daca nu sta pe loc merge inainte cand se revolta muncitorul inteleg sau da inapoi cand se revolta ceilalti dar asta n-o mai pricep. blink.gif De ce numai proletariatul? Totul tre` sa piara in afara lui: burghezie, clase de mijloc. Abia atunci lupta de clasa inceteaza cand va exista una singura. N-o sa mai aiba oponent. rolleyes.gif

Nene Marx ramaseram numa` noi doi p-aici. biggrin.gif


--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post
alfa
mesaj 22 Jun 2006, 07:57 PM
Mesaj #32


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



QUOTE
Toate clasele din trecut care cucereau puterea căutau să-şi asigure poziţia dobīndită supunīnd īntreaga societate condiţiilor care stăteau la baza modului lor de īnsuşire. Proletarii nu pot să cucerească forţele de producţie sociale decīt desfiinţīnd propriul lor mod de īnsuşire de pīnă acum şi, prin aceasta, īntregul mod de īnsuşire de pīnă acum. Proletarii n-au nimic propriu de ocrotit; ei au de nimicit tot ce pīnă acum acrotea şi asigura proprietatea privată.


Acelasi rationament "violent" s-ar fi aplicat sclavului, iobagului s.a.m.d. doar ca ei nu era Alesii. Nici sclavul n-avea ce apara, nici n-ar fi avut cum sa imprastie de-a lungul intregii societati modul sau de insurire pentru nu-si insusea nimic. Totusi salariul nu era o forma a insusirii?

QUOTE
Toate mişcările de pīnă acum au fost mişcări ale unor minorităţi sau īn interesul unor minorităţi. Mişcarea proletară este mişcarea independentă a imensei majorităţi, īn intereseul imensei majorităţi. Proletariatul, pătura cea mai de jos a societăţii actuale, nu se poate ridica şi elibera fără SA ARUNCE IN AER īntreaga suprastructură a păturilor care alcătuiesc societatea oficială.

Chiar dacă nu prin conţinut, totuşi prin formă, lupta proletariatului īmpotriva burgheziei este mai īntīi o luptă naţională. Proletariatul din fiecare ţară trebuie SA TERMINE, fireşte, īn primul rīnd cu propria sa burghezie.

Descriind fazele cele mai generale ale dezvoltării proletariatului, am urmărit războiul civil, mai mult sau mai puţin latent, dinăuntrul societăţii actuale, pīnă la punctul cīnd acesta se transformă īntr-o revoluţie deschisă şi cīnd, răsturnīnd prin VIOLENTA burghezia, proletariatul īşi īntemeiază dominaţia sa.


Aha, iaca anuntata virulenta atacului.
ohyeah.gif


--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post
alfa
mesaj 22 Jun 2006, 08:07 PM
Mesaj #33


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



QUOTE
Toate societăţile de pīnă acum s-au bazat, după cum am văzut, pe antagonismul dintre clasele asupritoare şi clasele asuprite. Dar pentru ca o clasă să poată fi asuprită, trebuie să i se asigure condiţiile īn care să-şi poată tīrī cel puţin existenţa de rob. Iobagul a īnceput să se ridice īn perioada iobăgiei la starea de membru al comunei, după cum micul burghez a īnceput să se ridice la starea de burghez sub jugul absolutismului feudal. Muncitorul modern, dimpotrivă, īn loc să se ridice o dată cu progresul industriei, decade tot mai adīnc sub condiţiile propriei sale clase. Muncitorul devine pauper şi pauperismul creşte chiar mai repede decīt populaţia şi bogăţia. Din aceasta reiese limpede că burghezia nu este īn stare să rămīnă mai departe clasa dominantă īn societate şi să impună societăţii, ca lege regulatoare, condiţiile de viaţă ale propriei ei clase. Ea este incapabilă să domine, fiindcă este incapabilă să asigure sclavului ei existenţa, chiar īn limitele sclaviei lui, fiindcă este silită să-l lase să decadă īntr-o situaţie īn care ea trebuie să-l hrănească, īn loc să fie hrănită de dīnsul. Societatea nu mai poate trăi sub dominaţia burgheziei, adică existenţa burgheziei nu mai este compatibilă cu societatea.


Iata ca n-a fost asa. Marx se insala. Asupritorii burghezi au fost nevoiti, poate si din pricina miscarilor de stanga tot mai incinse, sa treaca la concesii. Forta miscarii sindicale i-a obligat sa reduca efortul prestat de asupriti si sa mareasca salariile. Pauperism evitat, burghezia capabila sa conduca, revolutie ioc.


--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dead-cat
mesaj 22 Jun 2006, 08:54 PM
Mesaj #34


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 3.203
Inscris: 6 April 04
Din: On the Rhine
Forumist Nr.: 2.942



QUOTE

Patronul exploateaza inventiile altora. Proletarii le implementeaza. Chiar daca stapanului i se cuvine ceva, in niciun caz nu merita cat obtine de obicei.

de licenta ai auzit? dar discutia e cam fara finalitate daca se duce la nivel de merit, care-i un termen subiectiv si in afara de persoana in cauza nerelevant pentru restul planetei.
QUOTE

Foarte putin. Un profesor, cercetator, informatician eminent castiga mai putin decat un cioban care cumpara si vinde terenuri.

ala atunci nu-i cioban. cioban e unul care pastoreste oi. dar nu cred ca zic ceva nou.
QUOTE

Legal da. Moral nu-i merita.

asta- ti se pare tie. el s-ar putea sa aibe o alta viziune. subiectivismele nu prea au rostul ca nu definesc mai nimic ce ar fi autoritativ.
QUOTE

Nici n-am afirmat ca i-ar fi impiedicat cineva.

and your point is?
QUOTE

Burghezul traieste pe cocoasa exploatatilor, ba incaseaza si suma cea mai mare.

si cine-i opreste pe exploatati sa-si faca propria firma?
QUOTE

Nevoia.

mergi de nevoie si tot te plingi? da' pot sa-ti faci firma proprie? sau is acrii strugurii?
QUOTE

QUOTE
daca deciziile de orinetare sunt gresite firma da faliment si daca angajatii ar lucra toti 24/7.


Deciziile nu sunt luate, in multe situatii, de proprietar ci de manager. Burghezul freaca menta si se imbogateste punandu-i pe altii sa lucreze pentru el.

nu prea ai vazut multe firme pe dinauntru nu-i asa?
pentru ca treaba functioneaza alfel. firmele suficient de mari ca patronul sa stea la soare nu sunt proprietatea unui patron ci apartin unor corporatii sau fonduri + actionari individuali. iar cele suficient de mici la care patronul nu sta la soare e din cauza ca nu-i permite businessul.
QUOTE

N-am vorbit numai despre furt. N-are legatura o discutie despre distributia venitului in raport cu meritul cu scuzele celor care nu vor sa riste. Deraiezi.

distributia venitului e proportionala cu gradul de proprietate asupra unei firme (de regula, daca boardul directoriilor nu hotaraste sa nu se plateasca de loc dividente). meritul e irelevent, deoarece tine de o viziune foarte personala a lucrurilor.

cu alte cuvinte, vrei mai mult, risti mai mult, eventual depui efort mai mult daca n-ai vreo idee stralucita. daca o ai si n-ai capital sau n-ai chef sa faci rost, o vinzi. so far nu te exploateaza nimeni.
te exploata in 1850 cind schimbarea locului de munca ti-era facuta imposibil si cind firma te dadea afara cum si cind vroia ea.
chestiile astea nu mai sunt actuale, nici macar la americani. acolo cind zbori fara sa ti se poate imputa ceva, esti despagubit.

io unul, ca multi altii, gasesc mai comod sa-mi vind in mediu 40 ore pe saptamina din viata mea pentru un salar fix si un bonus variabil. agreement care l-am incheiat de buna voie si nesilit de nimeni.
cind te-apasa nevoia sa accepti orice, ai o problema de formare a carierei, pentru care nu capitalistul este responsabil.

Acest topic a fost editat de dead-cat: 22 Jun 2006, 08:56 PM


--------------------
Black holes are where God divided by zero.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
alfa
mesaj 22 Jun 2006, 09:10 PM
Mesaj #35


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 1.281
Inscris: 22 August 05
Forumist Nr.: 6.816



Despre desfiintarea proprietatii:

QUOTE

A fi capitalist īnseamnă a ocupa īn producţie nu numai o poziţie pur personală, ci şi o poziţie socială. Capitalul este un produs colectiv şi nu poate fi pus īn mişcare decīt prin activitatea comună a numeroşi membri ai societăţii, ba, īn ultimă instanţă, numai prin activitatea comună a tuturor membrilor societăţii.

Capitalul nu este deci o forţă personală, ci o forţă socială.

Aşadar, atunci cīnd capitalul este transformat īn proprietate colectivă, aparţinīnd tuturor membrilor societăţii, aceasta nu īnseamnă transformarea unei proprietăţi personale īn proprietate socială. Ceea ce se transformă este numai caracterul social al proprietăţii. Ea īşi pierde caracterul ei de clasă.



Capitalul o fi un produs colectiv, dar nu-i un intreg indivizibil, parti ale sale se pot afla in proprietatea unor indivizi iar deposedarea lor tot colectivizare se numeste. biggrin.gif
Slabut.



QUOTE

Īn societatea burgheză, munca vie nu este decīt un mijloc pentru a spori munca acumulată. Īn societatea comunistă, munca acumulată nu este decīt un mijloc pentru a lărgi, a īmbogăţi, a uşura procesul de viaţă al muncitorilor.

Īn societatea burgheză, trecutul domină deci prezentul; īn societatea comunistă, prezentul domină trecutul. Īn societatea burgheză, capitalul este independent şi personal, pe cīnd individul care munceşte este dependent şi impersonal.


Realitatea a infirmat. biggrin.gif

QUOTE
Desfiinţarea familiei! Pīnă şi cei mai radicali se indignează īn faţa acestei infame intenţii a comuniştilor.

Pe ce se īntemeiază familia de astăzi, familia burgheză? Pe capital, pe cīştigul privat. Īn forma sa deplin dezvoltată ea există numai pentru burghezie; ea īşi găseşte īnsă completarea īn lipsa de familie impusă proletarilor şi īn prostituţia publică.

Familia burghezului dispare, fireşte, o dată cu dispariţia acestei completări a ei, iar ambele dispar o dată cu dispariţia capitalului.


Astia erau complet dusi. Si nevasta era pusa la comun? blink.gif

QUOTE
Ne imputaţi că vrem să desfiinţăm exploatarea copiilor de către părinţii lor? Recunoaştem această crimă.


blink.gif

QUOTE
Dar voi, comuniştii, vreţi să introduceţi comunizarea femeii - ne strigă īn cor īntreaga burghezie.

Burghezul vede īn soţia lui o simplă unealtă de producţie. El aude că uneltele de producţie urmează să fie exploatate īn comun şi nu poate, fireşte, decīt să-şi īnchipuie că soarta comunizării va lovi şi pe femei.

El nici nu bănuieşte că este vorba tocmai de a desfiinţa această poziţie a femeii de simplă unealtă de producţie.


blink.gif

QUOTE
De altfel, nimic nu este mai ridicol decīt indignarea ultramoralăa burghezilor noştri īn faţa pretinsei comunizări oficiale a femeii de către comunişti. Comuniştii nu au nevoie să introducă comunizarea femeii; ea a existat aproape īntotdeauna.


Prostitutia: cea mai veche meserie din lume.

QUOTE

Burghezii noştri, care nu se mulţumesc că au la dispoziţie femeile şi fiicele proletarilor lor, fără să mai vorbim de prostituţia oficială, īşi fac o plăcere din a-şi seduce reciproc soţiile.

Īn realitate căsătoria burgheză este comunizarea femeii măritate. Comuniştilor li s-ar putea imputa cel mult că, īn locul comunizării făţărnice, ascunse, ar voi să introducă comunizarea oficială şi pe faţă a femeii. De altfel se īnţelege de la sine că prin desfiinţarea actualelor relaţii de producţie va dispărea şi comunizarea femeii, izvorītă din ele, adică prostituţia oficială şi neoficială.


Adicatelea interzici casatoria vicioasa si, astfel, starpesti prostitutia. huh.gif


--------------------
omega
Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 Pagini V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic

 



RSS Versiune Text-Only Data este acum: 20 April 2024 - 05:13 AM
Ceaiuri Medicinale Haine Dama Designer Roman